Ouppfostrad schäfer 2.0
I snart 3 år har jag bott granne med en familj som är hundvakt. En hund de haft sedan de flyttade in, och förmodligen var vakt åt redan innnan, var en schäfertik som är oerhört ouppfostrad. Att en hund skäller när man går förbi dess "revir"/tomt, det går jag med på. Det är ju inte helt toppen, men det gör hundar längs hela gatan, inklusive våra, ibland. Denna schäfer, dock, kunde skälla non-stop på promenader! Den hoppade och högg mot andra hundar. barn och människor. Den försökte klättra på staketen mellan oss grannar, som tur var lyckades den inte med det. Den triggade även de andra hundarna som de var/är hundvakt åt, när de var tillsammans när vi mötte dem var alla hundarna alltid "käftiga" om vi säger så, men mötte man bara de andra hundarna var de lugna och snälla. Schäfern var även stark och dagmatte framför allt hade svårt att hålla emot. Flera anmälningar har gått ut från grannskapet men eftersom ingenting riktigt allvarlige hänt hände inget med det.
Sen gick denna schäfer bort och det var lugnt ett tag.
Sen skaffade ägarna en ny schäfertik. De gav den samma namn som den förra. Och visst, den nya schäfern är bara runt året nu och i värsta slyngelåldern. Första typ 2 månaderna gick det ganska bra, hundmöten osv gick helt ok, och inte lika mycket skäll. Men cirkusen är nu igång igen. Jag börjar verkligen undra vad ägarna och hundvakterna gör med sina schäfrar.
Jag jobbar hemifrån, och nu är jag sjukskriven pga gravidkomplikationer, så är väl även extra känslig och orolig inför hur det kommer bli när jag går ut med mina hundar och en barnvagn. Tänk om schäfern får för sig att attackera barnvagnen? Ok, mina hundar skulle säkert försöka freda oss, det har sagt ifrån förr, men lägg till en bebis i en vagn i den röran... mardröm.
Alla tips på att hantera detta skulle jag tacka för.