• Anonym (singelmamman)

Hur ser era dagar ut som gifta jämfört med ensamstående? Hur stor skillnad är det på våra vardagar?

Jag är ensamstående sen 15 år tillbaka. Har två barn i tonåren. 
    Min vardag ser ut som så att jag jobbar, kommer hem, lagar mat, läser läxor och sjutsar barnen till aktiviteter. Städar ibland. Tränar om jag hinner. Ibland tar jag en promenad med en väninna. Sen på kvällen kollar jag på tv. Periodvis läser jag hellre en roman men ofta fastnar jag för en serie. Kollar ibland med barnen. Blir en hel del tv på kvällen.

Helgen blir ofta att jag kör barnen till någon aktivitet. Tar någon promenad med kompis, kanske tar en fika. Kanske tränar någon timme. Städar, handlar, lagar mat. På kvällen lördags och fredgasmys en hel del två kvällen, lite godis och chips. 

Ni som är gifta och har en partner hemma. Hur ser eran vardag ut och kvällar på helgen? Hur stor skillnad är det på våra liv som är ensamstående? 

Jag har haft relationer men valde att aldrig bli sambo så länge barnen var med mig, och det är inget jag vill ha. Mer nyfiken på hur stor skillnaden är, hur mycket sällskap ni har av varandra vardagligen och på kvällar. 

• Svar på tråden Hur ser era dagar ut som gifta jämfört med ensamstående? Hur stor skillnad är det på våra vardagar?
  • Anonym (Två)

Exakt lika dant, bara att vi är två vuxna. 

• Dimisi

Jag märkte enorm skillnad när jag blev änka. När min man levde var det oftast han som skjutsade barn. Att ensam ta ansvar för allt runt barnen tycker jag tar enormt mycket tid och begränsar mina möjligheter att vara flexibel gentemot jobbet och vänner. 

När min man levde var det konkurrens om talutrymmet - när vi åkte bil, vid matbordet och allmänt när både föräldrarna var hemma samtidigt, vilket vi oftast var hela helgerna. Barnen ville helst prata med oss vuxna, medan vi helst ville prata med varandra. Inte alltid förstås, men påfallande ofta fick vi avbryta givande samtal för att lyssna på eller hjälpa något av barnen. 

Jag pratar nog mer med barnen nu. De upplever förmodligen att de har lättare att göra sin röst hörd, men å andra sidan missar de möjligheten att se och höra hur man samarbetar, löser konflikter och stöttar varandra i en relation. 

Barnen får hjälpa till mer med hushållssysslor nu, och när de gör det utan att tjura, och tillsammans med mig, uppstår riktiga guldstunder. Med 17-åringen kan jag emellanåt ha lika givande samtal som jag hade med min man. 

TS, vad är anledningen till att du har börjat fundera på vad du eventuellt missar som ensamstående?

• Grässtrå77

Lever i en relation, men jag känner inte att vi har så mycket utbyte av varandras sällskap så vi umgås inte mycket när inte barnen är med. Så jag lever som du.

• Tecum

De flesta har det väl ungefär som du fast man delar på uppgifterna. Medan den ene skjutsar barn gör den andra något annat. Man kan få mer egentid om man söker det.

Den stora skillnaden är att man har en annan vuxen att dela allt med, man kan diskutera problem, hjälpas åt med svårigheter och planering och ha vuxensamtal. Men även göra roliga saker tillsammans, med eller utan barn. Än viktigare är närhet och intimitet med en vuxen person som man älskar, man mår bättre och orkar mer.

Svar på tråden Hur ser era dagar ut som gifta jämfört med ensamstående? Hur stor skillnad är det på våra vardagar?