Hur kan man vara lik någon i sättet som man aldrig har träffat?
Jag fick min son ett drygt år efter att min pappa gick bort. De har alltså aldrig träffat varandra.
Jag har förstås berättat om pappa men mer om vad han gjorde och mindre om hur han var som person.
Nu är sonen i övre tonåren och blir alltmer lik sin morfar.
Jag är ensamstående på heltid (lång historia) så sonen har vuxit upp med mig och min familj som består av kvinnor så han har inte haft någon nära manlig förebild, även om det finns män i vår omgivning (mina vänner etc.).
Till exempel är sonen en ledartyp och det kommer definitivt inte från mig. Jag gillar att ha en mer rådgivande roll även om jag kan ta över när det krävs.
Han är inte bossig och odräglig utan styr upp olika situationer, organiserar och delegerar på ett effektivt sätt.
Min far var likadan och hade flera olika chefspositioner under sitt liv.
Sonen har även känsla för business vilket ingen annan i min familj har men det hade min far och var framgångsrik inom det området.
Det finns även andra egenskaper som han delar med min far men det märkligaste är att han har samma gester och rörelsemönster och ibland låter han som pappa. Det är nästan lite spooky.
De är inte jättelika utseendemässigt men vissa drag delar de helt klart.
Det här är inget önsketänkande av saknad eller liknande för jag hade en komplicerad relation till min far. Han var ingen bra pappa utan skadade oss snarare psykiskt.
Tack och lov ser jag inget av det negativa i sonen, förutom ett jäkla temperament, men sonen har haft en helt annat uppväxt än min far som blev misshandlad etc., vilket säkert bidrog till hans negativa beteende.
Arv och miljö är ju en ständig diskussion men det här får mig att undra över hur mycket vi ärver.
Kan sonen ha ärvt de här egenskaperna från min far? Har ni liknande erfarenheter?