• Anonym (E.K)

Någon sjuksköterska här??

Särbon chattade med 1177 idag och skickade en bild på sin tumme. Strecket är visserligen inte så starkt men ett mörkt rakt lodrätt streck som när man googlar på det k a n innebära hudcancer. Han har tidigare tagit bort förändringar i ansiktet. Sjuksköterskan som tog emot bilden lät förvånad och förstod inte alls varför han undrade ang tummen.
    Är jag helt ute och cyklar men borde de avförda detta direkt? 

• Svar på tråden Någon sjuksköterska här??
  • Anonym (Hm)

Min man har massor med sådana streck. Det är mer troligt att det beror på skador som uppstått och orsakat blödningar under nageln än cancer. Det kan också vara pigmentränder som är mycket vanliga hos personer med en mörkare hudton. Tex Mellanöstern eller Sydamerika 

• Anonym (Mia)

Räfflor på naglarna är helt ofarliga och normalt, det är något som vi alla har. De kan uppstå vid ex. ett slag och försvinner när nageln växer ut.

• Shiba56

Först trodde jag att bilden berodde på att tummen var så blek, och att det hade hänt en olycka. Jag tänkte inte ens på nageln, så jag förstår att sjuksköterskan blev förvånad och inte förstod vad som var problemet. Om det ska finnas en underliggande sjukdom så är det räfflor över hela nageln på flera fingrar.

Så sköterskan bedömde helt rätt. Det behövs ingen läkarkontroll för ett streck på en enda nagel.

• Anonym (Kunnig)

Ni har fel allihopa. Det kan vara hudcancer som melanom t ex men mest troligt är det något ofarligt. Gå till en läkare och skippa 1177 chatten.

• Anonym (Kim)

Ser helt normalt ut. Kolla upp hudcancer och är du fortfarande orolig så gå till din hälsocentral. 

• Anonym (Ssk)

Jag håller med tidigare talare om att detta kan eventuellt vara hudcancer men att det mer sannolikt är en skada från t ex klämning. Dock är vi mer och mer uppmärksamma på pigmentförändringar eftersom många fall som kunnat behandlats tidigare om någon upptäckt dem i tid, ofta har gått obehandlade. Strimmor under nagel kan vara en sådan sak. Men jag rekommenderar att ni uppsöker hudläkare för detta.

• Anonym (Sara)

Jag hade också en lodrät rand på min ena tumme. Bokade tid på Vårdcentralen men lät nageln växa ut ordentligt innan besöket. Randen stannade inte där tummen slutade utan randen sträckte sig över hela nageln som stack ut ca en cm, om du förstår vad jag menar. Och eftersom randen var längst hela nageln sade de att det inte var cancer. 

Svar på tråden Någon sjuksköterska här??