• Anonym (B)

Lämna tillbaka nycklar

Behöver man vanligtvis visa ID kort när man lämnar tillbaka nycklar efter uppsagt kontrakt? Hyresbolag. 

Isåfall i vilket syfte? 

• Svar på tråden Lämna tillbaka nycklar
  • Anonym (a)

Detta har hänt dig?

Jag skulle säga det är inte konstigt, jag behövde visa leg när jag fick nya nycklar så varför skulle inte jag behöva intyga att de återlämnas?

• burleskburkläsk

Om den som skall ha nyckeln begär att få se ID...har det nån betydelse överhuvudtaget för dig som visar??

• Anonym (B)
    Anonym (a) skrev 2025-04-27 18:16:43 följande:

Detta har hänt dig?

Jag skulle säga det är inte konstigt, jag behövde visa leg när jag fick nya nycklar så varför skulle inte jag behöva intyga att de återlämnas?

Väldigt stor skillnad. De kan ej lämna ut dem till vem som helst.

Men sålänge de får tillbaka nycklarNa är väl allt bra liksom. Sen om de ej skulle få tillbaka nycklar i tid så vet de ju vem de ska skicka polisen på.
  • Anonym (B)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-27 18:25:39 följande:

Om den som skall ha nyckeln begär att få se ID...har det nån betydelse överhuvudtaget för dig som visar??

För jag tänkte be någon annan göra detta. 
  • Anonym (a)
    Anonym (B) skrev 2025-04-27 18:27:22 följande:
    Väldigt stor skillnad. De kan ej lämna ut dem till vem som helst.

Men sålänge de får tillbaka nycklarNa är väl allt bra liksom. Sen om de ej skulle få tillbaka nycklar i tid så vet de ju vem de ska skicka polisen på.
    Fast lämnar du tillbaka nycklarna vet de att de fått nycklar från hyresgästen, det är en säkerhetsåtgärd om det blir tjafs. Om de får av någon annan kan de kräva att denne visar leg.
  • Anonym (a)
    Anonym (B) skrev 2025-04-27 18:28:16 följande:
    Men låt den göra som man gör annars som ombud, visa bådas leg
  • Anonym (B)
    Anonym (a) skrev 2025-04-27 18:29:12 följande:
    Fast lämnar du tillbaka nycklarna vet de att de fått nycklar från hyresgästen, det är en säkerhetsåtgärd om det blir tjafs. Om de får av någon annan kan de kräva att denne visar leg.
    Fast oavsett så är det hyresgästen som har ansvaret ej ett ombud. 
  • Anonym (Alice)

Jag gissar nu. Men jag tänker att eftersom det kan vara lite svårt att se om det säkert är rätt nyckel så är det bra att veta identiteten på den som lämnat in den. Då blir det lättare att reda ut saker i efterhand och svårare för den som lämnar tillbaka nyckeln att hitta på något fuffens. 

Om det förekommer, och i så fall hur ofta, vet jag dock inte.

• Anonym (E)

Det lättaste skulle väl vara att ringa hyresvärden och fråga om det är ok att någon annan återlämnar nyckeln 

• Anonym (a)
    Anonym (B) skrev 2025-04-27 18:30:59 följande:
    Fast oavsett så är det hyresgästen som har ansvaret ej ett ombud. 
    De har rätt att ha sina regler och rutiner. Sånt är livet.
  • Anonym (B)
    Anonym (E) skrev 2025-04-27 18:36:11 följande:

Det lättaste skulle väl vara att ringa hyresvärden och fråga om det är ok att någon annan återlämnar nyckeln 

De är helt omöjliga att kompromissa med. Det har jag lärt mig efter att bara varit deras hyresgäst i endast 22 dagar. Ett trauma för livet. Det är orsaken till att jag vill be någon annan lämna nycklar. Mår jättedåligt.
  • Anonym (B)
    Anonym (a) skrev 2025-04-27 18:38:30 följande:
    De har rätt att ha sina regler och rutiner. Sånt är livet.
    Ja de har väldigt många rättigheter men inga skyldigheter har jag lärt mig.
  • burleskburkläsk
    Anonym (B) skrev 2025-04-27 18:28:16 följande:
    Ok, har du pratat med dem och detta går absolut inte???

Om inte kan personen kanske visa upp både sitt ID samt ditt ID när nycklarna lämnas?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (B) skrev 2025-04-27 18:38:34 följande:
    De är helt omöjliga att kompromissa med. Det har jag lärt mig efter att bara varit deras hyresgäst i endast 22 dagar. Ett trauma för livet. Det är orsaken till att jag vill be någon annan lämna nycklar. Mår jättedåligt.
    Det låter ju inte som en hyresvärd av den vanliga sorten. Om du inte får låta någon annan lämna nycklarna så kan du i alla fall ta med en vän som stöd.
  • Anonym (Heyoh)

Har du orginal nycklarna att lämna in? Låter som du undanhåller så frågan låter rätt desperat!

• Anonym (B)
    Anonym (Heyoh) skrev 2025-04-27 19:16:23 följande:

Har du orginal nycklarna att lämna in? Låter som du undanhåller så frågan låter rätt desperat!

Anonym (Heyoh) skrev 2025-04-27 19:16:23 följande:

Har bara ägt nycklarna i 22 dagar och bara spenderat 20 minuter i lägenheten. Så har ej haft tid med något fuffens. Tillskillnad från hyresvärden.
  • burleskburkläsk

Utan att hänga ut hyresvärden om vem det är, vad har de gjort??

• EnAnonumius
    burleskburkläsk skrev 2025-04-27 19:24:56 följande:

Utan att hänga ut hyresvärden om vem det är, vad har de gjort??

Är också nyfiken på detta..

Med tanke på at TS skriver att hon har haft lägenheten i 22dagar och endast spenderat 20minuter i lägenheten på dessa 22dagar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Heyoh)

Kan ju vara en skit hög till HV. Låter nästan som du inte vill kunna bli ifrågasatt eller konfronterad eller Något du hjort som du i t vill ta ansvar för. Du borde läsa igenom kontraktet du skrev på där ser du tydligt dina skyldigheter.

Svar på tråden Lämna tillbaka nycklar