• Anonym (Störmig)

Min tjejkompis har blivit så tråkig och jag stör ihjäl mig

Min allra bästa/närmsta tjejkompis är en go & glad person i sin personlighet. 
    Men till min såkallade frustrerande situation är att hon prioriterar så konstigt  och det är inga roliga saker hon prioriterar heller. 
    Alltså hon är typ aaaaldrig ledig helger utan väljer att ta varenda arbetspass hon kan komma åt i butiken där hon är. 
    Vilket gör att vi bara kan ses kvällstid alltid. Och till och med när hon har en ledig helg på schemat och planer så kan hon ändå smita in och jobba istället för att hon tycker det behövs mer. 

Om hon däremot är ledig en vardag så ser hon till att boka upp den långt i förväg för att vara med sin mamma/syster/systerdotter som bor 5 mil utanför stan på landet. Vilket heller inte gör att man får ens tid för en promenad med henne i solen dagtid. 
    Nu idag vet jag tex om att hon slutade jobbet vid 14.30 så jag skickade henne ett spontant meddelande och frågade om hon ville käka middag ihop med mig ikväll men nej nej, då är hon ute och städar efter jobbet i sina farföräldrars trädgård som hon gör ibland, så hon tackade nej.
    När jag frågade samma fråga förra söndagen så tackade hon nej för att hon skulle göra matlådor och fixa hemmet inför veckan som kom. 
    Alltså dom enda gångerna vi kan ses är när det är en sen fredag eller lördag kväll känns det som numera för att hon som 26 åring prioriterar arbete utanför hennes ordinära schema, städ både hemma hos sig själv och andra, vara med sin mamma/syster, göra matlådor och typ vänta på att nästa arbetsdag ska börja.
    Liksom ser hon inte hur konstigt det ser ut att aldrig ge sina vänskapsrelationer lite kärlek också, utöver att sitta enbart någon timma på en fredagkväll och dela en flaska bubbel. Och ja, det här bubblet, säga vad man vill men det är som att hon inte kan umgås utan att dricka öl eller bubbel kvällstid. 
    Jag saknar en vän som jag kan motionera med spontant ( vi bor nära ), som jag kan laga lite mat med, som jag kan ta med till typ Ikea en vanlig lördag förmiddag eller bara ses ute i solen såhär års för en kaffe. 

Stör mig ännu mer att hon inte verkar se vilka trååååååk prioriteringar hon gör. 

Vi båda är singlar och hon ska ju som 26-åring tycker jag leva livet mer, kunna vara mer spontan och initiativ tagande eller närvarande i att kunna passa på att göra sådana här saker nu. Inte ligga och städa trädgårdar efter en full vecka med arbete, lägga all vikt vid att göra matlådor och bädda sängen liksom. 

Börjar tröttna. 
    Och nej jag har några få till vänner men dom lever verkligen familjeliv och är heller inte så tillgängliga alltid fast med betydligt rimliga anledningar. 

• Svar på tråden Min tjejkompis har blivit så tråkig och jag stör ihjäl mig
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2025-04-27 21:50:35 följande:

Det kanske är så att du är betydligt mer sällskapssjuk än din kompis är. Jag är inte typen som gillar att hänga med kompisar hela dagarna om man inte gör något speciellt, dvs åker man iväg på en dagstur för att se en utställning över dagen är det en sak. Men jag har ingen lust att vara hemma hos mig eller kompisen en hel dag och hålla varandra sällskap utan att göra något särskilt. Jag har däremot såna kompisar som gärna umgås så och då brukar jag försöka planera in så att vi gör något som har en sluttid, tex eftermiddag/kväll då man har ett par timmar innan det är dags att gå och lägga sig, en lunch på stan där jag ska göra något annat efteråt. Jag blir helt slut av att ha sällskap över hela dagen och såna kompisar som jag vet kan komma före lunch för att stanna ända över middagen undviker jag gärna att stämma träff med dagtid om jag inte har något som gör att personen behöver gå hem efter ett par timmar utan att jag ska behöva be personen att gå för jag behöver vara ifred också. 

Sen kan jag tillägga också att det här är något som kommit mer med åldern och inte hur jag kände när vi var yngre. Finns också de som inte accepterar ett vänligt "Nu ska jag göra XX så nu måste jag åka " utan då kommer frågan "Okej men kan inte jag följa med då så kan vi åka hem till dig sen och laga middag ihop, jag har så tråkigt idag och det var  så  länge sen vi sågs osv osv" och då känns det ännu jobbigare att träffas dagtid nästa gång utan då är det rätt skönt att träffas sent för att ha en naturlig orsak att skiljas åt efter ett par timmar. Det bästa är väl att bara acceptera kompisens prioriteringar och gillar du dem inte så behöver du träffa fler nya vänner som är mer lika dig i sin syn på umgänge 
  • Zamboni

Varför inte försöka hitta fler kompisar? Såna som delar dina intressen istället för att tjata på en person som inte vill?

• Goneril

Märkliga åsikter du har, TS. Klart att kompisen ska tacka ja till arbetspass och bättra på sin ekonomi. Hon vill även finnas till hands i andra sammanhang som här beskrivits. Hon har gjort sina prioriteringar och de är viktiga för henne, kan du inte förstå det? Du verkar alldeles för krävande, släpp taget.                                                                                                                                             Jag hade för många år sedan en väninna som gick i tidig pension. Jag arbetade mer än någonsin med ett nytt projekt och hade 60-timmarsveckor, bra betalt och intressant. Väninnan fick för sig att ringa när jag arbetade, mest för att fördriva tiden. Mycket irriterande. Man måste fördela sina gracer bland kompisar och nte uteslutande klänga sig fast vid någon specifik. Den här kompisen kände sig  bortprioriterad när hon inte kunde ringa och störa när som helst. Ändå hade vi kontakt en gång i veckan men det räckte inte.                                                                                                                                             Problemet med TS och även med min väninna är stt de är alldeles för krävande och har för litet nätverk. Genom att de så klängiga kväver de sina vänner,                      man orkar hell enkelt inte med dem. TS får börja inse att väninnan behöver luft och avgränsning. Att kräva att någon ska avstå från arbetspass som ge  klirr i kassan är bara så fräckt. TS har ju inte något att göra med väninnans planer, det kanske är en resa eller annat som hägrar och då ska inte TS sätta käppar i hjulet. TS ska  i stället försöka öka sin vänkrets och inte klänga sig fast vid en människa som så tydligt visar att hon inte vill umgås hela tiden.

• Xenia

TS tycker att hennes kompis blivit så tråkig.

Kompisen i sin tur skulle kanske kunna starta en sådan här tråd:

"Min kompis har stannat  i utvecklingen

Hon vill fortfarande leva som när vi var 20 år och levde för dagen. Jag försöker spara ihop till en ny lägenhet, som är större/bättre/har bättre läge. Därför tar jag också med mig matlåda till jobbet och tar alla arbetspass jag kan få.

Jag vill också umgås med familjen och hjälpa mina äldre släktingar, som kanske inte lever så länge till. Hon tänker bara på sig själv. Det känns som hon lever tonårsliv medan jag gått över till vuxenliv.

Jag vill inte längre leva som en stökig tonåring utan jag vill ha det fint och städat hemma, annars trivs jag inte.

Så fast jag verkligen tycker om henne så kan vi bara träffas och gå ut vissa kvällar. Men vi pratar mycket i telefon.

Men det känns som det inte räcker för henne, hon klagar på att vi ses för sällan/för korta stunder. Hon ger mig dåligt samvete. Hur ska jag få henne att förstå?"

• Anonym (Störmig)

Eller så kan TS faktiskt skriva såhär OCKSÅ:

Min kompis prioriterar hellre att vara med en man som är otrogen mot sin fru och som har familj. Hon väljer att smussla med denna man så fort hon får chansen och prioritet över sina vänner. 
    Så fort denna man och hon inte träffas så gör hon sig upptagen med dammsugaren, diskmaskinen och byta lakan ENBART och säger sig därför inte hinna med en 20 minuters enkel promenad en eftermiddag/kväll. 

Jag, Ts tycker också att det börjar bli ofräscht alltihop att hon bara verkar vilka dricka bubbel och öl så fort hon ska träffas eller har tid för mig en stund. Men aldrig utan flaskan. Förra veckan var hon till och med väldigt berusad på eftermiddagen när jag skulle hjälpa henne med en körning då hon själv inte har körkort. 

Så vem är det som har stannat i utvecklingen egentligen? 

Det enda jag som kompis hade tyckt var kul är att ses utan alkohol någon gång och inte bara ses sena fredagkvällar. Utan ha någon som man faktiskt kan tex motionera med, äta brunch med, ta en bio med en söndag eftermiddag eller bara komma över på en kaffe.

• Anonym (Y)

Jag tycker att den kompis verkar prioritera vettigt och vara helt normal. När jag var 26 började jag planera för kommande familjeliv, ville bli gravid och längtade efter att ta det lugnare och inte festa så mycket. Prioriterade jobbet och karriären en hel del, men umgicks inte med mina vänner så som jag gjort i tonåren. Nu är jag 40, har två barn som jag prioriterar högst av allt, men även jobbet. Vänner träffar jag ibland, men nöjer mig oftast med sällskapet jag får av kollegorna.

• Anonym (qwerty)

Låter som om hon lessnat på din barnsliga och omogna attityd.
    Hon tar ansvar och beter sig som en vuxen, du gnäller som en fjortis. 
    Väx uppö.

• Anonym (Jag)

Bara genom att läsa dina inlägg här så har jag full förståelse för att du inte står högt på vänners priolista. Var glad att hon vill träffa dig över huvudtaget.

• Xenia
    Anonym (Störmig) skrev 2025-04-29 09:21:49 följande:

Eller så kan TS faktiskt skriva såhär OCKSÅ:

Min kompis prioriterar hellre att vara med en man som är otrogen mot sin fru och som har familj. Hon väljer att smussla med denna man så fort hon får chansen och prioritet över sina vänner. 
    Så fort denna man och hon inte träffas så gör hon sig upptagen med dammsugaren, diskmaskinen och byta lakan ENBART och säger sig därför inte hinna med en 20 minuters enkel promenad en eftermiddag/kväll. 

Jag, Ts tycker också att det börjar bli ofräscht alltihop att hon bara verkar vilka dricka bubbel och öl så fort hon ska träffas eller har tid för mig en stund. Men aldrig utan flaskan. Förra veckan var hon till och med väldigt berusad på eftermiddagen när jag skulle hjälpa henne med en körning då hon själv inte har körkort. 

Så vem är det som har stannat i utvecklingen egentligen? 

Det enda jag som kompis hade tyckt var kul är att ses utan alkohol någon gång och inte bara ses sena fredagkvällar. Utan ha någon som man faktiskt kan tex motionera med, äta brunch med, ta en bio med en söndag eftermiddag eller bara komma över på en kaffe.

Det där skrev du inte förut. Då är ju problemet att hon prioriterar älskaren före dig och ev andra vänner. Dessutom ett problem att hon nöjer sig med en otrogen man istf en fri man. Låter inte som hon prioriterar att skaffa man och barn.

Dessutom låter det som att hon har alkoholproblem.

Om hon jobbar så mycket borde hon ha råd att skaffa körkort.

Hursomhelst är inte problemet att hon blivit "tråkig".
  • Anonym (trist men)

Fråga om du kan hjälpa till i trädgården? Eller så tycker hon att hon har roligare saker att göra än att umgås med dig tyvärr

• Plupp73

Man går igenom olika faser i livet, och möter olika människor och möjligheter som ger olika mycket. Ofta har man ju inte en enda vän, utan olika som man gör olika saker med. Du kanske för henne är den vän hon dricker bubbel med, inte som hon gör andra saker med. Det behöver ju inte förbli så dock, vänskap kan ändras över tid.
    Hon känns ju i grunden som en ganska ansvarsfull människa i hur hon hanterar jobbet, matlagningen, sina äldre i familjen....

När det gäller jobbet och arbetspassen:
    Hon kanske hoppas på att bli butikschef framgent, och tar extrajobb därför.
    Hon kanske älskar sitt jobb
    Hon kanske sparar till något speciellt 

När det gäller mannen hon träffar 
    Förmodligen vill hon träffa honom och har roligt/trevligt i hans sällskap 
    Om hon är kär/förälskad så prioriterar hon honom högt
    Om hon inte är det men har roligt när hon träffar honom så prioriterar hon honom högt 

Se till att göra andra saker med andra människor. Se om hon saknar dig. Gör hon inte det så har ni helt enkelt vuxit isär, i alla fall just nu

Svar på tråden Min tjejkompis har blivit så tråkig och jag stör ihjäl mig