• Anonym (Anonym95)

Helt rådvill…

Har träffat en kille i ett halvår. Av olika skäl, saker som hänt i hans privatliv och problem med hans företag samt att vi båda varit bortresta en del, har det som mest gått 6 v mellan våra träffar. Sen början av februari till mitten av april har vi träffats 6 ggr, och det är de gånger vi träffats i år (Från oktober till december 2024 sågs vi 9 gånger). Senaste tre veckorna har vi setts en gång i veckan och senaste månaden har vi haft kontakt varje dag. Han har själv sagt för ungefär en vecka sen - utan att jag frågat - att han bara skriver med mig och att han inte är aktiv på dejtingappar. Men så, när han sov hos mig sist förra veckan, dök en notis upp från FB-dejting (skulle ta bort hans telefon och ladda min och han sov). Dagen därpå frågade jag honom om det, apropå att han - utan att jag frågat - sagt att han 1) bara skriver med mig 2) inte använder dejtingappar. Så frågan är: Hans svar var att han inte tagit bort apparna, men att han inte heller är aktiv. Jag har aldrig haft FB-dejting, så ni som vet: kan man skriva till någon utan att man matchat? Och hur ska jag tolka att han säger att han bara skriver med mig och inte använder apparna? Hur skulle ni tolka det? Nu har han inte svarat mig sen i fredags (förutom ett kort meddelande med ett ord idag då) och han har emellanåt (januari - mars) vid typ tre tillfällen gått tre fyra dagar utan svar, men jag går sönder utan svar? för jag tänker då att han inte längre är intresserad. Hur ska jag tolka allt och var skulle ni göra om ni var jag? Vill ha honom mer än allt? När vi är med varann känns allt för bra. Men i dessa situationer? så vet jag inte vad jag ska ta mig till. Kan tillägga att han jobbar väldigt mycket, och att han har flera egna företag. Men att svara varje dag? hur svårt kan det vara?

• Svar på tråden Helt rådvill…
  • Anonym (Lämna)

Nej man kan inte skriva till någon utan att ha matchat. Dock man man ju matchat för längesen men att någon först nu är aktiv och skriver. Det har hänt mig att det dröjer någon vecka. 

Säger varken att han ljuger eller ej men tycker du ska utgå ifrån hur du mår i den här relationen. Det ska inte vara svårt och oroligt. Ärliga killar är öppna med allt och har tid för dig oavsett företag eller ej. Allt handlar om hur mycket man vill det.

• Anonym (Anonym95)

Hej,

Tack för svar. Pratade nyss med en kollega som jag vet har FB-dejting och tydligen kan man skicka meddelanden till någon utan att varken ha gillat eller matchat med personen. Meddelande kan skickas genom att man går in på personens foton. Så, visst kan det vara så. Då behöver han inte matchat med någon. 

Flera gånger under vår dejtingperiod, när han dröjt dagar med att svara, har jag skrivit saker i stil med ?ifall du inte längre vill träffas eller höras så vet jag, säg det gärna då?. Har tänkt ifall han har svårt att säga det själv. Varje gång har han skrivit att han självklart vill ses igen, han har frågar varför jag tror att han inte vill ses igen och han har också skrivit att det beror på att han avskärmar sig från sociala medier och kontakt med folk pga jobb. Är det tjatigt att jag ställer de frågorna då? När han försvinner flera dagar? Har alltid haft en känsla av han kommer svara igen, vilket han alltid gjort också?

• Anonym (Tjej)

Det är svårt att säga men han svarar på dina frågor och det är positivt. tror det är viktigt att du inte hänger upp dig på hans tid att svara på SMS, han säger att han jobbar så då gör han rimligen det.

hur är magkänslan när ni träffas? ger han en fin kontakt och verkar brydd? Tror att där har du svaret på dina funderingar. 

sitt lugnt i båten, umgås med dina vänner och ge honom tiden han behöver för att jobba 😊 

• Anonym (Lämna)

Det är sant. Tänkte jag inte på! Man kan kommentera foto. 

Men det jag tänker här ju vad vill DU? Känns det ok med en partner som avskärmar sig i dag?

• Anonym (Anonym95)

Vi sågs igår efter en månad. Och han verkade dels trött, men sen sa han också grejer som sårade mig. Han brukar säga fina saker och höja mig, men igår sa han att han är bra på att läsa av folk (det tycker inte jag, men det är dock något jag är bra på. Detta sa han då om mig: 

Att jag är bekväm av mig och att jag kommer jobba i samma kommun livet ut, men med olika tjänster. Till saken hör att det inte alls stämmer eftersom jag bytt jobb 4 gånger på 4 år - och då i 3 olika kommuner (som handläggare). Jag har även pluggat på universitet totalt i nästan 4.5 år. 

Att jag med säkerhet är duktig på det jag gör, men att jag utifrån mitt yrkesval och hans uppfattning av mig verkar vara bekväm. Till saken hör att jag är allt annat än bekväm, jag strävar ständigt efter utveckling. Är det konstigt då om jag blir sårad? För det blev jag. Hade en rejäl klump i magen 

När vi ses och somnar brukar han alltid hålla om mig och hålla mig i handen. Det gjorde vi även igår. Jag brukar dock alltid klappa honom i håret och han brukar acceptera det trots att hans hår blir fucked up och svårstyrigt dagen efter. Igår sa han att han inte vill att jag rör hans hår så mycket pga det. Det har han inte sagt innan. 

Jag ställer relativt ofta frågor till honom och han brukar påpeka det, men ändå skratta bort det och säga att det är lugnt. Igår sa han lite irriterat att jag ställer för mycket frågor - men det gör man ju naturligt i samtal. 

Vad säger ni om dessa punkter? 
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Anonym95) skrev 2025-05-15 18:36:12 följande:

Vi sågs igår efter en månad. Och han verkade dels trött, men sen sa han också grejer som sårade mig. Han brukar säga fina saker och höja mig, men igår sa han att han är bra på att läsa av folk (det tycker inte jag, men det är dock något jag är bra på. Detta sa han då om mig: 

Att jag är bekväm av mig och att jag kommer jobba i samma kommun livet ut, men med olika tjänster. Till saken hör att det inte alls stämmer eftersom jag bytt jobb 4 gånger på 4 år - och då i 3 olika kommuner (som handläggare). Jag har även pluggat på universitet totalt i nästan 4.5 år. 

Att jag med säkerhet är duktig på det jag gör, men att jag utifrån mitt yrkesval och hans uppfattning av mig verkar vara bekväm. Till saken hör att jag är allt annat än bekväm, jag strävar ständigt efter utveckling. Är det konstigt då om jag blir sårad? För det blev jag. Hade en rejäl klump i magen 

När vi ses och somnar brukar han alltid hålla om mig och hålla mig i handen. Det gjorde vi även igår. Jag brukar dock alltid klappa honom i håret och han brukar acceptera det trots att hans hår blir fucked up och svårstyrigt dagen efter. Igår sa han att han inte vill att jag rör hans hår så mycket pga det. Det har han inte sagt innan. 

Jag ställer relativt ofta frågor till honom och han brukar påpeka det, men ändå skratta bort det och säga att det är lugnt. Igår sa han lite irriterat att jag ställer för mycket frågor - men det gör man ju naturligt i samtal. 

Vad säger ni om dessa punkter? 
    Öhh?? Varför träffar du ens den här killen? 
  • Anonym (Anonym95)

Ytterligare en sak han sa igår när vi snackade om lite allt möjligt: han sa då att han vill ha fru, familj och barn i framtiden. Det har han sagt flera ggr under tiden vi dejtat. Initialt när vi precis hade börjat dejta frågade jag honom om hans intentioner. Han sa då att han vill träffa någon för något seriöst och att han vill ha fru, familj och barn. Borde frågat något mer om det igår, men det gjorde jag inte. Jag vill veta mer om han kan tänka sig det med mig, eller om han sa det för att han menar att han vill ha det framåt och inte med mig. Hur skulle ni tolka det? Innan han sa det så pratade vi om thailändare som har svenska, äldre men och hur äckligt det är. Hela grejen. 

• Anonym (Tjej)

Tyvärr är detta en man som leker med dina känslor och som höjer sitt ego. det är därför han pratar om familj, han vill ha kvar dig på sina villkor, på lösa villkor, tills han hittar något bättre. Det är ingen man som kommer att finnas där för dig när du behöver honom. Lämna tidigt och lägg inte tid på honom.

Den man som vill behålla dig i sitt liv kommer att visa det,  du kommer inte fundera över era konversationer eller på hans beteende. Det känns rätt.

Lägg tiden på dig själv, träna och umgås med vänner. Svarar inte på hans sms eller samtal. Besparar dig oro och skapa harmoni i ditt liv 

• Anonym (Ruter dam)

Hmm. En man som verkligen värdesätter en kvinna engagerar sig oftast mer än så, tycker jag.

Men samtidigt finns det de som är väldigt drivna och jobbar extremt mycket- de uppskattar en kvinna men hon kommer inte att prioriteras över Planen- hans livsplan som ska göra honom om inte till Elon Musk så i alla fall någon som har pengar och måste respekteras.

Jag känner en man som byggt 20 miljoner från noll och han är ganska fyrkantig  och bestämd med vad han lägger sin tid på även om han numera slutat jobba för lön och gör lite vad han vill.

Som det låter funderar din upptagne man på vilken typ av kvinna han vill ha i sitt liv. Han kanske inte tycker att du är tillräcklig match för honom, och då ska du kanske vara glad att han inser det nu och inte blir en överkritisk gnällgubbe efter tre barn.

Å andra sidan kanske han har helt fel målbild, eftersom en kvinna med samma ambitionsnivå och ett resande jobb inte kommer att serva hans övertidsjobbande eller vilja vara hemma med barn någon längre tid. En av de värsta skilsmässorna jag har bevittnat var mellan två resande chefer/karriärister.

Jag hade nog velat ha det samtalet med honom, hur han ser sitt kommande familjeliv. För att förstå om jag och min ambitionsnivå (vad den nu än är) kan passa in i Planen. Låter det dödfött så är det inte lönt att förlänga plågan.

När jag valde livspartner var jag noga med att veta tre saker:

- var (Sverige eller även utland) och hur vill han bo
    - hur många barn vill han ha och varför
    - är han en ledare eller hellre en i gruppen.

Jag är en ledare så jag valde en i gruppen. Jag tror att dynamiken funkar bäst så.

• Anonym (Anonym95)

Svar till Anonym (Ruter dam):

Förstår absolut vad du menar och jag håller med. Exakt så är det! Denna kille, låt oss kalla honom Kalle, jobbar från morgon till kväll oavsett vilken dag det är. Väldigt sällan är han ledig. Han jobbar ofta till sent på nätterna och sover rätt ofta över på sitt kontor - det var även där vi sågs sist och vi sov även där (förra veckan). Personligen har jag aldrig känt en så driven person som honom och ändå är han bara 26 år. Komiskt nog har han pratat om både Elon Musk och ett antal andra likasinnade. Den här killen har en tydlig karriärsplan, han vet precis var han vill uppnå och han strävar efter att nå dit. Otroligt målmedveten, vilket också är något jag alltid tyckt är en attraktiv egenskap.Jag uppfattar det som att han absolut tycker om mig, men att han, där han är nu i livet, inte kan lägga tid på så mycket mer än jobb som är hans prio 1 över allt annat. I höstas, när vi började att ses, var han delägare i en släktings företag (de var två delägare) och då hade han väsentligt mer tid. Då sågs vi ibland flera gånger i veckan. Nu startar han ju upp ett företag själv från grunden och har även flera andra företag som han håller på med. Så tiden är knapp. I höstas, när vi började att ses, hade han ingen aning om hur mycket jobb som väntade honom. 

Han har också frågat mig tidigare (för typ 3 mån sen, när vi hade druckit lite vin men inte var fulla), ifall jag skulle kunna tänka mig att bo halvtid i London samt ifall jag skulle kunna se honom som pappa till mina framtida barn. Han sa också massor av fina saker till mig och att han uppskattar att jag ger honom tid för att han har en intensiv tid framför sig samt att han ser att jag är fin som har sånt tålamod med honom. Jag blev rätt ställd över de frågorna när han ställde dem och jag sa att gällande London tror jag ja, men gällande barn behöver jag lära känna honom bättre först. Då var han väldigt öppen om sina känslor och tankar kring allt. Han sa också att han tenderar att backa lite när han har känslor för att han är så rädd för att bli sårad. 

Åh, kan tänka mig det - att två extrema karriärister inte tenderar att gå hand i hand. Jag är också väldigt mån om min karriär och vill göra karriär, är högpresterande och har alltid varit det - men på ett betydligt mer normalt sätt än Kalle. 

Som svar på dina tre frågor - behöver inte ställa de till honom eftersom jag vet svaren. 

- Jag vet att han vill pendla mellan Sverige och London (iaf ett tag, eftersom det är där han kommer ha sina företag kommande åren åtminstone).

- Han vill ha minst två barn.

- Han är definitivt en ledare, ut i fingerspetsarna. Därför är han egenföretagare. Han har dock alltid varit mån om att låta mig välja/bestämma när vi ses. 

Jag är ingen ledare. Tar ofta initiativ och kan ta den rollen om ingen annan axlar den, men jag är mån om att låts andra välja. Jag är så mån om att alla ska vara nöjda och delaktiga, oavsett vad det gäller.

Så hur kan jag lägga upp ett samtal med honom nästa gång vi ses? Vad tror du han vill?

• Anonym (Anonym95)

Update: Vi träffades sist tisdag till onsdag. Då kom han till mig efter att han jobbat klart. Vi pratade mycket, han sa att han tycker om mig mycket och att han vill träffa mig oftare. Helt plötsligt sa han att hans mamma är i hemlandet och att hans föräldrar, när de åker till hemlandet, brukar få många frågor från släktingar och kompisar om huruvida han är gift eller inte. Han sa också att släkten/kompisarna ger förslag till hans föräldrar på olika potentiella kvinnor han kan gifta sig med. Jag frågade då om han är intresserad varpå han sa att han inte är det alls. Jag frågade också om hans föräldrar kommer att bestämma vem han ska gifta sig med och då svarade han ?absolut inte, de ger bara förslag från släkten, men som jag sa är jag inte intresserad alls och de vet och respekterar fullt ut att vi bestämmer helt själva?. Så frågade jag också ifall hans syster (som gifte sig förra året) - fick förslag på val av man från föräldrarna. Då svarade han nej och sa att han är från ett helt annat land än dem. Kan också tillägg både att han är kristen, att familjen verkar vara väldigt sekulariserade, att de dricker alkohol, snusar osv. Vad tycker ni om detta?

• Anonym (m)

Han är från ett helt annat land än sin familj?

• Anonym (Anonym95)

Nej, alltså systerns man är från ett annat land än killen och hans familj. 

• Xenia
    Anonym (Anonym95) skrev 2025-05-30 00:50:29 följande:

Update: Vi träffades sist tisdag till onsdag. Då kom han till mig efter att han jobbat klart. Vi pratade mycket, han sa att han tycker om mig mycket och att han vill träffa mig oftare. Helt plötsligt sa han att hans mamma är i hemlandet och att hans föräldrar, när de åker till hemlandet, brukar få många frågor från släktingar och kompisar om huruvida han är gift eller inte. Han sa också att släkten/kompisarna ger förslag till hans föräldrar på olika potentiella kvinnor han kan gifta sig med. Jag frågade då om han är intresserad varpå han sa att han inte är det alls. Jag frågade också om hans föräldrar kommer att bestämma vem han ska gifta sig med och då svarade han ?absolut inte, de ger bara förslag från släkten, men som jag sa är jag inte intresserad alls och de vet och respekterar fullt ut att vi bestämmer helt själva?. Så frågade jag också ifall hans syster (som gifte sig förra året) - fick förslag på val av man från föräldrarna. Då svarade han nej och sa att han är från ett helt annat land än dem. Kan också tillägg både att han är kristen, att familjen verkar vara väldigt sekulariserade, att de dricker alkohol, snusar osv. Vad tycker ni om detta?

Men kristna får dricka alkohol, det är muslimer som inte får det. Så just det är inget bevis på sekularisering.

Jag skulle vara mer intresserad av hur de/han ser på jämställdhet och skilsmässa. Om han/de förväntar sig att kvinnan ska vara hemma och ta hand om barnen och serva mannen när han kommer hem. Vara representativ troféfru när mannen bjuder hem sina affärskontakter.
Svar på tråden Helt rådvill…