• Anonym (Dottern)

Min mammas tjat om att ses gör mig galen

Min mamma bor 75% på annan ort än jag, för att hennes särbo är därifrån. De är i stan där jag bor ca 1 vecka i månaden. 
    De dagar hon är här blir jag tokig på hennes tjat om att ses. Hon är pensionär och har för det mesta all tid i världen, men när hon behagar vara i stan ska jag pausa hela livet för att träffa henne. Speciellt tjatigt är det om att träffa mina barn, som är ganska stora - 16 och 13. De är inte jätteintresserade av att umgås med mormor, men kan hänga med ibland för att göra henne glad. För min del blir det mest bara en belastning och ett tvång att vi ska ses hela tiden när hon är här. Jag och barnen har annat för oss, men mamma kan ringa både mig och barnen flera gånger i veckan och även skuldbelägga oss för att vi "aldrig har tid med henne". 

Vad ska jag göra? Jag och min mamma har en väldigt ansträngd relation då hon tidigare inte varit en speciellt bra mamma, så det gör det hela ännu jobbigare. Har försökt säga att vi inte kan släppa allt vi har för att vara hemma hos henne hela kvällarna för att hon råkar vara i stan, men det skiter hon i.

• Svar på tråden Min mammas tjat om att ses gör mig galen
  • Anonym (säg till, ge förslag)

Oj detta liknar mycket min mormors beteende som väldigt ofta ville träffa mig och min mamma (innan jag flyttade hemifrån, så slipper undan mycket lättare nu), de har också en ansträngd relation på grund av samma skäl. Eftersom din mamma är pensionär finns det ju otroligt mycket fritid som jag tror hon glömmer bort att de som inte är pensionerade än har. Här gäller det nog att kanske vara lite mer bestämd, vilket jag förstår är svårt såklart. En lösning kan vara att ta upp som förslag att endast ses när det är planerat? På så sätt ses ni när du har en ledig dag och inte behöver pausa allt för henne. Kanske kan ni tipsa henne om någon hobby eller något som tar upp lite tid? T.ex. dreja? Har hon något husdjur? Annars kanske hon kan skaffa sig något litet typ en hamster eller något, så hon har något för sig. Vet inte så mycket vad för aktiviteter som äldre gör men något borde väl finnas?

Förstår att det kan vara svårt att säga till henne men det kommer bara bli utmattande för dig annars

• Anonym (säg till, ge förslag)

Min mormor skaffade till exempel en hund, det tog upp mycket av hennes tid vilket hjälpte alla. Såklart ville hon ha hund också och det var inte BARA därför hon skaffade den. Men det finns oftast lösningar som kan lätta på trycket från ens pensionerade föräldrar som har extremt mycket fritid

Svar på tråden Min mammas tjat om att ses gör mig galen