• Anonym (Jag)

Silver istället för guld

Hej, skriver detta på lunchrasten. Lika bra att börja med att säga det så att ev kommentarer om att jag försvunnit och struntat i tråden inte behövs. Återkommer senare.

Så här är det.
    Jag och min partner ska byta ringar inom en snar framtid. Vi är båda äldre (50-60) och har inga familjebildningsplaner. De existerande barnen är vuxna.

Vi har inga planer på giftermål, det kommer inte att ske.

Vi har sett lite på ringar och kom i helgen fram till att guld är så onödigt dyrt, och att guld inte symboliserar kärleken bättre än silver. Men gynnar plånboken och för den pengen åker vi utomlands istället för att fira.

Någon i min närhet sa då att silver "inte gäller som guld", vilket jag eg struntar i men det väckte min nyfikenhet. 

Min fråga är alltså, är inte silverringar lika mycket emotionellt värda som guldringar?

Vi har råd med guld men anser båda att det är en onödig utgift, så det handlar inte om det egentligen.

Ev kommentarer om att en förlovning inte är giltig utan ett frieri unanbedes, kan någon ändå inte hålla sig så kommer det inte att bemötas. Inte av mig aif. Och jag hoppas att ingen annan drar igång den eviga diskussionen som pågått många gånger här i forumet.

• Svar på tråden Silver istället för guld
  • Anonym (vikt)

Det känns lite gammalt och förlegat att lägga vikt vid ringen och materialet. Det kanske var viktigare när kvinnor inte hade eget jobb och inkomst, som ett slags försäkring om mannen inte höll sitt löfte. Men i dagens läge, och med tanke på er ålder så är det ju knappast ett problem. Då väljer man de ringar och ceremonier som man har lust med. Vad nån annan tycker eller inte tycker är ju helt irrelevant. 

• Fjäril kär

Min exsambo och jag valde förlovningsringar i silver för att just specifikt dom ringarna var det vackraste vi sett och fasen så mycket dyrare än guldringarna vi tittade på först... 

Vi var lika mycket förlovade som nån annan och många trodde att vi valt titan eller vitguld när dom såg hur ringarna såg ut och blev lite paff att höra att det var silver. 

• Anonym (vikt)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-28 14:37:50 följande:

Vilken jävla Inte-fråga. Ni ska byta ringar. Det ÄR inte en förlovning för ni avser inte gifta er.
    Då kan ni väl ha vilka jävla ringar ni än vill ha, knyt två snören om fingrarna för att "symbolisera er kärlek" och sluta prata med andra om det innan, de har ju inte med saken att göra heller.
    Trams.

Även om det är en förlovning med avsikt att gifta sig så kan man ha precis vilken ring man vill, eller ingen alls. 
  • Anonym (Susanne)

Varför var det nödvändigt att skriva en massa ovidkommande angående förlovning om det ändå inte vat frågan överhuvudtaget? 

Ni använder vilka ringar ni själv anser vara värda priset oavsett materialet.  Väl värt dock att tänka på att silver är ganska mjukt och silver har en tendens att bli slitet efter några år och får en mer matt och repig yta om man ständigt och jämt bär ringarna på sig .  Jag har en från början ganska bred och tung silverring jag köpte av en designer för ca 25 år sedan som jag alltid bär och idag är den väldig utsliten och tunn och mönstret är helt borta och bara repor syns. Också något bucklig då den ju är mjuk och har knycklats av årens gång i tunga yrken.

Silver är vackert men ömtåligt. 

• Anonym (Jag)
    Fjäril kär skrev 2025-04-28 15:02:48 följande:

Min exsambo och jag valde förlovningsringar i silver för att just specifikt dom ringarna var det vackraste vi sett och fasen så mycket dyrare än guldringarna vi tittade på först... 

Vi var lika mycket förlovade som nån annan och många trodde att vi valt titan eller vitguld när dom såg hur ringarna såg ut och blev lite paff att höra att det var silver. 

TAck för ditt svar, det enda vettiga i hela tråden. 

Ångrar att jag skrev öht men men, det blir silver och det blir bra.
  • Anonym (H)

Det viktigaste är vad ni själva tycker.

• Anonym (Jag)
    Anonym (H) skrev 2025-04-28 20:33:23 följande:

Det viktigaste är vad ni själva tycker.

Jag vet, och vi gör som vi själva tycker.
    Min fråga var onödig och uppenbarligen provocerande så jag ska be admin att ta bort den.
  • Grässtrå77

Det är ju bara typ en person som börjat dravla om vad som är en riktig förlovning. Alla andra har skrivit att ni ska strunta i vad andra tycker, så jag upplever inte alls att folk har blivit provocerade.

Hoppas ni hittar fina ringar.

• stor grön drake

Vi hade råd med guld, men ville ha titan för att det är hållbarare (dvs pga symboliken). Jag är dessutom allergisk mot mycket men tål titan och har det i mina glasögon. Mina glasögon med titan är nästan dubbelt dyrare än modeller i andra material som min totala CHOCK! när titanringar bara kostade några hundra kronor och inte riskerar att ärga som silver, eller ha allergener i kompositionen...
    Så, mitt råd är att titta på titanringar (men undvik tungsten för det är så hårt att ringen inte går att klippa av vid tex en skada där fingret sväller), det finns jättefina och de håller bättre än silver. 

• Anonym (Jag)
    stor grön drake skrev 2025-04-28 21:18:54 följande:

Vi hade råd med guld, men ville ha titan för att det är hållbarare (dvs pga symboliken). Jag är dessutom allergisk mot mycket men tål titan och har det i mina glasögon. Mina glasögon med titan är nästan dubbelt dyrare än modeller i andra material som min totala CHOCK! när titanringar bara kostade några hundra kronor och inte riskerar att ärga som silver, eller ha allergener i kompositionen...
    Så, mitt råd är att titta på titanringar (men undvik tungsten för det är så hårt att ringen inte går att klippa av vid tex en skada där fingret sväller), det finns jättefina och de håller bättre än silver. 

Tack för tipset, och varningen.
    Det kommer bli jättefint!
  • Anonym (Jag)

Min ts var bara skriven av ren nyfikenhet  över hur gemene man ser på frågan.

Det påverkar inte vårt val på något sätt, som sagt bara en utslängd fråga.

Tack de de få som svarade utan ett dolt hånflin.

• Anonym (Alice)
    stor grön drake skrev 2025-04-28 21:18:54 följande:

Nåt som är värt att tänka på när det kommer till titan är att just för att det är så hårt och hållbart är det inte många juvelerare som t.ex. ens kan justera storleken på titanringar, för att de inte har den utrustningen. Vill man ha en ring som man har möjlighet att justera vid behov, är titan inte ett bra material. Många kommer istället föreslå att man köper en helt ny ring, om man behöver ha en storlek större eller mindre.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alice) skrev 2025-04-29 10:38:31 följande:
    Nåt som är värt att tänka på när det kommer till titan är att just för att det är så hårt och hållbart är det inte många juvelerare som t.ex. ens kan justera storleken på titanringar, för att de inte har den utrustningen. Vill man ha en ring som man har möjlighet att justera vid behov, är titan inte ett bra material. Många kommer istället föreslå att man köper en helt ny ring, om man behöver ha en storlek större eller mindre.
    Ok, ja det är bra att veta.
    Jag tror vi kör silver, från början var tanken vitt guld men det känns bara onödigt.

Det röda guldet klär jag inte alls i, slutade med det för över 20 år sedan. Det syns liksom inte på mig, eller så är det jag som typ försvinner?

Vår förlovning är inget som ska flashas upp och beundras av andra heller. Det är vår kärleksförklaring till varandra.
    Helt underbart att kunna hitta en sådan kärlek vid vår ålder, vi hade båda mer eller mindre lagt ner tanken på att finna en partner, sedan var vi bara där!
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-29 10:52:11 följande:
    Ok, ja det är bra att veta.
    Jag tror vi kör silver, från början var tanken vitt guld men det känns bara onödigt.

Det röda guldet klär jag inte alls i, slutade med det för över 20 år sedan. Det syns liksom inte på mig, eller så är det jag som typ försvinner?

Vår förlovning är inget som ska flashas upp och beundras av andra heller. Det är vår kärleksförklaring till varandra.
    Helt underbart att kunna hitta en sådan kärlek vid vår ålder, vi hade båda mer eller mindre lagt ner tanken på att finna en partner, sedan var vi bara där!
    Kör ni på silver kan ni dock behöva byta ut ringarna om några år då det kommer slitas av att man har dem varje dag och det kommer synas på en silverring. Så om ni inte bryr er om det sentimentala att eventuellt behöva ha en ny ring, så fungerar det ju.
  • Anonym (Silvia)

Silver alla dagar i veckan för min del, även om det är billigare och mindre exklusivt. 

Silver är vackert. Guld ser ut som förgyllt bajs.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Alice) skrev 2025-04-29 17:44:22 följande:
    Kör ni på silver kan ni dock behöva byta ut ringarna om några år då det kommer slitas av att man har dem varje dag och det kommer synas på en silverring. Så om ni inte bryr er om det sentimentala att eventuellt behöva ha en ny ring, så fungerar det ju.
    Tror du?
    Jag har haft samma silverringar i säkert 35 år, kanske lite slitna men inte alls mycket.
    Om det syns gör ingenting alls. Glad
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Silvia) skrev 2025-04-29 18:08:41 följande:

Silver alla dagar i veckan för min del, även om det är billigare och mindre exklusivt. 

Silver är vackert. Guld ser ut som förgyllt bajs.

Exklusiviteten bryr jag mig inte om.
    Jag tycker inte att rött guld är fult men det passar inte mig.
    Vitt guld, absolut, det var tanken från början men så insåg vi skillnaden i kostnaden och tänker att vi förlovar oss utomlands istället för samma kostnad.
Svar på tråden Silver istället för guld