• Anonym (Orolig)

Yrsel hos barn. Kan nacken påverka?

Min nioåring har klagat på yrsel vid ett par tillfällen. Hon beskriver det som ostadighet och inte karusellyrsel. Båda gångerna det hänt, har hon också klagat på öm nacke och varit tydligt muskelstel och öm vid tryck. Yrseln har också kommit när hon böjt nacken åt visst håll, men avtagit så fort hon rätat upp huvudet.  Dagen efter har både nacke och yrsel varit bättre, för att sen avta helt och hållet. 

I övrigt är hon pigg och stark. Hon har inga andra symptom och håller samma höga aktivitetsnivå som vanligt.

Bör man vara orolig, eller kan barn bli yra av stel nacke som vi vuxna kan bli?

• Svar på tråden Yrsel hos barn. Kan nacken påverka?
  • burleskburkläsk

Låter som kristallsjuka...

• Anonym (Orolig)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-28 21:01:31 följande:

Låter som kristallsjuka...

Kristallsjuka hos barn är tydligen extremt ovanligt. Hon är rejält öm i nacke/axel, så kopplingen hade varit glasklar om det var jag som vuxen, Men jag funderar över barn?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-28 21:08:56 följande:
    Kristallsjuka hos barn är tydligen extremt ovanligt. Hon är rejält öm i nacke/axel, så kopplingen hade varit glasklar om det var jag som vuxen, Men jag funderar över barn?
    Kommer säkert nån expert snart in här 😃
  • Anonym (Hm)

Nu är ju jag vuxen och det behöver inte alls vara något i närheten men jag upplevde precis det din dotter beskriver under 1 års tid innan jag sökte vård. De trodde att de kunde vara en nerv som var klämd. Visade sig sen vara artros mellan kotorna ocj jag har fått olika övningar som jag ska genomföra, likt gymnastik. Hade dock ganska jobbig huvudvärk samtidigt. Ta en sväng förbi VC eller kolla med en sån där doktor app, tar Ingen tid och kostar inget 😌

Svar på tråden Yrsel hos barn. Kan nacken påverka?