• Tänk logiskt

Hade du hört talas om Donald Trump innan han ställde upp i presidentvalet första gången?

Donald Trump har varit en kändis i USA i decennier, med TV-programmet The apprentice, och han och hans fruar syntes ofta i kändiskretsar. Men hur känd var han i Sverige? Jag hade aldrig hört talas om honom förrän han 2015 meddelade att han skulle ställa upp i presidentvalet året efter. En väninna som varit redaktör förvånades och pekade på att han synts även i svenska medier innan dess. Men hur känd var han då? Det vill jag ta reda på, så...

Hade du hört talas om Donald Trump innan han 2015 meddelade att han skulle ställa upp i presidentvalet 2016?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du hört talas om Donald Trump innan han ställde upp i presidentvalet första gången?
  • Anonym (Självklart)

Får hålla med din vän. Är väldigt förvånad att du kunde missat honom.

• Anonym (Frida)

Jag är född 1991 och han var en "kändis" redan när jag var liten. Han var med i Home Alone 2, och så hade han ju tv-programmet The Apprentice som sändes på femman. Donald Trump var lite av ett internskämt mellan mig och min syrra för vi tyckte att han pratade roligt av någon anledning, och vi gillade hans tupé. Vi skrev en konstig fanfiction där han var med 😂 Han omnämdes ofta i andra tv-program under 00-talet, speciellt i satir, vill jag minnas. Och när twitter började bli stort var han väldigt aktiv och jag följde honom länge, dock tror jag att jag slutade använda twitter någon gång kring 2013.

Hur gammal är du?

• Fjäril kär

Jodå han var välkänd för mig. Jag följde honom som affärsman då det ju var det han sysslat med hela livet.  Har man läst ekonomi-sidorna då och då i DN , Dagens industri etc så har han dykt upp med jämna mellanrum. 

Jag tror att vi som är lite äldre hade full koll på honom 

• Tänk logiskt
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-28 21:58:27 följande:

Jag är född 1991 och han var en "kändis" redan när jag var liten. Han var med i Home Alone 2, och så hade han ju tv-programmet The Apprentice som sändes på femman. Donald Trump var lite av ett internskämt mellan mig och min syrra för vi tyckte att han pratade roligt av någon anledning, och vi gillade hans tupé. Vi skrev en konstig fanfiction där han var med 😂 Han omnämdes ofta i andra tv-program under 00-talet, speciellt i satir, vill jag minnas. Och när twitter började bli stort var han väldigt aktiv och jag följde honom länge, dock tror jag att jag slutade använda twitter någon gång kring 2013.

Hur gammal är du?

60+
    Tittar förstås inte på såna program och är ointresserad av kändisjournalistik och den typen av ekonomijournalistik. Så tydligen hade jag missat något...
  • Aniiee

Första gången jag hörde talas om Trump var när han dök upp i Ensam hemma 2,  jag frågade vem han var och mamma svarade att han var en känd person som var med jättekort i filmer ibland för att han slösat bort sin pappas förmögenhet.

När kom den filmen, 1993? Så jag var väl 8 och mamma 36.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Xenia

Jaså, The Apprentice har visats i Sverge också. Det var iaf ingenting jag såg. Tittar sällan på femman. Så jag levde lyckligt okunnig om Trump.

Sen när det skrevs om honom som presidentkandidat, då skrevs det ju om The Apprentice också. Till en början oroade jag mig inte så mycket, de tokiga amerikanerna hade ju inget med mig att göra.

Jag oroder mig mer för Brexit-omröstningen. Måtte det inte bli Ja till Brexit! Så blev det Ja, och förstod jag att Trump skulle vinna presidentvalet. Folk faller för populistpropagandan.

• Mayjel

Ja, sen 1992 då jag gick i mellanstadiet. Var på bio och såg Ensam Hemma 2. Han skymtar förbi lite snabbt där  i en scen på ett hotell, som sig själv då. 

• Anonym (Tant)

Det skulle vara intressant att veta ålder på de som röstar här.

Donald Trump har ju förekommit sporadiskt i media under väldigt många år, så jag, som var nära fyrtio när han blev vald första gången, hade väldigt många chanser att snappa upp vem han var. Men för de som är betydligt yngre är det inte så konstigt om de råkat missa honom.

• Anonym (Hin Håle)

Ja självklart, alla borde ha hört talas om Trumpeten, redan innan tv-prpgrammet. 

• Anonym (Trötter)
    Jo, man borde ha sett honom i "The Simpsons" episoden från runt 2000 där han blir president. Ganska träffande.

Frågan är väl bara när Lisa dyker upp.
  • Xenia

Jag har aldrig sett Ensam hemma 2 och inte brukar jag titta på dokusåpor heller.

(Enda undantaget är Gift vid första ögonkastet)

Jag fick nog av att läsa om honom sedan när han blev president första gången. Sedan när man trodde att helvetet var över ...

Ack, om jag aldrig skulle behöva läsa eller höras om honom mer, det vore något att se framemot.

• Melerad ögonfärg

Jag kände några som hade karln som förebild. Fan vet varför. De tipsade om ett tv-program där unga människor i slips rusade runt och skulle tävla om vem som kunde förvalta en dollar på bästa sätt. Tänkte då att han är ju själv född med silversked i munnen, vad fan vet han om att starta på noll? Han va vidrig redan då, men jag antar att det var bra underhållning. Han har ifs fortfarande ett högt underhållsvärde, synd bara att så många hamnar i kläm av hans cirkusnummer i rutan.

• Anonym (Anna)

Ja, första gången var definitivt 1999 när han omnämndes i ett vänneravsnitt. Jag minns att jag tänkte ?vem är Donald Trump?? Förmodligen ?googlade? jag honom då (eller frågade Eliza eller hur sjutton man nu gjorde? är säker på att vi hade internet i alla fall). Sen vet jag att jag hörde honom refereras till många gånger efter det innan the apprentice.

För maken är det pga att han är från en plats där Trump köpte mark på typ 90-talet och sedan betedde sig fruktansvärt illa på olika sätt. 

Svar på tråden Hade du hört talas om Donald Trump innan han ställde upp i presidentvalet första gången?