• Anonym (M)

Får skolan kräva vissa kläder?

Dottern ska ha dansuppvisning i skolan och de ska vara klädda i en viss färg - en färg hon aldrig använder, så vi behöver alltså köpa något som sen bara skulle bli liggande.
    Är det rimligt?

• Svar på tråden Får skolan kräva vissa kläder?
  • Anonym (eller)
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-29 15:09:01 följande:
    Anonym (eller) skrev 2025-04-29 14:51:04 följande:
    Så du har ett barn som har ångest av sin skolgång och du fokuserar på att gnälla över ett klädesplagg? Varför gör du inte något åt hennes skolsituation istället? 

Går hon i lågstadiet, och du tänker att det kan vänta tills gymnasiet innan hon får det bättre? 

@ (eller) Läste du ens inlägget du citerade? (TS barn går väl för övrigt i högstadiet?)
    Det enda jag läste var lågstadiet, men kanske missuppfattade om det var dottern eller vilka de skulle uppträda inför. 

Men, jo, det känns konstigt att fokusera på ett klädesplagg om det handlar om att barnets hela skolgång är ett elände. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-29 16:17:22 följande:
    Det enda jag läste var lågstadiet, men kanske missuppfattade om det var dottern eller vilka de skulle uppträda inför. 

Men, jo, det känns konstigt att fokusera på ett klädesplagg om det handlar om att barnets hela skolgång är ett elände. 
    Men, TS skrev ju i inlägget du citerade att de försökt förändra dotterns skolsituation oändligt antal gånger. Hur kan du tolka det som att TS fokuserar på ett klädesplagg (som hon dessutom tänker skaffa och vad det verkar inte heller kontakta skolan om)?
  • Anonym (M)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-29 14:51:04 följande:
    Så du har ett barn som har ångest av sin skolgång och du fokuserar på att gnälla över ett klädesplagg? Varför gör du inte något åt hennes skolsituation istället? 

Går hon i lågstadiet, och du tänker att det kan vänta tills gymnasiet innan hon får det bättre? 
    Vi har inte gjort annat än försökt hjälpa henne sen hon tvingades börja där. Hon går i nian.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-29 17:14:54 följande:
    Men, TS skrev ju i inlägget du citerade att de försökt förändra dotterns skolsituation oändligt antal gånger. Hur kan du tolka det som att TS fokuserar på ett klädesplagg (som hon dessutom tänker skaffa och vad det verkar inte heller kontakta skolan om)?
    TS har skrivit en hel tråd om detta klädesplagg i forumet. Det tolkar jag som att det är ett fokus för TS. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-30 10:51:31 följande:
    TS har skrivit en hel tråd om detta klädesplagg i forumet. Det tolkar jag som att det är ett fokus för TS. 
    Då kan jag berätta för dig att människors liv innehåller väldigt mycket mer än det de frågar om på nätet. Häromdagen kastade jag tex ut en fråga om myrstackar på ett annat forum. Du blir kanske chockad nu av att höra detta -  men tankar på myrstackar upptar, trots det, en extremt liten del av mitt liv. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-30 12:38:52 följande:
    Då kan jag berätta för dig att människors liv innehåller väldigt mycket mer än det de frågar om på nätet. Häromdagen kastade jag tex ut en fråga om myrstackar på ett annat forum. Du blir kanske chockad nu av att höra detta -  men tankar på myrstackar upptar, trots det, en extremt liten del av mitt liv. 
    Det fattar ju alla, men vi kan ju för fan inte ha en aning om allt som sedan tillkommit till TS trådstart, att det är en skitskola, att hennes dotter inte har några kompisar eller att TS är näst intill utbränd. Vi utgår ju liksom från problemet i trådstarten.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-30 12:38:52 följande:
    Mmm, men om man lägger en hel tråd om en oviktig detalj som skolan gör, medan det egentligen är hela skolgången som är problematisk. Då är det konstigt fokus.

Som att du skulle fokusera på att det är grus i hallen nr hela huset håller på att brinna ner. 
  • Anonym (M)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-30 12:53:18 följande:
    Mmm, men om man lägger en hel tråd om en oviktig detalj som skolan gör, medan det egentligen är hela skolgången som är problematisk. Då är det konstigt fokus.

Som att du skulle fokusera på att det är grus i hallen nr hela huset håller på att brinna ner. 
    Tråden handlar om det jag frågade, om skolan får lov att kräva något sånt. Det andra är detaljer som handlar om just vår situation, men det ändrar inte sakfrågan.
  • Anonym (eller)
    Anonym (M) skrev 2025-04-30 13:12:51 följande:
    Tråden handlar om det jag frågade, om skolan får lov att kräva något sånt. Det andra är detaljer som handlar om just vår situation, men det ändrar inte sakfrågan.
    Ja, det är konstigt, att se plagget som en huvudfråga och det andra som detaljer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-30 13:17:16 följande:
    Ja, det är konstigt, att se plagget som en huvudfråga och det andra som detaljer. 
    I den här frågeställningen är det så, för vår situation är egentligen helt irrelevant till det jag frågade.
  • Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2025-04-29 07:20:15 följande:
    Får skolan kräva vissa kläder?

Dottern ska ha dansuppvisning i skolan och de ska vara klädda i en viss färg - en färg hon aldrig använder, så vi behöver alltså köpa något som sen bara skulle bli liggande.
    Är det rimligt?

Jag har läst alla dina inlägg och mitt svar är nej, skolan kan inte kräva det.
  • Anonym (eller)
    Anonym (M) skrev 2025-04-30 13:20:44 följande:
    I den här frågeställningen är det så, för vår situation är egentligen helt irrelevant till det jag frågade.
    Mmm, irrelevant var ordet. 
  • Anonym (Elin)
    Tom Araya skrev 2025-04-30 13:26:38 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg och mitt svar är nej, skolan kan inte kräva det.
    Det har vi allihop svarat henne, så det vet hon nu. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-30 12:46:45 följande:
    Det fattar ju alla, men vi kan ju för fan inte ha en aning om allt som sedan tillkommit till TS trådstart, att det är en skitskola, att hennes dotter inte har några kompisar eller att TS är näst intill utbränd. Vi utgår ju liksom från problemet i trådstarten

Nej, den jag citerade fattade inte det. Den personen citerade det inlägg där ts berättar om att de jobbat jättemycket med skolan om dotterns situation där, och påstår ändå, i kommentaren till just det citatet, att ts fokuserar på kläderna. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-30 12:53:18 följande:

Du kanske lever hela ditt liv på Familjeliv, men de flesta andra gör inte det. Vad man startar en enda tråd om säger extremt lite om hur ens liv i övrigt ser ut. 

• Anonym (Juni)
    Anonym (eller) skrev 2025-04-30 13:17:16 följande:
    Du kan inte föreställa dig att det som är huvudämnet i en tråd på nätet inte är huvudämnet i trådskaparens liv? 
  • Anonym (SA)

Det blir inte bättre med åren...! Jag var med i en skapligt patetisk sång-grupp där man "krävde" olika klädesplagg och utstyrsel för 2 minuters uppträdande i slutet av terminen. Glöm det, liksom. Jag sket i't!

Svar på tråden Får skolan kräva vissa kläder?