• Anonym (Psykolog eller psykiatri behövs?)

När vet man att man ska söka psykvård? Vågar inte vara runt folkmassor

Jag funderar på att ta hjälp - Men man har ju hört om att man endast ska söka vård om något förstör det under ens vardag.

Men i mitt fall så förstörs ju det inte i min vardag. Jag undviker ju folkmassor, så det förstör ju inte min vardag. Mer eller mindre, så är det eget val att jag undviker det. Bättre att vara på säkra sidan, så blir jag nöjd över att jag klarat mig.

Jag känner mig rädd för terrordåd eller att en galning skall börja skjuta ner folk i folkmassor eller ta bil och köra på folk. Oavsett om det är terror dåd eller ''vanlig dåd''.

Jag känner att många människor är orolig och vill hämnas på mänskligheten eller samhället. Eller att de bara allmänt inte kan klara av sin oro och ilska och bara bestämt sig för att döda folk.

T.ex nu under Valborg. Jag kommer undvika det återigen, eftersom jag inte känner någon pålitlighet till folkmassor.

Jag undviker så gott som väl alla sorters city-event/folkmassor, just för att jag vill vara på den säkra sidan.

Jag funderar på att söka vård. Men borde jag göra det, för denna lilla grej?

• Svar på tråden När vet man att man ska söka psykvård? Vågar inte vara runt folkmassor
  • Anonym (f)

Nej, det finns inte mycket annat än att utsätta dig för folkmassor.

• Anonym (Vettigt)

Nej, det hade jag inte gjort. Vi uppmanas ju ofta att hålla oss borta från just folksamlingar, så det är väl helt vettigt egentligen. Det enda terapi skulle göra för dig är att du ska börja utsätta dig för folksamlingar (KBT).

• Anonym (Ceder)
    Anonym (Psykolog eller psykiatri behövs?) skrev 2025-04-29 07:50:29 följande:

Jag funderar på att ta hjälp - Men man har ju hört om att man endast ska söka vård om något förstör det under ens vardag.

Men i mitt fall så förstörs ju det inte i min vardag. Jag undviker ju folkmassor, så det förstör ju inte min vardag. Mer eller mindre, så är det eget val att jag undviker det. Bättre att vara på säkra sidan, så blir jag nöjd över att jag klarat mig.

Jag känner mig rädd för terrordåd eller att en galning skall börja skjuta ner folk i folkmassor eller ta bil och köra på folk. Oavsett om det är terror dåd eller ''vanlig dåd''.

Jag känner att många människor är orolig och vill hämnas på mänskligheten eller samhället. Eller att de bara allmänt inte kan klara av sin oro och ilska och bara bestämt sig för att döda folk.

T.ex nu under Valborg. Jag kommer undvika det återigen, eftersom jag inte känner någon pålitlighet till folkmassor.

Jag undviker så gott som väl alla sorters city-event/folkmassor, just för att jag vill vara på den säkra sidan.

Ja, man får stöd i att undersöka sina känslor och tankar kring något i KBT (kognitiv beteendeterapi).

Man utmanar tankar och känslor, prövar nya förhållningssätt och beteenden, om det man egentligen skulle vilja göra är rimligt och säkert.

Nu inför Valborg, när du fortfarande är rädd, råder jag dig till att uppsöka ett litet Valborgsfirande om du vill fira på traditionellt sätt. Det finns inga vinster för terrorister att göra genom att angripa ett litet, lokalt firande. De brukar agera där det är mycket folk i rörelse, i centrum av olika platser. Risken är ju fortfarande väldigt liten, men om någon skulle agera så är det där. 

Om du tycker att du måste försumma trevliga saker för att du är överdrivet rädd, tycker jag absolut att du ska söka terapi.
  • Anonym (Mimmi)

Hur rädd är du? Klarar du av att vara i folkmassor, trots att det känns obehagligt, eller bryter du ihop fullkomligt alternativt flyr därifrån i panik?

• Anonym (X)
    Anonym (Psykolog eller psykiatri behövs?) skrev 2025-04-29 07:50:29 följande:

Boka en tid hos din vårdcentral med en kurator, då får du samtalskontakt som det kallas där ni kan prata om detta och hur det eventuellt begränsar dig.
    Du behöver inte söka psykiatri för det.
  • Anonym (Ceder)
    Anonym (X) skrev 2025-04-29 14:23:48 följande:
    Boka en tid hos din vårdcentral med en kurator, då får du samtalskontakt som det kallas där ni kan prata om detta och hur det eventuellt begränsar dig.
    Du behöver inte söka psykiatri för det.
    Om kuratorn har en  terapiutbildnimg inom KBT, som många kuratorer och psykologer inom vårdcentralerna har, så är det en god id'e.

Det är svårt att bara samtala bort en specifik rädsla, genom vanliga stödsamtal. Huvudet och intellektet förstår, men känslorna ändras inte.

Du behöver KBT-terapi. 
Svar på tråden När vet man att man ska söka psykvård? Vågar inte vara runt folkmassor