• Sjömamma

Plocka och sälja bär - värt det?

Hej,

Min dotter som är 14 vill börja "sommarjobba". I hennes ålder finns ju inte så många jobb att söka tyvärr. Hon har sökt via kommunen två gånger men inte haft tur att få plats. 

Jag såg att det finns en bäruppköpare i staden vi bor i. Föreslog att hon och en kompis kunde plocka bär och sälja.

Men jag undrar, är det ens värt det? Vilka andra sätt finns att sälja bär, där man kanske kan få lite högre pris? Hur mycket kan man plocka på några timmar? Dessa tonåring kommer väl knappast gå dubbelvikta i 16 timmar i sträck som en del stackars gästarbetare gör. Vad är rimligt att de kan dra in?

Tänkte att någon här kanske har erfarenhet eller tips :)

• Svar på tråden Plocka och sälja bär - värt det?
  • Anonym (A)

Duktiga som hittar på själva! Klok tanke med bäruppköparen. Men tror nog att det är en bättre idé att kanske köpa bär från den uppköparen, och sedan sälja på något torg?

De som plockar har såna skopor som gör det extremt effektivt, tror att det blir plågsamt för rygg och tålamod och plånbok för din dotter att göra på det sätt vi vanliga svenskar är vana vid.

Räkna lite snabbt på vad ni behöver för volymer för att de ska gå runt. Kan tänka mig att en grossist säljer för ungefär hälften av vad man betalar på ett torg/centrum. Allt ni behöver är tillstånd från kommunen + en grossist som vill sälja.

• Tecum

Det är utmärkt för ungdomar att plocka bär, de lär sig arbeta, de lär sig pengars värde då det som du säger är dåligt betalt och de lär sig att fundera över hur de kan få ut mer av bären.

Om de sen väljer att sälja bären själva lär de sig marknadsföring och hur man väljer tid och plats där det går bäst att sälja.  

• Anonym (ABC)

Plockade lingon i min ungdom och sålde, minns inte vad dom betalade. Fick fickpengar som uppskattades.

• Sjömamma
    Anonym (A) skrev 2025-04-29 15:40:09 följande:

Duktiga som hittar på själva! Klok tanke med bäruppköparen. Men tror nog att det är en bättre idé att kanske köpa bär från den uppköparen, och sedan sälja på något torg?

De som plockar har såna skopor som gör det extremt effektivt, tror att det blir plågsamt för rygg och tålamod och plånbok för din dotter att göra på det sätt vi vanliga svenskar är vana vid.

Räkna lite snabbt på vad ni behöver för volymer för att de ska gå runt. Kan tänka mig att en grossist säljer för ungefär hälften av vad man betalar på ett torg/centrum. Allt ni behöver är tillstånd från kommunen + en grossist som vill sälja.

Bärplockare finns så de behöver inte plocka varje bär för hand :)
    Tack för tips men jag tror inte att jag vill att de ska sälja offentligt, hantera pengar och swish osv. De har nog inte riktigt den mognaden. Men kanske de kan försöka plocka o sälja lite till grannar och familj. Då kanske de får lite mer valuta för slitet :)
  • Sjömamma
    Tecum skrev 2025-04-29 19:01:53 följande:

Det är utmärkt för ungdomar att plocka bär, de lär sig arbeta, de lär sig pengars värde då det som du säger är dåligt betalt och de lär sig att fundera över hur de kan få ut mer av bären.

Om de sen väljer att sälja bären själva lär de sig marknadsföring och hur man väljer tid och plats där det går bäst att sälja.  

Ja, jag tänker också att det är ett bra första jobb. Min dotter gör lite "jobb" nu åt sin mormor o hjälper med tvätten o lite annat. 

Får se hur de ska göra med försäljning, om det blir till uppköpare, det är ju enklast. 
  • Sjömamma
    Anonym (ABC) skrev 2025-04-29 20:15:22 följande:

Plockade lingon i min ungdom och sålde, minns inte vad dom betalade. Fick fickpengar som uppskattades.

Ok, kul att du haft en karriär som bärplockare :)

Kommer du ihåg ungefär hur mycket du kunde plocka på en dag?
Svar på tråden Plocka och sälja bär - värt det?