• Anonym (Jobbigt)

Singel och över 35

Hej, 

35 årig man som bor i svensk storstad.

För att hålla det så kort jag kan.. För fem år sedan tog mitt senaste förhållande slut (blev lämnad). Blev ordentligt ledsen över detta och hamnade i depression under ett tag. Kommit mer eller mindre tillbaka på banan igen och dejtat i ungefär tre år. Jag ser "bra" ut och hittar dejter via tinder osv.

Men.. jag är väldigt kräsen och har svårt att tycka någon är attraktiv. Kan gå på flera dejter men känner jag ingen attraktion blir det stolpe ut.. Jag vill skaffa familj och ett stabilt förhållande men känner att jag inte hittar "rätt". Att kasta sig in i ett förhållande för sakens skull känns fel.

Jag träffade en tjej under ett par månader men kändes inte helt 100 och det tog slut.. ska man nöja sig och inse att attraktion avtar med tiden ändå? 

Finns det någon därute som kan komma med råd? Jag är ute på krogen och pratar med folk, lägger löjligt mycket tid på tinder, försöker hitta connections överallt.

Är alla bra personer upptagna? Har någon liknande erfarenhet? 

• Svar på tråden Singel och över 35
  • Surkräm

Jag har samma problem. Men jag har alltid varit singel, det är så sjukt svårt att träffa någon och det blir ännu svårare ju äldre man blir.

• Anonym (Rob)
    Anonym (nöja sig) skrev 2025-04-29 17:34:28 följande:

Jag tror du måste nöja dig. Hitta en ordentlig, smart kvinna som du märker kan bli en bra mamma. Som har samma värderingar, syn på ekonomi osv. Bilda familj med henne. 

Visst, lite attraktion måste väl finnas om ni ska få till barn...men om jag ser mig omkring så håller relationer som bildats på mer logiska grunder bättre än de som bildats på rent känslomässiga grunder faktiskt. 

Det logiska är att träffa en person man är attraherad utav.  
    Man måste anpassa sig väldigt mycket för att leva tillsammans med någon.  Ska man göra denna uppoffring är det otroligt mycket lättare om du faktiskt är attraherad.  Varför tusan ska man annars göra det ? Jag hade inte gjort det för en kompis iaf...
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 18:04:59 följande:
    Det logiska är att träffa en person man är attraherad utav.  
    Man måste anpassa sig väldigt mycket för att leva tillsammans med någon.  Ska man göra denna uppoffring är det otroligt mycket lättare om du faktiskt är attraherad.  Varför tusan ska man annars göra det ? Jag hade inte gjort det för en kompis iaf...
    Vi gör alla våra val. Du väljer ensamheten, andra väljer familj. Du ser ett förhållande som uppoffringar, andra ser det som tvåsamhet.
  • Anonym (Ja du)

Den perfekta kvinnan är svårt att hitta.Men lycka till!

• Anonym (Limpan)

Du behöver kanske analysera vad det är du faktiskt söker och attraheras av och om det är något som går att finna.

Eftersom du verkar kunna få till flera dejter så borde det ju inte vara omöjligt. Kanske du omedvetet håller tillbaka av rädsla att bli lämnad och det gör att du inte öppnar upp för att faktiskt bli kär eller attraherad av de du träffar.

• Anonym (Elena)

Testa att träffa något som du inte vanligen attraheras av eller faller för. Ibland ör kan för fast i sin föreställning om hur den perfekta är, och så träffar man en typ som inte passae en 

• Anonym (X)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-04-29 17:07:07 följande:
    Singel och över 35

Hej, 

För att hålla det så kort jag kan.. För fem år sedan tog mitt senaste förhållande slut (blev lämnad). Blev ordentligt ledsen över detta och hamnade i depression under ett tag. Kommit mer eller mindre tillbaka på banan igen och dejtat i ungefär tre år. Jag ser "bra" ut och hittar dejter via tinder osv.

Men.. jag är väldigt kräsen och har svårt att tycka någon är attraktiv. Kan gå på flera dejter men känner jag ingen attraktion blir det stolpe ut.. Jag vill skaffa familj och ett stabilt förhållande men känner att jag inte hittar "rätt". Att kasta sig in i ett förhållande för sakens skull känns fel.

Jag träffade en tjej under ett par månader men kändes inte helt 100 och det tog slut.. ska man nöja sig och inse att attraktion avtar med tiden ändå? 

Finns det någon därute som kan komma med råd? Jag är ute på krogen och pratar med folk, lägger löjligt mycket tid på tinder, försöker hitta connections överallt.

Fast hos dig verkar attraktionen var prio 1 och allt annat ligger rätt långt bak.
    Självklart ska man ha attraktion till den man är med men det kommer ju om man utvecklar genuina känslor för personen.

Sätt ihop en lista på vad som är viktigt för dig hos en parner, tex utbildning, politisk tillhörighet, ideologi, religion, kosthållning, träning, hobbys mm. Och sedan sätter du en lista 1-5 där 1 är något du aldrig skulle kunna acceptera och 5 något du är ok med att ni inte har samma syn på. Tex  du kan tänka dig att träffa någon som har barn från ett tidigare förhållande men inte någon som är för långt ifrån dig politiskt.
    Om du är intresserad av att träffa någon för att bilda familj så ska n ju vara samsynta när det gäller barn och uppfostran mm, familjelivet kan man ju inte bygga på att endast någons utseende.
  • Anonym (X)
    Surkräm skrev 2025-04-29 17:54:17 följande:

Jag har samma problem. Men jag har alltid varit singel, det är så sjukt svårt att träffa någon och det blir ännu svårare ju äldre man blir.

Ställ upp i programmet Ensam mamma söker
  • Anonym ((samma här))

Oj kände jag var tvungen skriva. Hade kunnat vara jag som skrev det där.

Är i nästan exakt samma sits som dig och har samma problem men är kvinna.
    Är 35 år, varit singel i drygt 5 år, har dejtat rätt mycket men det fallerar nästan alltid pga saknad av attraktion från min sida. Och de få gånger attraktion funnits är det något annat som saknats, t ex personkemi.. Jag känner direkt att jag tappar engagemanget att fortsätta dejta om jag inte känner attraktion från början om än man har hört att det kan komma med tiden. Har dock själv aldrig varit med om det ännu. Du är inte ensam åtminstone ???? 
  • Anonym ((samma här))

Ska inte vara massa frågetecken i slutet, det var en emoji som inte ville synas.. :) 

• Anonym (Nicklas)

Tanken har aldrig slagit dig att du kanske helt enkelt inte ska vara i en relation? Eller att du inte är en relations människa?

Sen måste vuxna människor verkligen lära sig vad riktig attraktion är och vad det innebär. Det har mer med kemi att göra än utseendet. Visserligen är det en del. Men dom flesta väljer partner och barn eftersom dom är genuint kära i personen och känner sig dragen till den pga av kemi. Utseendet enbart har inte så mycket med person kemi göra. 

Det är ganska därför samhället kryllar av varannan vecka föräldrar och skilsmässobarn. För att folk väljer det praktiska. Det låter som något som får själen att dö. Personligen skulle jag aldrig vilja ha eller ingå i en familj med det upplägget. Låter snarare som en affärs uppgörelse. Livet är alldeles för kort, för att leva i dåliga relationer och med någon för att det är praktisk. Låter som bekväma och rädda människor, rädda för att bli ensamma så man väljer det som bara är ok. Inte för mig i alla fall.

Dessutom är det kul att många män tjatar på att kvinnor ska sänka sina krav. När många män har samma problem och väntar på fotomodeller.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-04-30 01:08:18 följande:

Tanken har aldrig slagit dig att du kanske helt enkelt inte ska vara i en relation? Eller att du inte är en relations människa?

Sen måste vuxna människor verkligen lära sig vad riktig attraktion är och vad det innebär. Det har mer med kemi att göra än utseendet. Visserligen är det en del. Men dom flesta väljer partner och barn eftersom dom är genuint kära i personen och känner sig dragen till den pga av kemi. Utseendet enbart har inte så mycket med person kemi göra. 

Det är ganska därför samhället kryllar av varannan vecka föräldrar och skilsmässobarn. För att folk väljer det praktiska. Det låter som något som får själen att dö. Personligen skulle jag aldrig vilja ha eller ingå i en familj med det upplägget. Låter snarare som en affärs uppgörelse. Livet är alldeles för kort, för att leva i dåliga relationer och med någon för att det är praktisk. Låter som bekväma och rädda människor, rädda för att bli ensamma så man väljer det som bara är ok. Inte för mig i alla fall.

Dessutom är det kul att många män tjatar på att kvinnor ska sänka sina krav. När många män har samma problem och väntar på fotomodeller.

De behöver inte vara fotomodeller. De behöver bara vara smala.   Hur svårt kan det vara ?  
    Var och varannan kvinna idag är fet och det är bekymmer inte minst pga de minskar potentiella partners men även pga deras hälsa.
  • Eurydike

Nej, det är inte rätt varken mot dig själv eller en partner att nöja sig med någon.

• Anonym (Ge)

De var först när jag bytte strategi som jag träffade min man. Jag brände upp listan på alla krav och gjorde istället en lista på no-go. Saker som jag absolut inte kan kompromissa med. Så med andra ord var det viktigare för mig att han inte röstade på ett visst parti än att han hade ett sixpack. Och det blev också väldigt mycket roligare när jag slutade fokusera på alla krav. Min man och jag är så olika i allt men vi kompar så bra och har alltid olika syn på saker. De håller vår relation levande! Han blev min drömman fast han aldrig hade kunnat bockat av min första (orimliga) kravlista.

• Anonym (?om)

Man ska inte bilda familj med någon man inte är kär i eller inte är atraherad av. Men, kanske ha mindre fokus på stora tuttar eller över 190 cm. Utan istället tänka på om jag vill vakna bredvid denna om 20 år när vi både blivit gamla.

• CelenaCelena
    Anonym (?om) skrev 2025-04-30 12:33:35 följande:

Man ska inte bilda familj med någon man inte är kär i eller inte är atraherad av. Men, kanske ha mindre fokus på stora tuttar eller över 190 cm. Utan istället tänka på om jag vill vakna bredvid denna om 20 år när vi både blivit gamla.

Håller med! Och inte heller skaffa barn men någon man inte älskar. Småbarnsliv är tufft och tänk att dela det med någon man inte har känslor för och så småningom börjar tröttna på. Hemskt
  • Anonym (Hh)

Jag är kvinna och i ungefär liknande sits som dig. Blev singel vid ungefär 35 (mitt beslut och jag ångrar det inte) och har också dejtat casual under ett par års tid - haft jätteroligt och precis vad jag behövde. Men jag skulle verkligen vilja hitta "the one" nu, men precis som du säger verkar de flesta vettiga redan vara tagna. Det är jättesvårt att vara singel efter 30. Det enda hoppet är väl alla som ska börja separera snart och då får man nypa någon av dem 😅
    Men precis som du har jag svårt stt känna den riktiga gnistan och blir uttråkad snabbt. Vill heller inte nöja mig och hoppas att det blir bra ändå. 

• Anonym (Hh)
    Anonym (Elena) skrev 2025-04-29 23:03:57 följande:

Testa att träffa något som du inte vanligen attraheras av eller faller för. Ibland ör kan för fast i sin föreställning om hur den perfekta är, och så träffar man en typ som inte passae en 

Det här är sant. Jag föll stenhårt för någon jag inte alls var attraherad av från början men jag blev förälskad i hans person och då växte även attraktionen fram. Nu är han den finaste person jag vet, trots att det inte höll mellan oss. 
    Så att träffa någon som egentligen inte är inom ramen för vad normalt gillar kan absolut vara ett vinnande koncept. 
  • Anonym (Ej)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-04-29 17:07:07 följande:
    Singel och över 35

Hej, 

Det är inget fel på att vara kräsen. Det du verkar kämpa med är att du inte gillar att vara ute på krogen och spendera så mycket tid på att hitta den rätta. Det är en avvägningsfråga. Man måste inte ha en partner.

Ditt sista stycke låter däremot bittert. Det är orimligt att du är bitter. Såna saker tyder ju på att du förväntar dig få serverad en partner och ifrågasätter varför du ska spendera din värdefulla tid på att hitta en partner.

Svar på tråden Singel och över 35