Jag har haft ungefär ett dussin förhållanden där det längsta varit 17 år och det kortaste några månader. Jag har läst mycket om förhållanden och vad som får dem att fungera respektive att inte fungera.
Din flickvän har någon form av bekräftelsebehov som hon måste arbeta på för att fungera bra i ett förhållande. Med tanke på det sexuella i chattandet så är hon antagligen även en person som lätt är otrogen.
Eftersom ni inte har barn så är mitt tips att göra slut men också att förklara för henne att hennes beteende där hon sitter och chattar med killar som är intresserade av henne inte är ett okej beteende i de flesta relationer. Och sexuella chattar är verkligen inte okej för de flesta. De som tycker att det är okej gör en överenskommelse först om att det är okej.
En sådan person som henne kommer bara att bryta ned dig då hon inte verkar ha visat någon ånger. Hon har kanske haft en otrygghet i sin uppväxt. Speciellt de första levnadsåren. Sånt är svårt att arbeta bort.
Och att hon inte verkar tycka att hon gör fel visar verkligen att hon är en omogen person som inte är redo för en relation.
Har man problem i en relation,.exempelvis att man inte får tillräckligt med uppmärksamhet, så pratar man med varandra om det.
Jag tycker ChatGPT är ganska bra som relationsrådgivare.
Nu skulle kunna beskriva för ChatGPT vad som inträffat och be om råd. Då får hon ett svar på hur dåligt hennes beteende är utan att behöva träffa någon psykolog.
Jag frågade ChatGPT hur man skulle kunna hantera er situation om ni vill fortsätta. Även om du inte vill fortsätta kan du vara tydlig med dina gränser och att hon passerat en gräns för en normal relation. Exakta formuleringar kan man göra mer personliga men här är ett svar:
1. Börja med att beskriva sina känslor utan att anklaga:
"Jag blev väldigt sårad och känner mig sviken av att du sexchattat med andra. Det gör ont eftersom jag trodde vi hade en ömsesidig tillit i vår relation."
2. Bekräfta hennes perspektiv ? utan att godta beteendet:
"Jag förstår att du har känt dig ensam och att du saknat närhet från mig. Det är viktigt för mig att du kan berätta sånt, och jag vill att du ska känna dig sedd."
3. Sätt en tydlig gräns:
"Men att söka den bekräftelsen genom sexchatt med andra är inte okej för mig. I en relation förväntar jag mig trohet ? både känslomässigt och sexuellt. Om något känns fel behöver vi prata om det, inte gå utanför relationen."
4. Säg vad han behöver framåt:
"För att jag ska kunna lita på dig igen behöver jag att du är öppen med vad du vill och att vi har en överenskommelse om vad som är okej. Om det händer igen kommer jag behöva omvärdera relationen."