• Anonym (F)

Ska jag vika mig för snokande?

Hej jag och min flickvän har varit tillsammans i näsran 3 år, förra årer stötte vi på lite problem i våra liv. För hennes del var det en avsaknad av upphettning och uppmärksamhet. Det gjorde att hon sökte bekräftelse hos 2 killar som ville ha henne sexuellt och det blev lite intensivt i chattar aldrig något fysikt. För henne var det "normalt" jag blevv helt stum och ledsen. Sättet det kom ut på var att jag hade lite misstankar och började snoka i hennes telefon. 1 - 2 månader av uppbyggnad så börjadd det känns  bra igen mellan oss, tills en dag när det poppade upp en notis från en av dessa killarna. Det gav mig en liten rysning... Någon dag senare hittade jag hennes gamla telefon och började kolla vad dem säger och vad som sker, det hade minskat med chattandet av den typen men fortfarande en kontakt och från killarnas sida så vet dem inte att jag vet eller så bryr dem sig inte då de fortfarande har samma ton i chattarna. Nu då 1-2 månader ytterligare så fann hon sin gamla telefon som jag hade gömt och hon pratar inte med mig och är såklart arg.

Ska jag vika mig och bara säga förlåt och glömma allt, eller ska jag stå upp för varför jag gjorde som jag gjorde?

• Svar på tråden Ska jag vika mig för snokande?
  • Anonym (Husfrun)

Hon har väl gjort mer fel än du. Du måste nog först fundera på om din tillit kan byggas upp tillräckligt för att det ska vara värt att fortsätta jobba på relationen. Väljer du att fortsätta måste du kunna lite helhjärtat på henne och förlåta för att det inte ska ligga mellan er.

Vill du fortsätta er relation bör du nog be om ursäkt och samtidigt stå upp för vad du gjorde, dig själv och dina känslor. Hon måste ju förstå att du är ledsen och sårad. Även om du faktiskt snokade så har hon ju fortsatt kontakten. Nu vet jag inte om hon hade lovat dig att bryta den, har hon det så är hon oärlig och annars är det bara taskigt och hon borde själv förstå att du kommer att bli sårad igen. Hon valde att fortsätta kontakten trots att du inte vill det vilket visar att hon till stor del struntar i dina känslor. Flörtande och bekräftelse verkar ju viktigare än att bygga upp er relation igen. Tänk dig noga för innan du slösar din tid, man har bara ett liv. 

• Tecum

Efter vad hon gjort är det inte fel att snoka, men det beror också på vad ni kommit överens om. Har hon lovat att bryta kontakten men inte gjort det har du all rätt att snoka.  Men om du inte ställt kravet kan du knappast klaga. Bryr hon sig inte om vad du tycker och känner i ärendet, varför är ni då ihop?

• Anonym (F)
    Tecum skrev 2025-04-30 17:40:28 följande:

Efter vad hon gjort är det inte fel att snoka, men det beror också på vad ni kommit överens om. Har hon lovat att bryta kontakten men inte gjort det har du all rätt att snoka.  Men om du inte ställt kravet kan du knappast klaga. Bryr hon sig inte om vad du tycker och känner i ärendet, varför är ni då ihop?

Det är ungefär mitt resonemang också, det är klart att det inte är okej att snoka i hennes privatliv som hennes telefon och hon vet att hon inte har varit en ängel, men jag är ändå den som blir mest överkörd. Hon hade inte sagt att hon skulle bryta men hon fattade att jag ville det, hennes svar är alltid när jag frågat typ "när hade du tänkt berätta" "vad var planen?" "hur skulle du känna?" varav hennes svar är alltid - jag vet inte. Samtidigt då så pratar hon ju med sina vänner om det och kallar mig "sjuk" "osäker" "det där är ingen karl, det är en pojke" " kasta honom" vilket irriterar mig.

Men ja jag får nog be om ursäkt men stå upp för min anledning till det
  • Anonym (P)

Hon har visat dig vem hon är, så det du behöver ta ställning till är om det är något du vill leva med.

• Anonym (Egen erfarenhet)

Jag har själv haft erfarenhet av en otrogen partner som också ofta reagerade med ilska som försvar. Men sa alltid att innan när jag faktiskt inte hade något att oroa mig för så kollade jag aldrig något. 
    Det var först när mina spidey senses började tingla som jag gjorde det. Och VARJE gång så fanns det ju befog för det. 

Och jag vet nu då jag är i en annan relation att det inte finns några såna nojor alls längre. 
    Visst kommer jag alltid vara rädd att bli bedragen igen, men eftersom jag aldrig oroat mig att min kille skulle göra det, så tror jag inte heller han gjort det. 

Jag tror en instinkter säger till en vad som händer. 
    Och visst, jag fattar oxå att hon är arg MEN det är hon som gjort det största sveket. Och nu går hon in i försvar och lägger skulden på dig. 

Tycker du kan säga något typ att ?fine, jag skulle inte ha kollat, men min oro har ju varit befogad. Hur kan du fortsätta kontakten med dem? Har du inte mer respekt för mig än så, så har vi nog inte någon framtid tillsammans?

jag lider verkligen med dig. Och jag skulle uppriktigt inte byta och gå tillbaka för något till den osäkerheten och allt det de innebär med en otrogen partner. 

Du förtjänar bättre 💞

• Deacon

Du har inget att be om ursäkt för. Hon vattnar gräset hos grannen istället för att vattna gräset hos er vilket bara kommer leda till att det emotionella avståndet mellan er ökar och relationen försämras.

Kanske läge att dumpa henne om hon inte klarar av att behandla dig med grundläggande respekt....

• Anonym (F)

Tack alla som har svarat, det är såklart skönt att man kan få lite medvind i sin motvind så att säga. Vi kol inte fram till något egentligen, hon hyvlade mig som vanligt, sa att jag var sjuk på en ny nivå, att det här är så skadligt psykopat beteende och jag fick sova på soffan, så godnatt 

• Anonym (Anna)
    Anonym (F) skrev 2025-05-01 00:33:52 följande:

Tack alla som har svarat, det är såklart skönt att man kan få lite medvind i sin motvind så att säga. Vi kol inte fram till något egentligen, hon hyvlade mig som vanligt, sa att jag var sjuk på en ny nivå, att det här är så skadligt psykopat beteende och jag fick sova på soffan, så godnatt 

Dumpa henne omedelbart!!
  • Sk007

Fråga till ts:
    Tycker du att det är okej att hon sexchattar med andra?
    Är problemet att hon inte är ärlig med det?
    Älskar du henne?

• Anonym (Ellie)

Men TS, har du någonstans i detta varit 100% tydlig med att du inte vill vara i relation med en person som sexchattar med andra?

För i så fall är det ju inget att diskutera, hon respekterar inte dig och du borde redan ha gjort slut. Men att sno hennes telefon är också både extremt och stört beteende, där trampar du över en gräns på ett helt oacceptabelt sätt

Jag ser det så här: Man kan i princip ställa hur rimliga eller orimliga krav som helst på sin partner och sen får ju den bestämma om det är något de vill ställa upp på, eller man inte ska vara ihop. 

Som man skriver på Reddit: Everybody Sucks Here- ni borde båda vilja göra slut.

• Tecum

Bra exempel på maktutövning, hon trycker ner dig genom psykisk terror och saknar förståelse för ditt mående. Det kommer aldrig att bli bra mellan er, förbered dig på separation.
  • Anonym (S)

Men nej snälla gör slut! Jag har ett bagage med tillitsproblem och min nuvarande sambo vet ju om det. Vet du hur han reagerade när jag sa att jag var orolig och nojig över att han ska bedra mig? Han la till mitt ansikte på faceId, jag fick hans kod, han lägger alltid mobilen synligt på bordet osv. Han tog inte illa vid sig och tog det med kritik. Och allt det här gjorde han utan att fråga mig efter en lösning. Så som din tjej hanterar problemet är bara varningstecken. Hade min sambo snokat igenom min telefon så skulle jag blivit ledsen att han tror att han inte duger för mig. Och jag hade inte blivit arg utan visat honom mer uppskattning. Och ingen av oss är psykopater ;) 

• molly50

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska dumpa henne.
    Hon respekterar ju inte dig för fem öre och verkar ju inte ens tycka att hon gör fel.
    Och hon kunde inte ens prata med dig om de problem hon ansåg att ni hade utan valde att sexchatta med andra istället.
    Det är ingen bra grund att bygga vidare på.
    Och du förtjänar bättre.
  • Anonym (Mannen)

Jag har haft ungefär ett dussin förhållanden där det längsta varit 17 år och det kortaste några månader. Jag har läst mycket om förhållanden och vad som får dem att fungera respektive att inte fungera.

Din flickvän har någon form av bekräftelsebehov som hon måste arbeta på för att fungera bra i ett förhållande. Med tanke på det sexuella i chattandet så är hon antagligen även en person som lätt är otrogen.

Eftersom ni inte har barn så är mitt tips att göra slut men också att förklara för henne att hennes beteende där hon sitter och chattar med killar som är intresserade av henne inte är ett okej beteende i de flesta relationer. Och sexuella chattar är verkligen inte okej för de flesta. De som tycker att det är okej gör en överenskommelse först om att det är okej.

En sådan person som henne kommer bara att bryta ned dig då hon inte verkar ha visat någon ånger. Hon har kanske haft en otrygghet i sin uppväxt. Speciellt de första levnadsåren. Sånt är svårt att arbeta bort.

Och att hon inte verkar tycka att hon gör fel visar verkligen att hon är en omogen person som inte är redo för en relation.

Har man problem i en relation,.exempelvis att man inte får tillräckligt med uppmärksamhet, så pratar man med varandra om det. 

Jag tycker ChatGPT är ganska bra som relationsrådgivare.

Nu skulle kunna beskriva för ChatGPT vad som inträffat och be om råd. Då får hon ett svar på hur dåligt hennes beteende är utan att behöva träffa någon psykolog.

Jag frågade ChatGPT hur man skulle kunna hantera er situation om ni vill fortsätta. Även om du inte vill fortsätta kan du vara tydlig med dina gränser och att hon passerat en gräns för en normal relation. Exakta formuleringar kan man göra mer personliga men här är ett svar:

1. Börja med att beskriva sina känslor utan att anklaga:

"Jag blev väldigt sårad och känner mig sviken av att du sexchattat med andra. Det gör ont eftersom jag trodde vi hade en ömsesidig tillit i vår relation."

2. Bekräfta hennes perspektiv ? utan att godta beteendet:

"Jag förstår att du har känt dig ensam och att du saknat närhet från mig. Det är viktigt för mig att du kan berätta sånt, och jag vill att du ska känna dig sedd."

3. Sätt en tydlig gräns:

"Men att söka den bekräftelsen genom sexchatt med andra är inte okej för mig. I en relation förväntar jag mig trohet ? både känslomässigt och sexuellt. Om något känns fel behöver vi prata om det, inte gå utanför relationen."

4. Säg vad han behöver framåt:

"För att jag ska kunna lita på dig igen behöver jag att du är öppen med vad du vill och att vi har en överenskommelse om vad som är okej. Om det händer igen kommer jag behöva omvärdera relationen."

• Anonym (Watchover)

Kan bara orata från eget perspektiv då jag befunnit mig i din sits och med samma situation, som tjej.

Det han inte visste va att jag gjorde samma sak, men jag körde fult och började gapa på honom. Sen gjorde jag om samma handling och lät honom hitta det i sin takt så sket han allt ner sig 😂 Vissa män måste man bara hjälpa lite med egot liksom

Sen bestämde vi oss för att fortsätta och körde på som vanligt. Vi hade knappt blivit tillsammans när det inträffade så.

Och alla som sitter och leker Ave Maria, gå och lägg er och tänk på era snubbar som leker med er right now 😂

Näe men seriöst, du förtjänar inte det 😉

Jag tycker du ska lämna denna relation. 

Hon respekterar dig inte om hon fortsätter ha kontakt med dem när ni två faktiskt skulle ge det en chans. 

Och att hon trycker ner dig så genom att kalla det psykopatiskt beteende är inte okej. Men visst, du skulle inte gjort det, men det är ju HON som gör det värsta här. 

Hon använder attack som försvar för att få dig att backa. Ge inte bara vika här utan stå upp för dig själv. Om du inte gör det så kommer det bara fortsätta. 

Du förtjänar så mycket bättre. 
    Jag anser personligen att otrohet är det absolut största svek man kan göra mot sin respektive. Och tyvärr har hon ju visat dig redan att hon inte tänker sluta. 

Det är nu dags för dig att göra ett val som är bäst för dig (även om det kanske kross ditt hjärta just nu, men det läker och fler kommer komma)

• MK1

Ledsen att säga det, men lämna direkt.
    Har varit i exakt samma situation med emotionell otrohet där jag blivit utskälld flera gånger och ombetts söka psykologisk hjälp för att jag ansetts vara paranoid, men där det visat sig att jag hade rätt hela tiden.
    ?Problemet? är att vi är gifta, har villa och två barn ihop. Så jag lämnar inte. 
    Utan detta hade jag lämnat direkt. 

Det är inte värt det. Kommer tyvärr aldrig lita på min fru igen. 

MK1 skrev 2025-05-17 09:39:25 följande:

Ledsen att säga det, men lämna direkt.
    Har varit i exakt samma situation med emotionell otrohet där jag blivit utskälld flera gånger och ombetts söka psykologisk hjälp för att jag ansetts vara paranoid, men där det visat sig att jag hade rätt hela tiden.
    ?Problemet? är att vi är gifta, har villa och två barn ihop. Så jag lämnar inte. 
    Utan detta hade jag lämnat direkt. 

Det är inte värt det. Kommer tyvärr aldrig lita på min fru igen. 

Tycker du förtjänar att vara lycklig ändå, även om du är gift, sö är det verkligen värt det att stanna kvar?
    Visst, kan förstå att tex varannan vecka med barnen inte är det roligaste, men känns fruktansvärt att du känna att du ska behöva stanna i ett kärleks och tillitslöst äktenskap. 

För du säger trots allt att du inte tycker det är värt det. Så vad är det som gör att det är rätt det för dig? Att offra livet och lyckan för det?
    OBS, säger detta utifrån all välmening och inget annat. 

Måste säga oxå att jag oxå varit med om just den psykiska aspekten  av det. Där mitt ex fick mig att tro att det var mitt fel att jag kände som jag gjorde. Att jag lät mina dåliga erfarenheter gå ut över vår relation osv. Fick mig att tro att jag var paranoid utan orsak. 
    Idag har vi ett begrepp för det. 

Gaslighting !

Svar på tråden Ska jag vika mig för snokande?