• Anonym (TS)

Lämna plats och hjälpa gravida

Just nu har det blossat upp en debatt om att folk inte reser sig upp för gravida i kollektivtrafiken. Hemskt att människor upplever detta.

Jag själv som är höggravid just nu och har barn sedan tidigare kan verkligen inte relatera.

Jag har mer vanan att folk kommer fram och vill hjälpa mig att bära. Om jag sätter mig på en bänk och är trött kommer folk fram och frågar hur jag mår och om jag behöver hjälp.

Kommer jag in i en butik så kan dom direkt fråga om jag vill sätta mig och att dom kan gå och hämta det jag behöver.

Vet inte om dessa tillfällen inträffar i helt överfulla tunnelbanor där man inte ser någonting och folk står extremt trångt, dom som upplever motsatsen. Då ser man ju dessutom bara varandras ryggar typ.

Hur upplever ni andra det? Brukar ni hjälpa gravida? 

• Svar på tråden Lämna plats och hjälpa gravida
  • Anonym (Nej)

Nej, det brukar jag inte. Och sannerligen inte med att handla.

• Anonym (TS)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-30 20:44:41 följande:

Nu är det ju personal som erbjuder detta och inte privatpersoner. 
  • Ggiana
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-30 20:44:41 följande:

Trevlig typ du verkar vara!! 

Jag var gravid förra sommaren och det var alltid någon som erbjöd mig en plats på tunnelbanan. Så jag kan faktiskt inte heller relatera!

• Anonym (a)

Var ser du denna debatt? Av annat är troll här.

• Ggiana

Men aldrig att någon personal ville hjälpa mig att handla haha det låter lite överdrivet, väldigt ambitiöst dock! Bor du i Stockholm?Tungan ute

• Anonym (TS)
    Ggiana skrev 2025-04-30 21:02:58 följande:

Men aldrig att någon personal ville hjälpa mig att handla haha det låter lite överdrivet, väldigt ambitiöst dock! Bor du i Stockholm?Tungan ute

Ggiana skrev 2025-04-30 21:02:58 följande:

Ja jag bor i Sthlm. Men det beror ju på vilken butik jag är inne på också. Har varit med om det på biblioteket. Då har jag kommit in med en lång litteraturlista och ska upp och ner och leta, jag blir yr och så ser personalen detta att jag är helt vit i ansiktet. Då säger dom också bara sätt dig, vi fixar. Händer ju inte på ICA direkt. Men även när jag rest så har jag inte märkt någon skillnad i landet. Mitt fjärde barn nu. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2025-04-30 21:01:21 följande:

Var ser du denna debatt? Av annat är troll här.

Senast på efter fem på tv igår men det har skrivits inlägg om detta och motioner till regionen i Sthlm. 
  • Anonym (3)

Bor i sthlm och har tre barn födda 09, 11 och 15 och det var alltid folk som erbjöd hjälp med både sittplats och att lyfta vagn etc. Jag kan dock inte göra det tillbaka nu, för jag är så trasig själv att jag också behöver platsen.

• Anonym (Nej)
    Ggiana skrev 2025-04-30 21:01:09 följande:

Trevlig typ du verkar vara!! 

Jag var gravid förra sommaren och det var alltid någon som erbjöd mig en plats på tunnelbanan. Så jag kan faktiskt inte heller relatera!

Det är en lite snabb slutsats kanske? Kan ju vara så att folk har större behov av hjälp än gravida.
  • Anonym (Miss X)

Nej, varför skulle jag?
     Det är ingen sjukdom att vara gravid. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Miss X) skrev 2025-04-30 23:29:10 följande:

Nej, varför skulle jag?

Håller med
  • Anonym (TS)

Nej, varför skulle jag?

Det kan fortfarande ge en nedsatt funktion 
  • Anonym (Nja)

Nej, varför skulle jag?

Nej det är ingen sjukdom. Men en en tredjedel av alla gravida drabbas av foglossning. Och betydligt fler har andra krämpor som yrsel eller illamående eller annat som gör att det är kämpigt att stå. Om det hade funnits en sjukdom med samma symptom som man har när man är gravid kan du räkna med att alla män hade legat inlagda på sjukhus med konstant smärtlindring.
  • Anonym (Hmm..,.)

Låter som att du blir extremt svag och "sjuk" när du är gravid? Om jag hade sett att någon är vit i ansiktet och ser helt förstörd och svimfärdig ut så hade jag hjälpt den människan oavsett om det var en man, kvinna, gravid eller ej.
    Själv mådde jag bättre än nånsin under hela graviditeten även som höggravid så jag behövde aldrig nån hjälp med såna saker. Gick t.o.m på café opera i 9:e månaden och var vacker och stark som vanligt, förutom en gravidmage såklart.  Jobbade heltid till 2 dgr för beräknad födsel.

Så det handlar garanterat inte om graviditet i ditt fall.

Fint att du fått den hjälp du behöver, men med tanke på ditt mående kanske du inte borde shoppa och gå på bibblan i ditt tillstånd och förlita dig på att andra ska fixa det du vill ha? Har du man, släkt eller vänner som kan ställa upp?

Svar på tråden Lämna plats och hjälpa gravida