• Anonym (Hjälp)

Räkna ur hur många dagar man jobbat?

Alltid ute i sista minut med att deklarera men hur FAN ska man veta exakt hur många dagar man jobbat förra året? Behöver räkna ut det för att räkna ut reseavdrag. Man ska ju räkna bort semester, alla sjukdagar och alla röda dagar och ledigheter. Tar ju aslång tid? Måste finnas ett smidigare sätt eller? 

• Svar på tråden Räkna ur hur många dagar man jobbat?
  • StofyStuffer

Fråga din arbetsgivare om hur många timmar du jobbat, konventera till dagar och räkna fram? Låter som det smidigaste sättet. 

• Anonym (Hjälp)
    StofyStuffer skrev 2025-05-01 08:58:35 följande:

Fråga din arbetsgivare om hur många timmar du jobbat, konventera till dagar och räkna fram? Låter som det smidigaste sättet. 

de är ju lite försent för det nuSkrikandes
  • Anonym (Hjälp)
    StofyStuffer skrev 2025-05-01 08:58:35 följande:

Men jag får väl sitta och titta vecka för veckaKräks
  • Anonym (K)

När jag gjorde reseavdrag och jobbade heltid räknade jag 210 arbetsdagar på ett år.

• StofyStuffer
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-01 09:00:02 följande:
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-01 09:00:02 följande:

Då får du lära dig att göra saker i god tid då. Just stating the facts, no offence : ) Lycka till med räkningen, ett tips, ta fram penna och papper och skriv ned det, så du inte glömmer ; )
  • Anonym (?)

Kommer du över schablonavdraget? Annars,  ta något rimligig, ingen bryr sig.  Bara se till att det stämmer ungefär med mätarställning på bilen. 

• Anonym (Man kan få extra tid)

Det tar bara tre klick på Skattes hemsida att begära anstånd en månad med deklarationen, om det känns stressigt. Man kan tom begära anstånd imorron men sen är det för sent.

• Anonym (C)

Jag tror inte att det direkt finns några genvägar.

Det lättaste är nog att kolla månad för månad. Ta fram lönespec och kalender, och räkna antal dagar i månaden minus lediga dagar. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (C) skrev 2025-05-01 09:36:34 följande:

Det lättaste är nog att kolla månad för månad. Ta fram lönespec och kalender, och räkna antal dagar i månaden minus lediga dagar. 

Jag kollade månad för månad och har fått det till att jag jobbar 213 dagar förra året. Det är väl rimligt? 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (C) skrev 2025-05-01 09:36:34 följande:

Jobbar heltid måndag-fredag. Jobbar inte röda dagar eller helger
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-01 10:03:20 följande:
    Jag kollade månad för månad och har fått det till att jag jobbar 213 dagar förra året. Det är väl rimligt? 
    Det låter helt rimligt för heltid må-fre och ledigt röda dagar. Du behöver inte vara helt exakt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-01 10:03:20 följande:
    Det låter väldigt rimligt (om du inte har varit borta en massa för sjukdom och vab) så du har nog räknat rätt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (K) skrev 2025-05-01 10:08:55 följande:
    Det låter helt rimligt för heltid må-fre och ledigt röda dagar. Du behöver inte vara helt exakt.
    Tack. Då kom jag fram till att det blir ca 21 000 kr för resor Sen drar skatteverket av 11 000 av den summan. Men visst ska jag skriva 21 000 kr när jag deklarerar? 
  • Anonym (X)

Ja. Du skriver hela summan, dvs 21000.

Se upp med resebidrag då Skatteverket ofta granskar dessa. T.ex måste du spara minst två timmar per dag jämfört med kollektivtrafik. Det innebär att du bara har rätt till avdrag för eget fordon de dagar du sparar minst två timmar restid.

skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdragforresortillochfranarbetet.4.3810a01c150939e893f25603.html

Där finns hjälp för att räkna ut avdraget, hur det fylls i och reglerna för avdraget.

• Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2025-05-01 10:28:05 följande:

Se upp med resebidrag då Skatteverket ofta granskar dessa. T.ex måste du spara minst två timmar per dag jämfört med kollektivtrafik. Det innebär att du bara har rätt till avdrag för eget fordon de dagar du sparar minst två timmar restid.

skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdragforresortillochfranarbetet.4.3810a01c150939e893f25603.html

Där finns hjälp för att räkna ut avdraget, hur det fylls i och reglerna för avdraget.

Reseavdrag så klart - inte resebidrag. J-vla autocorrect.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (X) skrev 2025-05-01 10:28:05 följande:

Tack att du nämner det :) 
    Har redan tänkt på det och pratat med skatteverket i telefon för att reda ut vissa frågor, men de kunde inte ge några bra svar. Har tex busshållsplats inom två kilometer men det är inga tider som passar mig. Jag börjar kl 7 och första bussen på morgonen går kl 07.45. Undrar om de tar hänsyn till det eller inte men det måste de ju göra?
  • Anonym (sådär)

Jag gjorde ett överslag. 52 veckor minus 7 veckors semester. 45 veckor gånger 3 (arbetar på kontoret 3 dagar i veckan ungefär, ibland oftare).

• Anonym (X)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-01 13:25:55 följande:
    Tack att du nämner det :) 
    Har redan tänkt på det och pratat med skatteverket i telefon för att reda ut vissa frågor, men de kunde inte ge några bra svar. Har tex busshållsplats inom två kilometer men det är inga tider som passar mig. Jag börjar kl 7 och första bussen på morgonen går kl 07.45. Undrar om de tar hänsyn till det eller inte men det måste de ju göra?
    Ja, går det inga bussar så tidigt innebär det att du skulle behöva ta buss dagen innan och då sparar du rejält mycket mer än 2 timmar.
Svar på tråden Räkna ur hur många dagar man jobbat?