• Anonym (TS)

Fortsätta helamma trots att han har fått mens?

Har ni gjort det? Jag tror tyvärr att jag har fått mens efter bara 3 månader trots helamning, började blöda idag.

Fick det efter ca 8 månader med första barnet, 3,5 månader med andra och bara 2,5 månader med tredje trots helamning. Det här är mitt fjärde barn och jag vill inte ha fler så mensen var verkligen inte välkommen , hade gärna sluppit den ett tag till.

Förra gångerna har barnen börjat gå upp lite mindre i vikt efter mensen kom men vet inte om det skulle planat ut ändå eftersom de gick upp extremt fort första månaderna , samma den här gången, sist vägde dottern långt över medel. 

Har läst att man kan få mindre mjölk efter man får mens och hade en kompis som sa att hennes försvann helt (hon fick tydligen det efter bara 6 veckor). 

Vad är era erfarenheter? Har ni fått mindre mjölk eller inte märkt någon skillnad? Och har ni kunnat fortsätta helamma? Tänker mest på er som har fått mens ganska tidigt efter förlossningen.

• Svar på tråden Fortsätta helamma trots att han har fått mens?
  • Fjäril kär

Har aldrig märkt nån skillnad på mjölken efter jag fick mens. Helammade sista barnet tills han var över 6 månader och hade massor av mjölk trots att jag fick tillbaka mensen tidigt. 

Dom två äldre ammade jag ungefär lika länge och minns inte heller att det märktes på mjölken vid mens.  Första åt jag p-piller med sedan efterkontrollen och inte ens det märktes på amningen

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-05-02 00:40:26 följande:

Har aldrig märkt nån skillnad på mjölken efter jag fick mens. Helammade sista barnet tills han var över 6 månader och hade massor av mjölk trots att jag fick tillbaka mensen tidigt. 

Dom två äldre ammade jag ungefär lika länge och minns inte heller att det märktes på mjölken vid mens.  Första åt jag p-piller med sedan efterkontrollen och inte ens det märktes på amningen

Skönt att höra :) Jag vill ju gärna helamma henne tills hon är 6 månader. Vad bra att inte P-piller märktes heller. Har fått minipiller utskrivet men inte börjat ta än för jag var lite orolig för hur det funkar med amning.

Känns lite surt att få tillbaks mensen så tidigt när det inte ?behövs? eftersom jag är klar med barn och inte vill bli gravid igen, hade varit skönt att slippa den ett tag till.. men det är ju inte så mycket att göra. 
  • Anonym (TS)

Såg nu att det blev fel i rubriken , trots att man har fått mens skulle det vara, inte han haha :)

• Anonym (L)

Har inte märkt någon minskning av mjölkproduktionen eller barnens vikt efter att mensen kom tillbaka.

Barn nr 1 var 8 mån då jag fick mens igen. Då hade hon börjat äta vanlig mat i kombo med amning. Fortsatte amma tills hon var nästan tre år.

Barn nr 2 var 3,5 månad då jag fick mens igen. Följer sin kurva fint, är ett rejält barn som ligger två viktkurvor över. Ammar fortfarande vid 11 mån, äter också vanlig mat såklart. 

• Anonym (Lilo)

Jag hade en tydlig månadscykel under mattan av amningshormoner och det var en halv vecka varje månad när jag inte hade så mycket mjölk. Så jag frös in överskott innan och fyllde upp med.

Jag försökte alltså brygga över den perioden och fortsätta amma men jag hade ett stort och matintresserat barn och hade inte tänkt amma längre än 7 månader i vilket fall, för då började jag jobba och min man tog över FL.

Så det blev naturligt med introduktion av mat vid ca 4 månader och övergång till mat/välling vid 7 månader. 

• Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2025-05-02 07:25:24 följande:

Har inte märkt någon minskning av mjölkproduktionen eller barnens vikt efter att mensen kom tillbaka.

Barn nr 1 var 8 mån då jag fick mens igen. Då hade hon börjat äta vanlig mat i kombo med amning. Fortsatte amma tills hon var nästan tre år.

Barn nr 2 var 3,5 månad då jag fick mens igen. Följer sin kurva fint, är ett rejält barn som ligger två viktkurvor över. Ammar fortfarande vid 11 mån, äter också vanlig mat såklart. 

Vad bra :) Sonen (som är 3 nu) vägde fortfarande långt över medel efter jag fick mens men började gå upp lite långsammare någon gång runt den tiden.. Men det kanske inte ens hade med det att göra, han gick upp jättefort i början så det kanske skulle planat ut lite ändå. Får se hur det blir nu med dottern, har inte märkt att jag har mindre mjölk nu iallafal. Blev kanske lite skrämd av att min kompis sa att hennes mjölk försvann helt när hon fick mens.. Men tror inte hon helammade ändå, tror hon gav ersättnkng också 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lilo) skrev 2025-05-02 07:43:25 följande:

Jag hade en tydlig månadscykel under mattan av amningshormoner och det var en halv vecka varje månad när jag inte hade så mycket mjölk. Så jag frös in överskott innan och fyllde upp med.

Jag försökte alltså brygga över den perioden och fortsätta amma men jag hade ett stort och matintresserat barn och hade inte tänkt amma längre än 7 månader i vilket fall, för då började jag jobba och min man tog över FL.

Så det blev naturligt med introduktion av mat vid ca 4 månader och övergång till mat/välling vid 7 månader. 

Tack för svar! När var det du fick tillbaka mensen alltså? Hur märkte du att du hade mindre mjölk? Jag har inte märkt nu att jag har mindre mjölk men vet ju inte hur det kommer bli. 

Jag har ammat alla mina ganska länge, första i ett år , andra i 3 år och tredje i 2 år ungefär (tills jag blev gravid igen och lite under graviditeten också). Men har ju inte helammat efter 6 månader. 

• Anonym (Lilo)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-02 11:56:08 följande:

Tack för svar! När var det du fick tillbaka mensen alltså? Hur märkte du att du hade mindre mjölk? Jag har inte märkt nu att jag har mindre mjölk men vet ju inte hur det kommer bli. 

Jag har ammat alla mina ganska länge, första i ett år , andra i 3 år och tredje i 2 år ungefär (tills jag blev gravid igen och lite under graviditeten också). Men har ju inte helammat efter 6 månader. 

Månad 5 fick jag tillbaka mens.

Jag hade väldigt mycket mjölk från början så var tvungen att dra 1-2 drag med handpump och låta övertrycket rinna ut i mätglas innan jag kunde amma, annars blev sonen högtryckstvättad med mjölk och bara skrek. De dagarna i månaden det var "lågt" kom det inte ut så.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lilo) skrev 2025-05-02 14:38:28 följande:
    Månad 5 fick jag tillbaka mens.

Jag hade väldigt mycket mjölk från början så var tvungen att dra 1-2 drag med handpump och låta övertrycket rinna ut i mätglas innan jag kunde amma, annars blev sonen högtryckstvättad med mjölk och bara skrek. De dagarna i månaden det var "lågt" kom det inte ut så.

Förstår , var det just när du hade mens som du hade mindre mjölk? Jag har inte märkt något än men får väl se hur det blir. 

Har också så att det kommer väldigt mycket snabbt oftast när dottern börjar suga men har bara pumpat några gånger inför att jag skulle lämna henne några timmar med farmor och pappa förra veckan så har inte så mycket att jämföra med. Man ser ju inte hur mycket som kommer ut när man bara ammar så svårt att veta men hon har gått upp väldigt bra i vikt hittills ialafall :)

Svar på tråden Fortsätta helamma trots att han har fått mens?