• Anonym (EvigaSingeln)

Livet står och stampar

Hej, måste skriva av mig såhär inför helgen känner jag. Mitt liv står och stampar och det känns som jag inte tar steg framåt. Jag har förvisso ett bra jobb men nästan inget socialt liv. Har inga nära vänner och har aldrig haft en flickvän. Nu börjar jag närma mig medelålders och det känns så otroligt ensamt att inte ha någon att spendera helgen med. Hittar alltid på saker ensam.

Jag är rädd för att bli gammal och ensam. Tänk om jag får en allvarlig sjukdom och ingen kan hjälpa mig? Om jag blir dement? Eller när andra hittar på saker med sin familj. Jag har ingen :(

Har försökt att träffa människor men det leder aldrig till något mer än bekantskap. Känner mig ful och värdelös som ingen gillar :/

• Svar på tråden Livet står och stampar
  • ellen1980

Beklagar din situation. Du är inte ensam om att vara ensam. Ibland hamnar personer bara där, det betyder inte att det är något fel på dig. Har det alltid varit såhär eller hade du ett socialt liv när du var yngre?

Ett husdjur kan hjälpa mycket mot ensamhetskänslor. Och en hund kan leda till massor med möten/kontakter med andra människor, framför allt om man besöker hundrastgårdar ofta.

• Tecum

Börja med att skaffa ett socialt liv. Fundera på vad du har för intressen, eller vilka som du kanske kan utveckla. Försök träffa likasinnade, även om det tar emot, och engagera dig. Sociala kontakter är en bra väg in i det som kan bli en relation.

Hund ska de bara skaffa om du verkligen vill ha en och är beredd att ta hand om den i alla väder, inte för att träffa folk. Djur är ingen accessoar som vissa verkar tro.

• Anonym (EvigaSingeln)
    ellen1980 skrev 2025-05-02 23:35:12 följande:

Har det alltid varit såhär eller hade du ett socialt liv när du var yngre?

Ett husdjur kan hjälpa mycket mot ensamhetskänslor. Och en hund kan leda till massor med möten/kontakter med andra människor, framför allt om man besöker hundrastgårdar ofta.

Jag hade ett socialt liv när jag var yngre, kanske inte många kompisar men jag hade kompisar.

Just husdjur är inte lämpligt för mig och mitt jobb.
    Tecum skrev 2025-05-03 10:52:23 följande:

Börja med att skaffa ett socialt liv. Fundera på vad du har för intressen, eller vilka som du kanske kan utveckla. Försök träffa likasinnade, även om det tar emot, och engagera dig. Sociala kontakter är en bra väg in i det som kan bli en relation.

Det är lättare sagt än gjort. Det är inte bara att skaffa....
  • Tecum
    Anonym (EvigaSingeln) skrev 2025-05-03 17:04:53 följande:
    Jag hade ett socialt liv när jag var yngre, kanske inte många kompisar men jag hade kompisar.

Just husdjur är inte lämpligt för mig och mitt jobb.
    Tecum skrev 2025-05-03 10:52:23 följande:

Det är lättare sagt än gjort. Det är inte bara att skaffa....
    Det är skitsvårt när man inte har någon naturlig ingång till det och ingen lust. Men ingen har sagt att livet ska vara lätt. Har du något bättre alternativ? Antar att du provat nätdejting och att det inte gått bra?
  • Anonym (EvigaSingeln)
    Tecum skrev 2025-05-03 17:15:44 följande:
    Det är skitsvårt när man inte har någon naturlig ingång till det och ingen lust. Men ingen har sagt att livet ska vara lätt. Har du något bättre alternativ? Antar att du provat nätdejting och att det inte gått bra?
    Ja utan naturlig ingång är det tufft, och luften har lite gått ur mig också. Jag känner mig så efter över att aldrig ens ha haft mitt första förhållande ännu. Liksom många/de flesta 15-åringar är ju mer erfarna än mig....

Jag höll på med nätdejting från 20-34 typ. Då insåg jag att det är lönlöst. Ledde inte till något. Dom nya apparna är till och med ännu svårare då man inte ens kan skriva om man inte matchar.
  • ellen1980

Nej, nätdejting är inte för alla, speciellt svårt för män, och ännu mer om man inte har självförtroendet på topp och inte tar för sig. Men nu finns det ju också appar som är mer "hitta en vän". Det kanske är värt att testa..? Inte för att träffa en flickvän, men du skulle kanske träffa någon/några att göra roliga saker med på helgerna, vilket är en bra start till en roligare tillvaro.

Finns även gruppresor, ex fjällvandring, riktade till singlar ibland, det kan säkert vara kul (gärna kolla upp att det riktar sig till personer någotsånär kring ens egen ålder och att könsfördelning på deltagarna inte är för skev).

Ja, visst är du "efter" när det gäller erfarenhet av förhållanden, men det är ju som det är. Det syns inte utanpå och det finns många som inte har en drös av förhållanden i bagaget.

Svar på tråden Livet står och stampar