• Anonym (Arg granne)

Bilar som kör sönder gräsmattan

Jag bor i ett lägenhetsområde Där jag bor finns det en gräsmatta mitt framför min lägenhet och en väg som slutar ut mot gräset. Ser ofta bilar vända där vilket leder till att man kör sönder gräsmattan tillslut. Det är fullt med hjulspår och jorden börjar synas men det verkar de inte bry sig om. Vet att blandannat hemtjänsten i området och skåpbilar kör där men även privatpersoner. Eftersom körandet verkar fortgå så nu har jag plan på hur de ska få ångra sig. 

Jag tänkte gömma spikar i gräsmattan så de får en välförtjänt överraskning med däcken. ska bli kul att se hur många som får laga däcken efteråt. Hahaha Då lär de sig förhoppningsvis att inte köra där

Har ni flera förslag på hur man kan hämnas på bilisterna?

• Svar på tråden Bilar som kör sönder gräsmattan
  • Anonym (E)

Man kan börja med att kontakta kommunen (eller vem det nu är) om man kan få upp en skylt om att inte köra på gräsmattan innan man börjar med olagligheter

• Anonym (d)

weekendmadnesssssssssssssssssssssssssssssss

• Anonym (Arg granne)
    Anonym (E) skrev 2025-05-02 19:05:58 följande:

Man kan börja med att kontakta kommunen (eller vem det nu är) om man kan få upp en skylt om att inte köra på gräsmattan innan man börjar med olagligheter

Men jag ska lägga ut spikarna när ingen ser. Då kommer ingen veta vem det är och jag kommer undan ostraffat
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (Arg granne) skrev 2025-05-02 21:38:57 följande:
    Men jag ska lägga ut spikarna när ingen ser. Då kommer ingen veta vem det är och jag kommer undan ostraffat
    Ingen bra ide att göra det.
  • Anonym (Arg granne)
    Anonym skrev 2025-05-02 23:46:53 följande:

Om din taktik funkar så beror det ju bara på att de kör på gräset ändå. Det var ju det du ville undvika?
    En skylt hade kanske bidragit till att förhindra detta.

Ja för inget hjälper de kör på gräset oavsett så de kommer ju garanterat köra på spikarna
  • Anonym (Tänk igen...)

Det kanske även går människor där? Barfota barn, hundar o.s.v.

• molly50

Om du bor i hyreshus så är det kanske bättre att prata med hyresvärden om problemet.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tänk igen...)

Gör som de andra miljöaktivisterna och limma fast dig i gräsmattan.. 

• Anonym (Arg granne)
    Snälla Killen skrev 2025-05-03 12:32:51 följande:

Spruta senap ifrån balkongen på bilarna 

Ja det är en bra idé men hur gör man för att inte synas? kanske det är bättre att kasta något på bilarna 
  • Snälla Killen
    Anonym (Arg granne) skrev 2025-05-03 20:41:16 följande:
    Ja det är en bra idé men hur gör man för att inte synas? kanske det är bättre att kasta något på bilarna 
    När jag var barn bodde jag på sjunde våningen och jag och mina kompisar kastade vattenballonger och allt möjligt på folk och bilar nedanför, men vi blev aldrig påkommna 🙃.

Tricket var att kasta ut, studera kastets bana och vid träff så stack man enbart in huvudet från balkongräcket innan stackarna ens hann titta upp. 

Man har några sekunder på sig eftersom de blir överaskade några sekunder innan de tittar upp och sitter de dessutom i bil så har du ännu bättre förutsättningar. 

Annars vänder du dig till hyresvärden och föreslår att de sätter upp stenar eller liknande som gör det omöjligt att köra just där. Mindre risk för att bli vräkt antar jag 🙂
    Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Anonym (Tänk igen...) skrev 2025-05-03 19:44:00 följande:

Haha! 😅👍
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Vändplan?)

Kan du förklara hur det ser ut? Finns ingen vändplan? Hade det gått att vända bilen utan att köra upp på gräsmattan om man backar och trixar lite? 
    Kör de upp på gräsmattan av ren lathet tycker jag att det är riktigt fult, men för att inte straffa fel person så är nog inte spikar så bra då oskyldiga kan skada sig.
    För gissar att du inte bara slänger ut lite spik på måfå utan isåfall trycker ner spikarna ordentligt i jorden så bara spetsen står upp?

Att lägga några stenar mellan gräsmatta och asfalt är nog det bästa. De behöver inte vara superstora, bara ligga regelbundet.
    Men prata med hyresvärd eller brf först så kanske du slipper kånka sten själv!

• Anonym (Vändplan?)
    Anonym (Tänk igen...) skrev 2025-05-03 19:44:00 följande:

Att ligga och sola på gräsmattan de tiderna latförarna kör upp på gräsmattan låter mycket bättre.

Annars funkar nog asfalten framför lite bättre för fastlimning. Superlim är inte bra för gräsmattans ekosystemFlört
    Nej men grässtrån går sönder lite för lätt dessutom.

Ts, öva dig på pilkastning och så sitter du i fönstret och försöker träffa däcken?
Svar på tråden Bilar som kör sönder gräsmattan