• halmstrå

Hur går det till med IVF i Västra Götalandsregionen som ensamstående?

Hej till alla där ute!

Har kommit fram till att jag ska försöka skaffa barn som ensamstående, men sitter på många frågor. Snokat runt lite efter information men det känns bristfällig. Har du svar eller insikt i någon av mina frågor så får du gärna svara på det du själv vet.

Jag är 33 år med normalt BMI, en större bostad en stadig inkomst och har bott själv i över ett år.

Av vad jag förstått så skiljer det sig i vårdgarantin mellan regionerna när det kommer till assisterad befruktning. Hörde att i Norrbotten så är det en väntetid på 3 månader med i Västra Götalands regionen så kanske det är uppåt 2 år för att komma fram i kön.

Är det någon som vet vad väntetiden är här?

Har hört att kön ska vara samma för ensamstående och par. Men att skillnaden är att när det är parens tur att få hjälp så påbörjas processen direkt, med utredningar och behandling mm. Medans en ensamstående behöver invänta att det finns en tillgänglig donator. Har hört siffror på ytterligare 3 års väntetid.

Är det någon som har insikt i den här processen?

Med det här sagt blir frågan kommer jag även hinna få hjälp i tid från vården? Förutsättningarna blir annorlunda med ökad ålder och vårdens villighet att hjälpa till ser även ut att minska med det.

Tacksam för alla svar <3

• Svar på tråden Hur går det till med IVF i Västra Götalandsregionen som ensamstående?
  • Anonym (qwerty)

Vet inte hur det ser ut just nu i VG, men en vän till mig i stockholmtrakten fick vänta 6år.

Jag skulle råda dig att åka till Danmark istället. Du har bättre valmöjligheter och får behandling direkt. I  din ålder ska du nog inte vänta för länge.

En sak som är viktigt är att i Sverige får man INTE vara ANONYM dvs att ditt barn måste få veta att det kom till via IVF och de kommer också skickas ett brev med uppgifter om att barnet kan få info om pappan mm.
    I Danmark får man göra anonym donation och du kan också välja saker hos pappan, tex ögonfärg, hårfärg, hudfärg mm. I Sverige får man det som finns donerat.. Med resultat därefter.

• Anonym (a)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-03 16:17:33 följande:

En sak som är viktigt är att i Sverige får man INTE vara ANONYM dvs att ditt barn måste få veta att det kom till via IVF och de kommer också skickas ett brev med uppgifter om att barnet kan få info om pappan mm.
    I Danmark får man göra anonym donation och du kan också välja saker hos pappan, tex ögonfärg, hårfärg, hudfärg mm. I Sverige får man det som finns donerat.. Med resultat därefter.

Jobbigt när Sverige har ett barnperspektiv.

Väljer de som behåller barn efter ONS verkligen med tanke på om dennes ögonfärg? Det känns som det minsta problemet i en barnskaffartanke att tänka på sånt trams.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (a) skrev 2025-05-03 16:37:57 följande:

Jobbigt när Sverige har ett barnperspektiv.

Väljer de som behåller barn efter ONS verkligen med tanke på om dennes ögonfärg? Det känns som det minsta problemet i en barnskaffartanke att tänka på sånt trams.

Om TS bestämt sig för att skaffa barn själv så är det ju bra att veta vad som gäller. Min vän får ofta frågan om vilket asiatiskt land hennes barn kommer från, eftersom barnet har tydliga asiatiska drag, och hon kan inte svara på det utan att gå in på IVF och att hon inte vet vart pappan kommer ifrån. Vilket är jävligt jobbigt för henne.
    Ett ONS har man iaf sett den man legat med.
Svar på tråden Hur går det till med IVF i Västra Götalandsregionen som ensamstående?