• Anonym (Alltid åsikter.)

Sambons mamma ska alltid ha åsikter.

Vi bor i en lägenhet med dålig förvaring, det finns inget extra.
    Ingen klädkammare, vilket gör att allt på ställas där det finns plats, städskåpet är fullt med saker som brukar vara i ett städskåp.

Källaren är full med grejer som man inte vill ha i lägenheten vi helst undviker att ha tex jackor där.

Detta resulterar i att det extra rummet används som kontor men ändå blir våran förvaring, sambon likt hennes Mamma är väldigt intresserade av inredning och det köps hem mycket lampor som man egentligen inte behöver och då ställs det i det extra rummet.

Saken är den hennes mamma kommenterar och efteråt när hon varit här.

Varför har ni den där, varför gör ni inte så, varför gör inte så.
    Jag skulle aldrig m.m.

Det hon inte förstår är att hon själv har ett stort förråd större än våran källare även ett under trappan där man har det man brukar ha, dammsugare, pantpåse, reklaminsamlingen, träningsväskan, nån lampa eller låda och kanske en hel del andra grejer, hon förstår inte att själv har hon plats för detta.

Vet grejer som ryms i förvaring syns väl när det står framme men ibland är det bara gilla läget, då det inte finns utrymmer eller tillräckligt med utrymme.

Vi har helt enkelt inte den ytan dom har.

Hon säger hela tide "mne det är bara ordna ne förvaring, men det räcker inte med att köpa fler skåp.

Samma sak om det skickas en bil på mobilen då kan det kommenteras, varför har ni den dör varför har ni inte gjort etc.

Vilket gör att man tycker det är jobbigt att bjuda hit någon.

Förstår inte hur man orkar ha åsikter om allt, vi är dessutom olika personer.

• Svar på tråden Sambons mamma ska alltid ha åsikter.

Bild på mobilen skulle det förståss stå.

familjelivs knappar döljer fältet där man skriver när man gör det från datorn.

• Anonym (Sara)

Ofta tycker man att sådana kommentarer är jobbiga för att man på något plan tar åt sig. Man vill ju gärna att andra människor ska tycka att man är bra och gör rätt, och det känns inte kul att få kritik.

Men med vissa människor bara måste man ge upp att göra dem nöjda och istället tänka att de är korkade när de säger som de gör.

Sedan tycker jag personligen att det är lite märkligt att din sambo köper inredning som inte används utan bara står och skräpar. Men ni gör som ni vill med det förstås.

Men vad är rätt och fel?

Nej ingen står å skräpar det handlar mer om att vissa saker byts ut.

En del görs av med å annat ställs undan för att det tex är säsongsbaserat eller för att användare senare.

Jag personligen är inte sådan som har behov av att tycka att jag gör rätt eller bra.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Alltid åsikter.) skrev 2025-05-03 14:04:37 följande:

Men vad är rätt och fel?

En del görs av med å annat ställs undan för att det tex är säsongsbaserat eller för att användare senare.

Jag personligen är inte sådan som har behov av att tycka att jag gör rätt eller bra.

Hur man förvarar sina prylar gör man som man vill med (inom rimliga gränser såklart, men jag får inte intrycket att ni är hoarders). Ingen av er har mer rätt än den andra.

Däremot gör din svärmor fel när hon håller på och kritiserar er stup i kvarten. Men det är ett vanligt fel. Hon är långtifrån ensam om att inte lyckas hålla käften med vad hon tycker om sina vuxna barns hem. 
  • Anonym (H)

Tycker att du ska ignorera henne.

• Anonym (?)
    Anonym (Alltid åsikter.) skrev 2025-05-03 14:04:37 följande:

Men vad är rätt och fel?

Ert hem, ni bestämmer och har rätt.  Ignorera svärmor.

I värsta fall får väl hennes son säga till ordentligt till sin mamma. Att om hon inte slutar ha synpunkter är hon inte välkommen 
  • Tow2Mater

Säg till din sambo att ta det med sin mor, och lämna det mellan dem. Kanske borde hon sluta handla prylar om ni inte har plats.

• Anonym (R)
    Tow2Mater skrev 2025-05-03 22:26:30 följande:

Säg till din sambo att ta det med sin mor, och lämna det mellan dem. Kanske borde hon sluta handla prylar om ni inte har plats.

Håller med, jag har själv fått sätta ner foten mot min sambo som handlar hem en jäkla massa. 
  • Deacon

Människor är olika men har svärmor inget positivt att säga, och det inte är objektivt sett viktigt att kritiken framförs, så bör hon knipa igen.

Här handlar det främst om smak och tycke där svärmor tycker att lampan hade varit finare här än där eller kanske att färgen på hyllan skulle vara annorlunda. Föräldrar brukar vilja det bästa för sina barn så kan förvisso tänka att hon framför sina synpunkter med välvilja dvs för att ni ska få det finare (i hennes tycke) i bostaden. Kanske hon tror att hon hjälper er med sina synpunkter. Är ganska säker på att hon inte ser det som "kritik" utan bara "förbättringsförslag" såvida hon inte verkligen vill djävlas och trycka ner er men detta vet förstås du och sambon bäst. 

Personligen avskyr jag att ha för mycket prylar i bostad/förråd och lever så minimalistiskt som möjligt. Det ger ett lugn inombords och betydligt mindre stress som annars kan upplevas när man har för mycket stuff och prylar i livet men som sagt människor är olika. 

Anonym (R) skrev 2025-05-05 10:12:53 följande:
    Håller med, jag har själv fått sätta ner foten mot min sambo som handlar hem en jäkla massa. 
    Handla hem är inte ett problem, det görs inte så ofta.
    Det är våran usla förvaring =/
    Deacon skrev 2025-05-05 10:43:23 följande:

Människor är olika men har svärmor inget positivt att säga, och det inte är objektivt sett viktigt att kritiken framförs, så bör hon knipa igen.

Här handlar det främst om smak och tycke där svärmor tycker att lampan hade varit finare här än där eller kanske att färgen på hyllan skulle vara annorlunda. Föräldrar brukar vilja det bästa för sina barn så kan förvisso tänka att hon framför sina synpunkter med välvilja dvs för att ni ska få det finare (i hennes tycke) i bostaden. Kanske hon tror att hon hjälper er med sina synpunkter. Är ganska säker på att hon inte ser det som "kritik" utan bara "förbättringsförslag" såvida hon inte verkligen vill djävlas och trycka ner er men detta vet förstås du och sambon bäst. 

Personligen avskyr jag att ha för mycket prylar i bostad/förråd och lever så minimalistiskt som möjligt. Det ger ett lugn inombords och betydligt mindre stress som annars kan upplevas när man har för mycket stuff och prylar i livet men som sagt människor är olika. 

Även om man vill leva minimalistiskt så krävs viss basförvaring.
    Denna lägenhet är verkligen usel, jag vill tex ha en dammsugare framme hela tiden.
    Köksskåpen är otroligt grunda har  fått sortera ut en del.
Svar på tråden Sambons mamma ska alltid ha åsikter.