• Anonym (Alkoholfritt)

Får era barn dricka alkoholfria alternativ?

Vi har två barn i skolålder. Båda har vid några tillfällen fått dricka alkoholfria alternativ, alkoholfri drink eller alkoholfritt bubbel. Båda barnen föredrar en alkoholfri drink framför läsk, om vi till exempel reser och vi vuxna tar en drink innan maten. Ena barnet föredrar alkoholfritt bubbel före läsk och har fått dricka det till nyår eller annan stor fest där det serverats. De har också fått lite när vi vuxna köpt hem alkoholfria, färdigblandade drinkar.

Får era barn dricka alkoholfria "vuxendrycker"? Å ena sidan känns det tidigt och att de får smak för alkoholhaltig dryck. Å andra sidan tänker jag också att det är bra att de får upp ögonen för att det finns alkoholfria alternativ som smakar gott.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Får era barn dricka alkoholfria alternativ?
  • Grässtrå77

De får inte dricka alkoholfri öl eftersom jag inte vill att de ska lära sig uppskatta smaken. Alkoholfritt vin har aldrig varit aktuellt men tänker lika där. Alkoholfritt bubbel vid högtider känns ok och drinkar ser jag inte heller problem med eftersom de ju smakar mer som juice/läsk. 

• Anonym (Relaxed)

"Skolbarn" blir lite för brett för mig.

Jag hade inte beställt en alkoholfri drink på restaurang till en 7-åring, men om ett högstadiebarn frågar och vi är på semester hade det kunnat få en.

Kiviks cider 2.25% fick vi från högstadiet när jag var barn och det har vi fortsatt med, alkoholfritt bubbel på nyår har barnen fått från högstadiet.

Vid 14 var det konfirmation och då ska man överleva en klunk nattvardsvin, så efter 15 har jag ibland erbjudit vår ungdom att smaka en munfull vin när vi dricker om han vill. Men han är en försiktig nörd liksom jag var och har inte varit intresserad.

Som student gillar han cider både med och utan alkohol och kör då "varannan" för att orka jobba/festa natten ut. Ett par glas bubbel kan slinka ner och någon gång har det blivit ett antal shottar. Men bara om någon annan bjuder för han är för snål för att lägga pengar på alkohol med sin nuvarande budget. Han kan göra drinkar på t.ex. Fireball eller sötslibbig Midori men ren starksprit, öl och rött vin tycker han inte om (ännu).

Vi har alltid talat om alkohol som en möjlig smakförhöjare och något man behöver kunna hantera socialt (även hur man tar hand om andra som fått för mycket) , men att man ska dricka det som är gott i lagom mängd, undvika riktigt dåliga bakfyllor och inte låta sig påverkas av andra.

Svar på tråden Får era barn dricka alkoholfria alternativ?