• Anonym (Fernwilter)

Hur sparar jag bäst och smartast?

Skulle vilja ha lite tips och råd om det smartaste sättet att spara och/eller investera/placera sitt ekonomiska överskott.

Jag är ensamstående med två snart vuxna barn och vi bor i en relativt billig bostadsrätt som jag äger. Min lön kan variera ganska kraftigt varje månad men jag kan lägga undan mellan 2000 till 6000 varje månad, ibland ännu mer.

I dagsläget har jag lite drygt 150 000 kr på ett vanligt sparkonto. Det är en buffert för att kunna ta av om nåt särskilt händer som en trasig tvättmaskin eller liknande.

Nu undrar jag om jag kan spara lite smartare på konton med högre avkastning. Jag känner inte direkt att jag måste ha 150 000 kr gripbara med kort varsel så en del borde jag kunna placera nån annanstans med ett mer långsiktigt sparande. Jag är inte intresserad av aktiespekulationer eller annan mer "riskfylld" investering utan ser hellre en tryggare placering med lägre avkastning.

Nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Hur sparar jag bäst och smartast?
  • Anonym (M)

Global indexfond, eller är det för riskfyllt?

• planerar barn123

Månadsspara i indexfonder. Dvs flytta över en viss summa varje månad från sparkontot till en eller flera indexfonder (tex globalfond, Europafons eller Sverigefond). Flytta inte alla pengarna på en gång.

Om du tycker det är för riskfyllt att värdet på fonderna tillfälligt kan gå ner är låst sparkonto med högre ränta ett alternativ.

Svar på tråden Hur sparar jag bäst och smartast?