• Anonym (Rob)

Här blir man äldst i landet. Stark koppling till övervikt.

"Tio år längre liv. 

Det kan boende i Danderyd utanför Stockholm se fram emot jämfört med männen i Överkalix. 

Adress och inkomst har stor påverkan på hur länge man lever, visar en ny rapport från Folkhälsomyndigheten. "

www.expressen.se/nyheter/sverige/har-blir-man-aldst-i-sverige/

Detta är inte så konstigt då Danderyd har lägst andel överviktiga i länet.

www.mitti.se/nyheter/fetma-okar-snabbt-bland-stockholmarna-6.27.38023.067890854a
  • Svar på tråden Här blir man äldst i landet. Stark koppling till övervikt.
  • Anonym (Rob)
    Ezmeraldah skrev 2025-05-05 22:18:42 följande:

Instämmer! Jag är underviktig men skulle aldrig befatta mig med en man som TS.
    Man skulle kunna argumentera för att jag är omtänksam som vill ha en smal och hälsosam kvinna.  Övervikt är en allvarlig sjukdom.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-05 22:41:13 följande:
    Man skulle kunna argumentera för att jag är omtänksam som vill ha en smal och hälsosam kvinna.  Övervikt är en allvarlig sjukdom.
    Jag är också omtänksam i såna fall, för jag gillar manliga elitgymnaster och deras kroppar 😂😂 vilken omtanke för männen!
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-05 22:54:56 följande:
    Jag är också omtänksam i såna fall, för jag gillar manliga elitgymnaster och deras kroppar 😂😂 vilken omtanke för männen!

Du är medveten om att elitgymnaster är ofta korta va ? 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-05 22:54:56 följande:
    Olympiska mästaren Zou Jingyuan är 158 cm.
  • Anonym (Anorektisk historia)
    Beror ju på hur mycket övervikt det handlar om.
    Du har fortfarande inte kommenterat mitt inlägg tidigare, förstår såklart varför.
    Anonym (Anorektisk historia) skrev 2025-05-06 05:30:51 följande:
    Beror ju på hur mycket övervikt det handlar om.
    Du har fortfarande inte kommenterat mitt inlägg tidigare, förstår såklart varför.
    * Inlägg #17.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-05 23:30:52 följande:

Du är medveten om att elitgymnaster är ofta korta va ? 
    Eh ja? Det vet jag. Längden är ingenting jag hakar upp mig på. Jag är själv 158 cm lång och min man är någon decimeter längre så även om han är längre än jag, är han kortare än genomsnittet.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-06 08:27:39 följande:
    Eh ja? Det vet jag. Längden är ingenting jag hakar upp mig på. Jag är själv 158 cm lång och min man är någon decimeter längre så även om han är längre än jag, är han kortare än genomsnittet.
    Okej, ja du får gilla gymnastik kroppar så mycket du vill för mig.
    Precis, som jag gillar kvinnliga ballerinor.  Slanka , vältränade kroppar.
  • Anonym (Kilon)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-06 13:06:01 följande:
    Okej, ja du får gilla gymnastik kroppar så mycket du vill för mig.
    Precis, som jag gillar kvinnliga ballerinor.  Slanka , vältränade kroppar.
    Och förstörda fötter..
  • Anonym (Kilon)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-05 23:42:32 följande:
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-05 23:42:32 följande:

Stackaren stannade väl i växten när han blev påtvingad elitträning från 4 års ålder.
    Den kroppen blir nog inte särskilt kul att ha som gammal.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Kilon) skrev 2025-05-07 02:04:43 följande:
    Och förstörda fötter..
    Jag pratade om kroppen.  Hon kan se ut som en ballerina men behöver inte vara en med förstörda fötter.
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-07 02:36:18 följande:
    Jag pratade om kroppen.  Hon kan se ut som en ballerina men behöver inte vara en med förstörda fötter.
    Säg nu att du skulle hitta denna kvinna.
    Vad skulle du göra om hon la på sig några kilon?
    Skulle du våga skaffa barn (om du nu vill ha barn förstås, det vill ju inte alla)?

Spelar det någon roll om hon är ätstörd?
  • Anonym (sköldmö)

Vilken löjlig tråd. Alla vet redan att kraftig övervikt (mycket extrahull) inte är hälsosamt. Men måttlig övervikt (lite extrahull) behöver inte vara ohälsosamt. Och många andra faktorer än vikten påverkar hälsa och livslängd. Precis som flera redan har skrivit.

Dock hänger fetma ofta ihop med andra faktorer som låg inkomst, låg utbildning och begränsad tillgång till vård. (Jfr Stockholmsområdet med Norrlands inland t ex).

Danderyds kommun har många högutbildade samt bland de högsta inkomsterna i landet. Detta syns på invånarnas kroppar, även jämfört med fattigare områden i Stockholm. 

Stockholm har högst andel kraftigt överviktiga i socioekonomiskt utsatta områden och minst andel kraftigt överviktiga i välbärgade områden. Statistiken är tydlig där. 

• Anonym (Kilon)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-07 06:59:16 följande:

Vilken löjlig tråd. Alla vet redan att kraftig övervikt (mycket extrahull) inte är hälsosamt. Men måttlig övervikt (lite extrahull) behöver inte vara ohälsosamt. Och många andra faktorer än vikten påverkar hälsa och livslängd. Precis som flera redan har skrivit.

Dock hänger fetma ofta ihop med andra faktorer som låg inkomst, låg utbildning och begränsad tillgång till vård. (Jfr Stockholmsområdet med Norrlands inland t ex).

Danderyds kommun har många högutbildade samt bland de högsta inkomsterna i landet. Detta syns på invånarnas kroppar, även jämfört med fattigare områden i Stockholm. 

Stockholm har högst andel kraftigt överviktiga i socioekonomiskt utsatta områden och minst andel kraftigt överviktiga i välbärgade områden. Statistiken är tydlig där. 

Och för hundra år sen var det tvärtom..
  • Anonym (Nej tack)
    Undervikt kan vara en allvarlig sjukdom med!  Ätstörning t.ex.

Fakta är att inte alla överviktiga har dålig hälsa, precis som inte alla underviktiga har dålig hälsa. Det handlar mer om grad av över/undervikt.

Existerar det inget mellanting för dig, mellan mager balettdansös och överviktig koloss? Eller?
Svar på tråden Här blir man äldst i landet. Stark koppling till övervikt.