• Anonym (Hon då)

Varför blir jag provocerad av hans självgodhet?

Min pojkvän kan säga saker som att "han ringde så jag skulle få höra hans röst", att "han vet hur mycket han betyder för mig", att jag "älskar honom mer än allt" osv och jag inser mer och mer hur de kommentarerna retar mig. Jag hatar när folk lägger ord i munnen på mig och det här hamnar tydligen i samma kategori. Jag brukade inte känna såhär, men nu blir jag bara irriterad när han säger sånt...

• Svar på tråden Varför blir jag provocerad av hans självgodhet?
  • Anonym (Ella)

Jag förstår dig absolut. Det hade varit annorlunda om han ringde bara för att han längtade, att han berättade hur mycket han älskar dig osv... Men när han uttrycker sig sådär så fattar jag att det är irriterande. Som om han skäms för att erkänna att han älskar dig, utan det är bara "du älskar mig".

Det är ju verkligen inte samma sak, men jag hade förr en vän som uttryckte sig liknande. "Eftersom jag är din bästa vän så hoppas jag att du ställer upp för mig", "du har ju inte så många andra vänner som du umgås med", "jag vet ju hur mycket det betyder för dig att vara min vän"... Just sättet hon talade om mig på, som om jag skulle vara tacksam att hon fattade att jag tyckte om henne som vän, gjorde att jag till slut inte ville vara hennes vän längre.

• Anonym (Hon då)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-04 14:41:02 följande:

Jag förstår dig absolut. Det hade varit annorlunda om han ringde bara för att han längtade, att han berättade hur mycket han älskar dig osv... Men när han uttrycker sig sådär så fattar jag att det är irriterande. Som om han skäms för att erkänna att han älskar dig, utan det är bara "du älskar mig".

Det är ju verkligen inte samma sak, men jag hade förr en vän som uttryckte sig liknande. "Eftersom jag är din bästa vän så hoppas jag att du ställer upp för mig", "du har ju inte så många andra vänner som du umgås med", "jag vet ju hur mycket det betyder för dig att vara min vän"... Just sättet hon talade om mig på, som om jag skulle vara tacksam att hon fattade att jag tyckte om henne som vän, gjorde att jag till slut inte ville vara hennes vän längre.

Han säger ständigt hur mycket han älskar mig, men jag tycker ändå inte om när han pratar från "mitt perspektiv"...

Nej fy, förstår att du inte ville fortsätta umgås med henne..
  • Xenia

Du får berätta för honom att du inte uppskattar att han lägger orden i munnen på dig.

I stället för "han ringde så jag skulle få höra hans röst", så borde han säga "jag ringde för att få höra din röst", det är så man brukar göra.

• Anonym (L)

Ha ha, på fullt allvar? Vem gör så?

Jag skulle också irritera mig på det. Det är som om han försöker övertyga dig men så fungerar det ju inte. 

Svår grej att ta upp men jag skulle nog inte stå ut i längden. 

• Anonym (Jag)

Så kan min kille också göra, vansinnigt avtändande!

• Xenia

Det kan ju vara ett försök att vara rolig, men då får man förklara att man inte tycker det är roligt. Särskilt om det blivit en vana för honom.

Svar på tråden Varför blir jag provocerad av hans självgodhet?