• Anonym (Nyfiken och irriterad)

Hur hade ni reagerat? Hemligt brev till partner.

För ett par veckor sen hämtade jag posten och hittade ett kuvert adresserat till min man. Adressen på kuvertet var handskriven och brevet poststämplat i hans gamla studentstad. Det såg ut som en inbjudan eller liknande.

Jag gav min sambo brevet och sa glatt att det såg ut som en inbjudan till nåt. Det är inte varje dag vi får handskrivna brev, så jag var lite nyfiken. Min man tog brevet och berättade att han visste var det var för nåt. Jag frågade vad det var och han hälsade att det tänkte han  inte berätta. Jag var lite paff och frågade varför och han svarade att han minsann inte frågar om mitt jobb (jag jobbar med en typ av sekretessärenden).

Sen dess har brevet legat fullt synligt, men oöppnat på hans skrivbord som står i sovrummet. När jag  gick förbi häromdagen hade han tagit bort brevet, flera veckor efter att det kom, men fortfarande inte sagt nåt om innehållet.

Jag tänker så klart inte nedlåta mig till att fråga om brevet en gång till, men undrar lite hur ni hade reagerat? Är det okej att vara så hemlighetsfull i en relation? Jag tycker att det är arrogant och känner absolut att relationen påverkas negativt. Jag tror inte att han har några stora hemligheter för mig. Jag tror bara att han inte tycker att jag ska veta det här.

• Svar på tråden Hur hade ni reagerat? Hemligt brev till partner.
  • Anonym (Nyfiken och irriterad)
    molly50 skrev 2025-05-06 13:26:50 följande:
    Och det har väl TS inte heller begärt.
    Hon gav honom brevet och sa att det såg ut som en inbjudan till något varpå han svarade att han vet vad det är men att han absolut inte kommer att berätta vad det är.
    Det gjorde ju bara TS mer nyfiken.
    Hade han bara tagit emot brevet och lagt det åt sidan så hade TS kanske inte ens reagerat.
    Precis så. Hade han tagit emot brevet och inte sagt något, hade jag säkert varit lite nyfiken, men absolut inte frågat. 
  • molly50
    Anonym (Nyfiken och irriterad) skrev 2025-05-06 13:45:46 följande:
    Precis så. Hade han tagit emot brevet och inte sagt något, hade jag säkert varit lite nyfiken, men absolut inte frågat. 
    Nej,och jag hade reagerat på samma sätt som du.
  • Anonym (Elin)

Kan du inte rota runt lite bland hans papper och se om du hittar det? Är det öppnat så hade i alla fall jag läst det. 

• Anonym (J)
    Anonym (Nyfiken och irriterad) skrev 2025-05-05 11:46:24 följande:
    Det utstuderade är sättet han sa det på. "DET tänker INTE jag berätta". Hade jag velat hålla något hemligt, hade jag varit mer diskret i mottagandet, typ tackat för brevet och lagt det åt sidan. Inte gjort en stor sak av att jag minsann visste vad det var men inte tänkte berätta om det. 
    Ja då är det ju något skumt när han betedde sig så 
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-05-05 17:18:56 följande:
    Sagt att det var t ex ett brev från en gammal klasskamrat. 

Haha ja jo tjena. Vem skriver ens handskrivna brev nu för tiden, brevvänner? Snälla nån. 

Tror mer på någon hemlig brud har skrivit. Typiskt otroget folk att bli lite tjuriga då.

• Anonym (J)
    Anonym (Thyra) skrev 2025-05-05 17:12:31 följande:

Det skulle ju också kunna vara din partners sätt att vara hemlighetsfull inför en överrakning han planerar för dig/TS. 

Att ingen tänkt på detta?

Fast då ska han väl inte bli irriterad? Då hade han väl kunnat nähödu! Det du! Det får du se senare för det är en hemlis! 
  • Anonym (J)

Äh kräv att få veta iallafall vad det handlade om. Inte i detalj. 

Absolut att man ska få ha hemligheter men det där var ju bara konstigt 

• Anonym (J)
    Anonym (Nyfiken och irriterad) skrev 2025-05-05 15:13:55 följande:
    Jag upplever absolut inte att han döljer något, utan snarare att han vill hålla mig utanför, eller tro att han döljer något. Hade han velat dölja något, hade han knappast berättat om den goda lunchen på X-stället, vad de åt och vem som dök in. Jag har upplevt det som väldigt tydligt att han velat göra mig nyfiken. När jag bad honom att lägga av med beteendet, gjorde han det och berättade självmant vem som ringde till exempel.

Och till den som undrar - om man sitter i soffan tillsammans och tittar på tv och någons telefon ringer och vedebörande går iväg och pratar en timme, för att sen komma tillbaka småskrattandes, tycker jag inte att det är så märkligt att fråga vem som ringde. Det blir ju ett avbrott i vad vi faktiskt gjorde. Han la av med det beteendet. 

Så gjorde mitt ex, han var otrogen. Sprang iväg med sin mobil. 

Det tråkiga är bara att då kommer de på nya lösningar. Typ stänga av aviseringar eller påstå att de ska till en kompis istället. När de i själva verket ligger med en annan tjej 1 km bort i skogen.

• Anonym (Haha)
    Anonym (Nyfiken och irriterad) skrev 2025-05-05 09:35:31 följande:
    Hur hade ni reagerat? Hemligt brev till partner.

För ett par veckor sen hämtade jag posten och hittade ett kuvert adresserat till min man. Adressen på kuvertet var handskriven och brevet poststämplat i hans gamla studentstad. Det såg ut som en inbjudan eller liknande.

Jag gav min sambo brevet och sa glatt att det såg ut som en inbjudan till nåt. Det är inte varje dag vi får handskrivna brev, så jag var lite nyfiken. Min man tog brevet och berättade att han visste var det var för nåt. Jag frågade vad det var och han hälsade att det tänkte han  inte berätta. Jag var lite paff och frågade varför och han svarade att han minsann inte frågar om mitt jobb (jag jobbar med en typ av sekretessärenden).

Sen dess har brevet legat fullt synligt, men oöppnat på hans skrivbord som står i sovrummet. När jag  gick förbi häromdagen hade han tagit bort brevet, flera veckor efter att det kom, men fortfarande inte sagt nåt om innehållet.

Jag tänker så klart inte nedlåta mig till att fråga om brevet en gång till, men undrar lite hur ni hade reagerat? Är det okej att vara så hemlighetsfull i en relation? Jag tycker att det är arrogant och känner absolut att relationen påverkas negativt. Jag tror inte att han har några stora hemligheter för mig. Jag tror bara att han inte tycker att jag ska veta det här.

Haha nej! Jag är så nyfiken att jag hade hoppat på min sambo om han gjort så. Vi har en lättsam stämning hemma så hade han sprungit iväg och gömt brevet så hade jag verkligen blivit misstänksam. Jag hade också frågat om brevet hela tiden. usch vad nyfikenhet är jobbigt ibland ;)
  • Core
    Lynx123 skrev 2025-05-06 08:30:17 följande:

Din partner måste väl inte redogöra för allt? Bara att du försöker ta reda på vad det är genom att "glatt" säga vad det ser ut som låter snokande. Hade inte gillat det alls personligen! 

Ingen måste något här i livet, han har ingen skyldighet att säga vad han gör alls om dagarna om vi hård drar det. Däremot är det ju även upp till var och en under vilka premisser man ingår i en relation också.

Jag skulle, likt TS, aldrig tvingat ur min kvinna vad det var om hon fick brev. Däremot kanske jag hade börjat ifrågasätta vårat äktenskap om hon tyckte att det fanns saker i hennes liv som hon inte tyckte angår mig, likt TS.

Med det sagt är det ingen som korsat en förbjuden gräns, men man kan heller inte neka TS rätten att omvärdera sin partner och vad man har gemensamt.
  • Core

Om jag däremot utgår från mig själv, och ställer mig frågan, i Vilket scenario hade jag kunnat haft ett sånt udda beteende?

den enda rimliga slutsatsen hos mig är om jag skulle vilja göra en poäng. Alltså om hon hade haft något kryptiskt beteende som jag ville adressera utan att gå på henne direkt 

helt rimligt kanske det inte är, men det är som sagt den enda förklaringen jag skulle kunnat tänka mig

Svar på tråden Hur hade ni reagerat? Hemligt brev till partner.