• Anonym (J)

Tvätta jacka

Tvättade min jacka, 100% bomull. Den blev som synligt hård och styv i tyget. Tips på hur jag får den mjuk igen? 

• Svar på tråden Tvätta jacka
  • Anonym (Sara)

Kan jackan torktumlas? Hur många grader tvättades den i och vad står det på tvättrådet? 

• Anonym (J)
    Minkoppte skrev 2025-05-06 20:36:24 följande:

Använde du sköljmedel?

Aldrig använt det i hela mitt liv för har fått höra att det kan framkalla allergi
  • Anonym (J)
    Anonym (Sara) skrev 2025-05-06 20:38:33 följande:

Kan jackan torktumlas? Hur många grader tvättades den i och vad står det på tvättrådet? 

Tvättade i 40 grader. Sedan hängde jag upp den för att lufttorka. Det står inget om torktumlare på tvättrådet. Vet inte om jag vågar tumla men kanske är enda sättet
  • Anonym (histoisk sömmerska)

Den mjukar upp sig om du tar på dig den en stund. Som gamla jeans ungefär.

• Minkoppte
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 20:43:15 följande:
    Aldrig använt det i hela mitt liv för har fått höra att det kan framkalla allergi
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 20:43:15 följande:

Okej, jag förstår. Följer tråden och ser om det kommer fler tips🙂
  • EnAnonumius
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 20:45:17 följande:
    Tvättade i 40 grader. Sedan hängde jag upp den för att lufttorka. Det står inget om torktumlare på tvättrådet. Vet inte om jag vågar tumla men kanske är enda sättet
    En (100%) bomulls jacka är sällan direkt känslig för torktumling.. Så tumla jackan efter tvätt, dock så behöver man ju kanske inte köra på "högsta värme". Släng in tvättbollar också i tumlaren hjälper att massera tyget så det blir mjukt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Tvätta jacka