• Anonym (nn)

Hur stökigt kan en lägenhet vara? Vart går gränsen?

En sanitar olägenhet är ju såklart inte acceptabelt. 

Men vart drar man gränsen? 

• Svar på tråden Hur stökigt kan en lägenhet vara? Vart går gränsen?
  • Anonym (framkomlighet)

När framkomligheten är försvårad/hindrad.

• Anonym (Hussen)

Man får inte ha lägenheten så full med prylar att det uppstår brandrisk. Man får inte heller ha det så skitigt att det inte går att sanera bort skadedjur - de sprids ju till kringliggande lägenheter. Det får inte lukta så illa att det stör grannarna och man ska kunna se till att skador inte uppstår. Hyresvärdar och föreningar kan också ha regler för vad man får ha på balkongen. 

• Anonym (nn)
    Anonym (framkomlighet) skrev 2025-05-07 15:32:29 följande:

När framkomligheten är försvårad/hindrad.

Oj, det var inte högt ställda krav. 
    Jag skulle vilja påstå att gränsen går långt innan. 
    Förvånad
  • Anonym (Gränsen)

Jag drar gränsen redan när det är synligt att lägenhetsinnehavaren slarvar mycket med städningen, så att flera ytor är dammiga, man låter "skiten i hörnen" vara kvar, dvs det syns att personen bara dragit över golvet med dammsugare och skurmopp lite pö om pö, för att få bort det som syns mest. När personen inte bytt sängkläder på en månad. När diskbänk och andra köksbänkar har ingrodda matrester, när det är stopp i vasken eller tvättställ, pga att personen inte haft koll på vad som runnit ner i rören, t.ex. män som står och rakar sig över handfatet och  bara spolar ner.

När kläder ligger huller om buller i garderober och byråar/ lådor. Särskilt män brukar ha svårt med att vika ihop kläder snyggt. När det syns att fönstrena inte varit putsade på väldigt länge, så att det är svårt att se ut genom dem.

• Anonym (Ella)

Det beror på om man ser till personliga preferenser eller regler hos hyresvärd eller soc etc.

Som tidigare nämnt, innebär det risk att ramla, brandrisk, sanitär olägenhet, att man orsakat skada på bostaden, att barn, funktionshindrad eller husdjur tar skada, är det inte acceptabelt.

För mig är det okej med "lite stök", men när det till exempel ligger smutstvätt på golvet eller i soffan, det luktar illa, dammråttorna flyger fram över golvet, diskhon är belarmad med disk och disktrasan stinker, toaletten är ostädad, hallen är skitig med kläder och skor slängda överallt, matrester och matförpackningar på golv eller möbler, om man har djur som luktar illa och det finns "lämningar" från djuren lite överallt, ja, då har man det ofräscht hemma. Men för vissa är det bara hemtrevligt så vi alla tycker ju olika.

• Anonym (framkomlighet)
    Anonym (nn) skrev 2025-05-07 15:36:10 följande:
    Förvånad
    Anonym (nn) skrev 2025-05-07 15:36:10 följande:
    Förvånad

För sanitär olägenhet? Jag vill nog påstår att massa prylar då är rätt lågt ställda krav då.ä, ja. Det ska egentligen mycket mer till fär att något ska vara sanitär olägligt. 
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (nn) skrev 2025-05-07 15:27:04 följande:
    Hur stökigt kan en lägenhet vara? Vart går gränsen?

En sanitar olägenhet är ju såklart inte acceptabelt. 

Men vart drar man gränsen? 

Rätt sak på rätt plats. Golven i huvudsak fria från saker.
  • Embla twopointoh

Personligen vill jag skilja på stökigt och smutsigt. Jag tycker att det kan vara ganska så rejält stökigt, så länge det inte är smutsigt. När barnen var små hade vi det rätt stökigt, men det var ändå hyfsat rent. Jag prioriterade då att hålla främst badrum och kök rena, och så fick det väl ligga leksaker och annat på golvet, ren tvätt som jag inte hunnit vika kunde stå i tvättkorgen vid soffan, och så vidare.
    Och lite dammråttor under sängen eller pollen på utsidan av fönstren, det räknar jag inte heller som smuts.

Jag tycker gränsen går just när kök och badrum börjar bli smutsiga: odiskad disk med ingrodda matrester över hela diskbänken, beläggning i duschen och i toastolen, smutsigt kylskåp, det luktar illa, och så vidare.

Men folk är så otroligt olika var de drar gränsen. Jag hade egentligen velat haft det både städat och rent i huset, men maken och barnen har en mycket högre tröskel till vad de anser ostädat och smutsigt, så jag har fått lära mig att acceptera en lägre nivå än vad jag egentligen skulle vilja (som en parentes kan jag säga att det är en väldig skillnad på hur ren och snygg min egen respektive makens bil är ...). Nu när barnen är äldre har jag tid och ork till att hålla huset snyggare.

Min ene utflugne son har det kaotiskt i sin lägenhet, den andre (bara drygt ett års åldersskillnad) har det pedantiskt rent och snyggt.

• Anonym (Orka torka)

Leta upp boken "orka torka" eller den, tyvärr, numera inaktiva facebookgruppen "family living - The True story" som Orka torka bygger på. 

Vardagsstök som är heeelt normalt! 

Är det värre än i den gruppen så är det inte okej. I den gruppen är det högt i tak. Men tyvärr inaktiv. 

Skulle någon av inläggen ovan komma hit skulle de förmodligen tycka att det är en sanitär risk här. Men mina tonåringar orkar inte hitta tvättkorgen i ett litet enplanshus och jag har slutat curla dem på den punkten och djupandas mig igenom smutstvätten. 

• Anonym (o)
    Anonym (Gränsen) skrev 2025-05-07 15:50:09 följande:

När kläder ligger huller om buller i garderober och byråar/ lådor. Särskilt män brukar ha svårt med att vika ihop kläder snyggt.

hahahah seriöst?! Vad spelar det för roll....går du och öppnar personer lådor för att kolla att underkläderna är vikta som du vill ha dom?
  • Anonym (Hussen)
    Embla twopointoh skrev 2025-05-07 16:07:30 följande:

Personligen vill jag skilja på stökigt och smutsigt. Jag tycker att det kan vara ganska så rejält stökigt, så länge det inte är smutsigt. När barnen var små hade vi det rätt stökigt, men det var ändå hyfsat rent. Jag prioriterade då att hålla främst badrum och kök rena, och så fick det väl ligga leksaker och annat på golvet, ren tvätt som jag inte hunnit vika kunde stå i tvättkorgen vid soffan, och så vidare.
    Och lite dammråttor under sängen eller pollen på utsidan av fönstren, det räknar jag inte heller som smuts.

Jag tycker gränsen går just när kök och badrum börjar bli smutsiga: odiskad disk med ingrodda matrester över hela diskbänken, beläggning i duschen och i toastolen, smutsigt kylskåp, det luktar illa, och så vidare.

Samma här. Stökigt är helt ok för mig, både hemma och om jag hälsar på hos andra. Men inte skitigt. Äckliga disktrasor som hänger mellan hoarna så att de aldrig torkar tex - urk. Har svårt också för när det är som en hinna av flott på allt i köket, handtaget till kylen tex. Man tar i det och liksom halkar. 
  • Anonym (Em)

Acceptabelt för vem? Hyresvärden? Grannar? Hur en människa bör få ha det innan samhället inför tvångsåtgärder? Lite olika saker tycker jag

• Anonym (Em)

När det gäller mig själv så vill jag inte vistas i någons hem om det t ex luktar illa eller är risk för skadedjur. Men lägger mig inte i hur folk har det om ingen far illa av det.

Svar på tråden Hur stökigt kan en lägenhet vara? Vart går gränsen?