• Anonym (Desperado)

Snälla tandläkare svara på det här!

För tre månader sen fick jag byta en krona på en tand långt bak.
    För två månader sen, så en månad efteråt, så började den hugga till när jag får varm mat på den. Det verkar mest vara när maten "ligger på" och inte när något varmt som te bara sköljer över den.

Vilka alternativ finns för vad som kan ha hänt och vad bör göras nu?

Vet inte om det är relevant men när kronan cementerades fast så släppte tandläkaren greppet och sköterskan tog över att hålla fast den. Sköterskan tryckte inte lika hårt på kronan medans den härdade.

Dagen efter så gjordes avtryck för en bettskena. Vet inte om det är relevant heller men skriver det ändå.

Var hos en annan tandläkare när den började göra ont för två månader sen som inte såg något fel. Det gör bara ont av värme än så länge. Ska till tandläkaren som gjorde kronan nästa månad men vill gärna vara lite förberedd så snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Snälla tandläkare svara på det här!
  • Anonym (H)

Ingrepp i tänderna , även en lagning kan ge lite symptom innan det nya lägger sig. Bör lägga 
    Sig efter ett tag/gå åt rätt håll - om inte , gå en extra kontroll

• Anonym (Desperado)
    Anonym (H) skrev 2025-05-07 19:58:09 följande:

Ingrepp i tänderna , även en lagning kan ge lite symptom innan det nya lägger sig. Bör lägga 
    Sig efter ett tag/gå åt rätt håll - om inte , gå en extra kontroll

Jag tycker att det är konstigt att det började göra ont efter en månad för innan dess var allt bra. Nu har det gjort ont i två månader. Jag tuggar inte på den sidan alls (tandläkaren sa till mig att låta bli) men testar ibland om det fortfarande gör ont. Det smäller till av smärta en sekund om något varmt ligger på ett ställe som jag inte kan avgöra var det är riktigt.

Jag ska tillbaka nästa månad men börjar ge upp hoppet om att det ska lösa sig av sig själv då det har gått två månader nu.

Tandläkaren var ganska brutal när gamla kronan skulle bort för den var svår att borra bort tydligen och den temporära lagningen satt också hårt så den stackars tanden blev verkligen misshandlad.

Är du i branschen förresten?
Svar på tråden Snälla tandläkare svara på det här!