• Anonym (Anonymdiskussion)

Finns det något som skulle kunna få er att begå ett brott?

Jag valde att göra detta till en anonym diskussion och ni förstår väl varför. De flesta av oss är måna om att hålla oss inom lagens gränser, men finns det något som skulle kunna inträffa, rent hypotetiskt, som skulle få er att kunna gå över det lagligas gräns? Låt säga att någon gav sig på någon familjemedlem med våld eller stal något från er eller era barn, eller om någon gav sig på någon nära anhörig. Ja, det kan finnas fler anledningar. Finns det något som verkligen skulle få er att tappa fattningen på det sättet?

• Svar på tråden Finns det något som skulle kunna få er att begå ett brott?
  • Anonym (Kusin Vitamin)

Man vet aldrig hur man skulle reagera om någon bröt sig in i huset och försökte att skada sin familj. Går man över gränsen, eller "fryser man till is" för att man är så skräckslagen? Det är helt omöjligt att veta i förväg. 

• Anonym (Anonymdiskussion)
    Anonym (Kusin Vitamin) skrev 2025-05-07 20:06:48 följande:

Man vet aldrig hur man skulle reagera om någon bröt sig in i huset och försökte att skada sin familj. Går man över gränsen, eller "fryser man till is" för att man är så skräckslagen? Det är helt omöjligt att veta i förväg. 

Ja, det är ju det. Man kan ju agera i chock och instabilitet med. Ingen vet nog hur de skulle reagera förrän något verkligen händer.
  • Anonym (Neja)

Jag har varit med om att någon använde våld mot mitt barn. Grejen är att det var en anställd på Socialtjänsten, så allt hade blivit ännu värre om jag hade sopat till dem. Och det hade inte heller räddat mitt barn från situationen. 

Men jag fick aldrig impulsen att klippa till, faktiskt. Det var inte mitt spontana sätt att vilja lösa situationen. Hade någon annan än en myndighetsutövare gjort likadant hade jag nog använt våld för att skydda barnet OM jag hade gjort bedömningen att det hade lönat sig. Även i andra situationer kan ju motstånd förvärra läget. 

Jag har varit sugen på att spotta på och att sprida förtal om dessa personer, men har valt att inte göra det heller. Det hade ju bara gjort allt värre. (Jag valde att klaga den byråkratiska vägen istället.)

• Anonym (Pernilla)

Du menar våldsbrott?

Annars är vi väl många som råkat trycka ner gasen för mycket när vi kört bil, av knappt någon anledning alls.

• Anonym (Ella)

Det beror väldigt mycket på vad som räknas till brott.

Jag har köpt cannabis när jag var yngre. Jag blev aldrig tagen för det och känner ingen ånger för det.
    Jag går mot röd gubbe nästan dagligen, jag har parkerat fel flertalet gånger, kört alldeles för snabbt på raksträcka men aldrig fått böter för något av det.
    När jag var i fjortonårsåldern snattade jag några gånger men tänkte att jag ändå inte var straffmyndig så inget skulle hända mig ändå.

Innan jag blev moster förstod jag inte de som misshandlade barnmisshandlare eller våldtäktsmän i fängelset. Jag menar, alla sitter ju de i fängelset för att de begått mer eller mindre grova brott så varför ska det finnas någon sorts hierarki i vilka brott som är mer "hederliga" än andra?
    Men när min systerdotter föddes förstod jag. Ärligt talat tycker jag att det känns konstigt att jag inte fattat det tidigare. De som skadar och utnyttjar sårbara människor är avskyvärda och många som sitter i fängelse har själva blivit utsatta, eller har mammor, syskon eller nära vänner som blivit det. Vissa har ju egna barn och även brottslingar kan ha moral (även om den inte alltid överensstämmer med gemene mans...)

Med det sagt så säger jag inte att man kan gå ut och misshandla våldtäktsmän bara för att man känner för det och gå därifrån utan konsekvenser. Och jag påstår inte att jag skulle kunna göra det. Men när jag hör talas om det, tycker jag inte det minsta synd om våldtäktsmännen.

• Anonym (Neja)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-07 20:46:02 följande:

Med det sagt så säger jag inte att man kan gå ut och misshandla våldtäktsmän bara för att man känner för det och gå därifrån utan konsekvenser. Och jag påstår inte att jag skulle kunna göra det. Men när jag hör talas om det, tycker jag inte det minsta synd om våldtäktsmännen.

Typ så. Om jag fick veta att de som skadade mitt barn ramlat med cykeln, brutit båda benen och fått hjärnskakning skulle jag inte direkt gråta. Men jag skulle aldrig någonsin medvetet skada dem och det är inte heller något jag aktivt önskar. Det jag faktiskt vill ska hända dem är att det helt och fullt ska gå upp för dem hur imycket de skadade mitt barn och att den tanken aldrig lämnar dem. Jag vill att de ska minnas mitt barn och känna evig ånger och skam. 
  • Anonym (Neja)

Kom på att jag slagit en person en gång. Vi var typ 14 år och den här killen hade mobbat min kompis i flera år. En dag blev jag skitarg och slog till honom. Han blev jätteförvånad och min kompis blev väldigt glad. Så jag är faktiskt nöjd med det våldsbrottet. 

• Anonym (Banditen)

Jag snor bara mat och sprit och kläder ibland, även om jag råkat torska 2 gånger så vägrar jag sluta med det. har ni nå frågor eller?

• Anonym (S)

Tror egentligen inte att det skulle krävas speciellt mycket för någon av oss. Om någon bryter sig in i huset, inte så att man ställer sig och tar en diskussion eller????? Skulle ta första bästa föremål att kasta eller angripa med. Samt om jag skulle råka på de här idioterna som sätter sig mitt på motorvägen. Hade jag bråttom till ett flyg eller en förhandling eller ha en sjuk människa eller födande kvinna i baksätet så skulle absolut ett brott kunna begås! Kanske inte skulle köra över dem med en gång men skulle absolut kunna släpa någon av vägen i det jag får tag i. Kläder, hår etc.

• Anonym (Neja)
    Anonym (S) skrev 2025-05-12 18:55:35 följande:

Tror egentligen inte att det skulle krävas speciellt mycket för någon av oss. Om någon bryter sig in i huset, inte så att man ställer sig och tar en diskussion eller????? Skulle ta första bästa föremål att kasta eller angripa med. Samt om jag skulle råka på de här idioterna som sätter sig mitt på motorvägen. Hade jag bråttom till ett flyg eller en förhandling eller ha en sjuk människa eller födande kvinna i baksätet så skulle absolut ett brott kunna begås! Kanske inte skulle köra över dem med en gång men skulle absolut kunna släpa någon av vägen i det jag får tag i. Kläder, hår etc.

Du är kanske storväxt. Själv är jag en ganska liten kvinna och att slå till en inbrottstjuv hade varit som att be om att bli ihjälslagen. Bättre i mitt läge att gömma mig väl och vara tyst tills faran är över. 
  • Anonym (J)

Ja, det skulle jag. 

Har själv kallt en läkare för hora på facebook. Denna läkare förstörde mitt liv.
    Läkaren har nu inget facebook. 

• Körsbärsdalen

Ja då. Har laddat ner MÄNGDER av filer från thepiratebay under mina dagar. Har kört för fort extremt många gånger. Har råkat ra 75 % procent VAB en dag när jag i efterhand insett att det borde varit 50 %. Säkert en massa andra olagligheter också! 

• Anonym (Me)

Om någon skulle röra ett hårstrå på min dotter!

• Anonym (V)

Jag skyddade min hund från en alkis. Bad han 4 gånger att inte röra hunden. Det slutade med ett slag, en rak höger. Nu ska jag åka dit för det. Riskerar fängelse. 

Svar på tråden Finns det något som skulle kunna få er att begå ett brott?