Anonym (Pluggis 40+) skrev 2025-05-07 21:37:46 följande:
Hoppas det går bra för din uppsats nu i bedömningen!
Jag skriver B-uppsats just nu, läser på halvfart, så inlämning är inte förrän vid terminsslutet. Vi har bra handledning av kursansvarig, med ett antal inbokade handledningsseminarier i smågrupp med andra kursare. Vi får också läsa varandras utkast på studieplattformen vid ett antal tillfällen. Tycker det känns bra, även om det är min första "riktiga" uppsats.
Jag tycker du ska föra fram dina synpunkter i kursutvärderingen, och berätta vad du är missnöjd med!
Jag ska göra det men de kan inte ändra själva hur många poäng B- och C- uppsatsen ska vara är standardiserat så hela EU måste ända i så fall. Handledningsseminarier låter jättesmart, vi hade bara enskilda möten. Hoppas det går bra med din uppsats.
Anonym (Helios) skrev 2025-05-07 21:41:41 följande:
Har inte skrivit b-uppsats, däremot kandidat- och magister (detta var före bolognaprocessen).
B-uppsats är väl mest en övning egentligen? Att man ska lära sig grunderna i att skriva vetenskapligt. Jag fattar att det inte blev jättekul. Jag gillade verkligen att skriva uppsats och hade gärna fortsatt med forsksrutbildning om inte livet och lite annat kommit enellan. Magisteruppsatsen var på en hel termin och jag gjorde intervjuer och sådär. Jag har också haft nytta, nu när jag jobbar, av det jag lärde mig när jag skrev uppsats. Jag fick dessutom ett par glada tillrop från yrkesverksamma som tyckt att det jag skrev var intressant och då känns det ju extra kul, och värt arbetsinsatsen.
Ja, det är mest övning de publiceras inte ens. Vad kul att det gått så bra för dig. Jag tänker satsa stenhårt på kanidatuppsatsen har hört att framtida arbetsgivare kan kolla på sånt.