• Anonym (Vafan)

Hur fira examen?

Har aldrig vart med om det innan och nu ska Min syster ta examen.
    och min mamma planerar att vi ska åka till staden där hon tar examen (1,5 h bort) alltså totalt 3 h i bil för att säga grattis och lämna blommor.

samt sen på söndagen ska vi fira henne hemma med presenter.

alltså personen är 23 år och läst i 4 år, men känns överdrivet? 

är de verkligen så stort?

när jag läste i 1,5 år så fick jag typ en blomma och grattis på kvällen 😅

• Svar på tråden Hur fira examen?
  • Elin pelin

När jag tog examen hade vi en ceremoni där alla i klassen fick gå fram till prefekten och få sina examenspapper, vi var uppklädda och våra familjer var där. På kvällen gick jag ut och åt med min familj. Min syster hade inget sådant, men det berodde nog på att hennes universitet inte hade något samt att hon lade till kurser så hon slutade inte univeristetet när hon tog examen.

• Anonym (S)

Ja det är stort.
    Hon har pluggat 4 år...

Mina föräldrar flög 100 mil upp till Norrland för att fira mig när det begav sig...

• Anonym (Studier)

Vad tror du själv det beror på att det var för skillnad, när du tog examen och när din syster nu ska göra det?

För jag tror inte att det finns något typiskt firande av en högskoleexamen som släktingar och vänner oftast brukar göra (som med studenten).Fast många firar säkert det hela på något sätt.

Jag tror att vi inte vet tillräckligt om din familj och era relationer för att kunna säga något vettigt. Är det t.ex. stor skillnad i status mellan era examina, och är din mamma är lite statusfixerad? Vi har nog svårt att veta. 

• Anonym

Du gör såklart som du vill. Du följer med om du vill fira.

Men på samma sätt gör andra som de vill också. En person gör inget fel som åker och grattar

• Anonym (yes)
    Anonym (Vafan) skrev 2025-05-07 21:54:23 följande:
    Hur fira examen?

Har aldrig vart med om det innan och nu ska Min syster ta examen.
    och min mamma planerar att vi ska åka till staden där hon tar examen (1,5 h bort) alltså totalt 3 h i bil för att säga grattis och lämna blommor.

samt sen på söndagen ska vi fira henne hemma med presenter.

alltså personen är 23 år och läst i 4 år, men känns överdrivet? 

är de verkligen så stort?

när jag läste i 1,5 år så fick jag typ en blomma och grattis på kvällen 😅

Nu tycker jag att man gärna ska ta alla chanser att fira och sätta guldkant på vardagen, så varför inte fira en examen! Trist att du inte blev firad, för jag antar att du känner av ojämlikheten här att din syster ska firas mer än du.

Om ni ska vara hemma och fira med närmaste familjen så skulle jag nog tänka tårta, en fin present och inte så mycket mer. Eller middag på restaurang och present. 

Och ja, det är stort att ta examen!
  • Anonym (Ellen)

Fast du, om du bara pluggade i 1,5 år så har du inte tagit examen, så du kan inte jämföra era två situationer. Inte för att det inte är en bedrift, men det är inte jämförbart. 

Att ta universitetsexamen är stort. Hur det firas kan nog vara olika på olika universitet. Jag pluggade i Lund, och där var det en högtidlig ceremoni för alla som tagit examen under året. Det var blåsorkester, alla var högtidsklädda, studenterna gick ner en efter en för trappan, rektorn höll tal och man fick komma upp på scen och ta emot diplom. Efteråt gick vi i familjen ut och åt. Utöver det var min familj också med när jag försvarade mina uppsatser, och då fikade vi efteråt. 

Dina föräldrar vill fira din syster, och vara med på ennstor dag för henne. Jag tycker inte att det låter alls överdrivet utan något som många föräldrar vill om de kan. 

Svar på tråden Hur fira examen?