• Anonym (Hmm)

Vuxen hund som kissar inne

Jag och min sambo har en vuxen hanhund på några år. Det är hennes hund sen tidigare och i det stora hela har jag alltid upplevt honom som rumsren tills nu. Vi flyttade ihop för ca ett år sedan. Han är ut regelbundet under dagarna med ca 3 timmars mellanrum då jag jobbar hemifrå. MEN. skulle det dröja längre en så går han bara och uträttar sina behov i lägenhete. Han säger till när han vill gå ut så detta händer dom gånger man varit iväg på något ärende eller på nätterna. Vi har tagit bort vattnet under natten men det verkar inte spela någon roll. Det känns som att det nu har blivit en otrolig stress att alltid ha honom med sig eller hålla koll på honom när man är hemma så att han inte kissar någonstans. vi har aldrig sett honom göra det utan bara hittat fläckarna på mattorna efteråt. Vi har även varit till veterinären och han har inte någon urinvägsinfektion eller liknande. Jag har själv haft egna hundar tidigare. Både hanar och tikar och aldrig upplevt ett sånt här beteende. Hjälp

• Svar på tråden Vuxen hund som kissar inne
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hm)

Det är inte helt ovanligt att hundar kan få bakslag i rumsrenheten om de känner sig stressade eller osäkra. Även om ni bott ihop ett år kan det vara förändringen i flocken eller nya rutiner som får honom att kissa inne. Kanske känner han sig dessutom extra osäker om din sambo inte är hemma och även du går hemifrån. Jag föreslår att ni börjar om att träna med rumsrenhet, precis som med en valp. Gå ut varannan timme, kan vara superkorta promenader, och belöna rikligt varje gång hunden kissar ute. 

• Anonym (Stress)

Kan ni vänja in skvättskydd för hanar, och se om det hjälper hålla hunden ifrån att smyga iväg och kissa? Min tankegång är här att dels bryta ovanan, och förhoppningsvis få hunden att alltid välja att göra er uppmärksam på att den behöver uträtta sina behov. 

Om han inte är kastrerad. Fundera på om det kan vara sån, att området ni nu bor i har många tikar som har löp som avlöser varandra. 

Om det inte rör sig om något rent medicinskt som veterinären kan ha missat. Så skulle jag tippa på någon typ av stress, i grund och botten som orsak. Det brukar ju som alltid finnas en orsak, om hunden inte haft det här problemet innan. 

• Dexter dot com

Kissar han inne varje natt och kissar han inne även om han lämnas kortare än 3 timmar ? Hur ser hundens daga ut med motion och mantal aktivering? Klarar han ensamhet bra eller stressar han upp sig och är orolig när han lämnas?
    Eftersom han varit rumsren innan har ju något ändrats som gör att han antingen mår dåligt fysiskt eller psykiskt . UVI har ni kollat men en grundlig kontroll vore på sin plats så han inte har ont, har uinsten mm.

• Anonym (T)

För mig låter det rent självklart att hunden inte trivs i ditt sällskap ts. Du rastar den var 3:e timma skriver du. Nu har ni även tagit bort vattnet. Men du skriver ingenting om att du leker med den och bekräftar den ? Får en magkänslan av att du tycker att en hund är en hund och inte ser de som en familjemedlem? 

• Anonym (Sjuk)

Min väns hund började göra så när den fick diabetes. Gå till veterinären! 

• Anonym (Hmm)

Tack för alla era svar! Vill bara tillägga till dig som skrev tidigare att hunden inte verkar trivas i mitt sällskap och att det är anledningen att han kissar inomhus.. självklart aktiverar jag hunden och leker med honom. Går långa promenader osv. Bara för att jag inte nämnt såna självklara saker i mitt inlägg behöver ju inte det betyda att jag inte gör det;) Hade ju blivit ett väldigt långt inlägg och jag skulle diktera upp allt som händer under mina och hundens dagar. Hur ofta han bajsar, hur ofta jag ger honom mat. Hur ofta han duschas och hur ofta hans päls vårdas. Till er övriga som skrivit. Sammanfattningsvis skulle jag säga att han inte visar några tecken på stress när vi är hemma han är dock väldigt ?harig? och lättskrämd när man är ute på promenader. Kan absolut tänka mig att han gör detta pga någon typ av stress efter flytten men nu känns det som att det gått så lång tid utan någon förändring. Jag och min sambo har haft en relation i flera år så jag är verkligen ingen främling för hunden och vi har en väldigt fin kontakt utöver stressen iallafall jag börjat känna ang detta

• Anonym (Hmm)

Måste även tillägga att olyckor hänt tidigare innan vi blev sambos. Ofta när min flickvän åkte på jobbet dom dagar hon inte kunde ta med honom. Hon har då alltid tänkt att han gjort det för att han inte kunnat hålla sig men nu känns det mer som att det är ett invant beteende

• Anonym (Många hundar har jag haft)

Låter inte som han pinkar inne för att han är pinknödig 
    det är ett beteende som han fått av nån anledning 
    kan bero på , ensamhet, stress , understimulerad, 
    mycket löptikar vissa perioder kan påverka, 
    en hund behöver inte gå ut var tredje timme kanske ni har skämt bort han lite , ut på morgonen vid 7 så ska han lätt klara sig till kl 13.00 
    bättre ta lite längre tid s turer när man väl går ut än å bara ställa sig utanför dörren , han behöver få lukta å kolla läget 15-20 min 
    skulle rekommendera att låta hunden få vara ute 20-40 minuter typ kl 21-22 tiden innan ni går å lägger er , inte frågan om långa promenader utan låt hunden få gå sakta å nosa å stanna , ta tid på sig , även det är stimulans 

började hunden pinka inne när du kom in i bilden 
    kan oxå påverka hunden , matte är inte själv med mig längre ,  en form av se mig mera av hunden  
    Ta bort alla mattor en tid oxå få se vad som händer 
    fya hunden varje gång han gör inne 
    visa även på pinken för honom fast det gått timmar och fya  , så han får känna att han gjort fel 
    du ska kunna se på hunden att han skäms

å glöm inte å tala om för han när han gjort nåt bra oxå 

• MagnusA

Första kommentaren i denna tråd var ju bara för jävla onödig va!?

Men åter till frågan...

Känns definitivt som något psykologiskt alternativt markerar revir.

Kastrerad eller ej? Om inte, kan det vara den perioden då han fått upp väldans massa spår från tikar ute? Olika från hund till hund, men vissa kan bli spritt galna av detta..

Är det så att han verkligen utför sitt behov till fullo, eller "skvätter" han?

Vattenskål ska alltid stå framme, denna kan inte tas bort oavsett dag eller natt. Om det inte råder något särskilt som veterinären ordinerat förstås..

• Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-08 22:57:25 följande:

Tack för alla era svar! Vill bara tillägga till dig som skrev tidigare att hunden inte verkar trivas i mitt sällskap och att det är anledningen att han kissar inomhus.. självklart aktiverar jag hunden och leker med honom. Går långa promenader osv. Bara för att jag inte nämnt såna självklara saker i mitt inlägg behöver ju inte det betyda att jag inte gör det;) Hade ju blivit ett väldigt långt inlägg och jag skulle diktera upp allt som händer under mina och hundens dagar. Hur ofta han bajsar, hur ofta jag ger honom mat. Hur ofta han duschas och hur ofta hans päls vårdas. Till er övriga som skrivit. Sammanfattningsvis skulle jag säga att han inte visar några tecken på stress när vi är hemma han är dock väldigt ?harig? och lättskrämd när man är ute på promenader. Kan absolut tänka mig att han gör detta pga någon typ av stress efter flytten men nu känns det som att det gått så lång tid utan någon förändring. Jag och min sambo har haft en relation i flera år så jag är verkligen ingen främling för hunden och vi har en väldigt fin kontakt utöver stressen iallafall jag börjat känna ang detta

OM det är sant så låter det ju bra. Men att gå långa promenader är överdrivet. Alla som vill leka duktiga säger så. Många gånger räcker det med att gå ut 100 meter och bara spendera tid på en gräsmatta och leka med en boll.

I vilket fall som helst, när en hund verkar rädd och är hoppig, så skulle jag koppla det till att den har ont någonstans. Det kan vara en nerv som spökar. Men jag kan ha fel med och det kan säkerligen vara som de andra skriver om också. Gå till veterinären. Fokusera inte på att den kissar inne utan att den är hoppig och verkar rädd. Har inget med flytten med att göra utan det är någonting som stör den fysiskt, garanterat.

• Anonym (T)
    MagnusA skrev 2025-05-14 17:50:24 följande:

Första kommentaren i denna tråd var ju bara för jävla onödig va!?

Vattenskål ska alltid stå framme, denna kan inte tas bort oavsett dag eller natt. Om det inte råder något särskilt som veterinären ordinerat förstås..

Håller fullständigt med dig! 
  • Anonym (Vet.ass)

Är hunden kastrerad? Kastrerade hundar kan liksom människor med hormonella förändringar få bekymmer med bäckenbotten och bli inkontinenta/ha svårt att hålla sig länge. Finns medicinering för detta. 

Om stress, finns många bra kosttillskott för att se om det hjälper. Adaptil feromoner och exempelvis zylkene kapslar. Stressen behöver ju inte ens härstamma från er familj, det kan vara att någon han tycker är jobbigt har flyttat in i samma trapphus till exempel. En annan sturska hane eller en tik som luktar mumma. 

Som någon sagt ska hunden alltid ha tillgång till vatten. Det är bara elakt att låta hunden gå törstig. 

Togs hos veterinären fullständigt blodprov? Njursvikt och diabetes ger ofta ökad törst och ökad urinavgång, men det finns också Fanconis syndrom som ger liknande besvär och kan bland annat triggas igång av tuggben med "kina-kyckling".

Om inte redan gjorts så ett grundligt ultraljud. Behöver inte vara en UVI eller stenar, kan vara polyper och liknande också.

Svar på tråden Vuxen hund som kissar inne