• Anonym (Orolig)

Hår i ansikte

Jag är en ung tjej som upptäckt några hårstrån på kinden som jag inte tidigare sett. Vad kan det bero på ? Vill även påpeka att jag är blek men har mörkt hår så kanske mer synligt då men är orolig ändå att något inte stämmer, då jag inte sett hårstråna tidigare.

• Svar på tråden Hår i ansikte
  • Lynx123

Det är jättevanligt och helt normalt. Du har nog helt enkelt inte lagt märke till dem förut.

• Anonym (Juni)

Sånt är jättevanligt. Jag vet kvinnor som typ rakar sig för att de har så många strån som spretar i ansiktet annars. De blir fler och fler med tiden. 

• Anonym (Tre)

Det skulle kunna vara pco. En hormonobalans som är väldigt vanlig. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (X)

Jag undrar hur kvinnor skulle se ut om de inte rakade sig eller höll på i ansiktet.
    Hade varit intressant. Konstigt att feminism vågen inte sträckte sig till det egentligen när man tänker efter. Det sträckte sig till hår under armarna och på benen, men ansiktet.. de vågade de inte låta bli att pilla med. Är det nästan inte lite hyckleri? O de som hatar man, varför använder de överhuvudtaget smink för ? Borde inte de låta allt bara växa så mycket som möjligt så de slipper män?

Kom lite off topic, sorry ts. Var inte riktat till dig, bara skrev tankarna som dök upp när jag läste din tråd. Tror inte det är något fel på dig. Jag själv har vid något tillfälle låtit det hår jag inte ville ha fått växa ut en liten bit och sedan tagit en tändare och bränt av det lite snabbt. Men sedan finns ju laserteknik med.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Orolig)
    Emerencia skrev 2025-05-08 09:02:26 följande:

Det kan även vara PCOS 

Fast krävs väl fler symptom för det än några hårstrån i ansiktet?
  • Anonym (a)

Supervanligt! Jag har verkligen inte pcos men det kommer då och då

• Anonym (Sofi)

Alla människor har hår i ansiktet. 

• Emerencia
    Anonym (Orolig) skrev 2025-05-08 11:51:05 följande:
    Fast krävs väl fler symptom för det än några hårstrån i ansiktet?
    Du kan ha PCOS utan några uppenbara symptom som man märker. Några mörka grova hårstrån i ansiktet kanske är det enda. 
  • Anonym (234)

Helt normalt!

Jag är väldigt hårig och rakar mig typ överallt.
    Visst, du kan ha PCOS eller någon annan hormonstörande sjukdom. Jag har endometrios.
    Men du kan också vara helt frisk och bara vara lite hårigare.

Alla ser olika ut, olika gener, men är du orolig för att något är fel: kontakta din VC eller gyn.

• Anonym (Laser is da shit)

Har du fått ett par mörka hårstrån som du inte villl hålla på med pincett för resten av livet så går de att ta bort permanent ganska enkelt.

Jag hade tre st hår på kinden på ett lite uppstående födelsemärke. Lasrade bort hela märket vid 40, blev perfekt och fattar inte att det tog så jäkla lång tid att få det gjort, men de klinikerna är lite svåra att hitta och vården får ju inte ens tipsa om de som är seriösa. 

När jag gjort det och berättade om det följde en kollega efter och lasrade bort pigmentfläckar i ansiktet, hon blev också supernöjd.

Min man tog bort ett störigt utstående märke under näsan som han rakade hål på nästan varje dag och hans kollega i sin tur blev av med en ful utväxt i ansiktet också.

Så alla blev snyggare bara jag hittade stället som gjorde behandlingen.

• Anonym (Orolig)
    Emerencia skrev 2025-05-11 01:39:09 följande:
    Du kan ha PCOS utan några uppenbara symptom som man märker. Några mörka grova hårstrån i ansiktet kanske är det enda. 
    Nja, oregelbunden eller utebliven mens är oftast symptpm
Svar på tråden Hår i ansikte