• Anonym (Hjälp)

Pension Folksam?

Kan någon hjälpa mig med pension förklarande. Folksam ?lurade? nyss på mig att lägga undan 400kr i månaden till pensionsparande va de ett misstag? 

Jag jobbar får ut 25000 före skatt är 21 och har jobbat sen jag var 17. Det läggs väl redan undan automatiskt till pensionen försvinner det eller är det 400 plus de jag får av jobb och staten? Kan någon förklara hur allt dedär funkar

• Svar på tråden Pension Folksam?
  • Anonym (Anna)

Är det en privat pension du börjat spara i? 

Eller är det en del av din tjänstepension du valt att lägga i Folksam?

Det är inte fel att spara vid sidan om den vanliga pensionen, och 400 kr räcker långt eftersom du börjar så tidigt. Se bara till att pengarna ligger i en fond med låg avgift. Då hinner det växa till en riktigt stor summa på 45 år. 

• Anonym (Pellerin)

Om du ångrat dig, ta kontakt med Folksam direkt och säg det.
    Sen kan du i lugn och ro läsa på och lära dig mer.
    Det finns inget som hindrar att du sätter upp ett sparande längre fram. Hos dem eller hos någon annan.

Väldigt enkelt förklarat; den allmänna pensionen består av två delar varav det du kan påverka är premiepensionen. Du kan välja fonder. Gör du inte det hamnar du i AP7Såfa som är icke-valet.
    Den andra delen kallas inkomstpension och den förvaltar staten.
    Du behöver inte "göra" något för att få allmän pension utan det beräknas utifrån vad du har för inkomst årligen. 

Sen har du nästa bit som är tjänstepension. Där betalar arbetsgivaren in premier. I många fall kan du själv påverka placeringen helt eller delvis. Hör efter med din arbetsgivare om du är osäker. 

Sista pusselbiten är eget sparande. Kanske var det vad Folksam satte upp åt dig? Lägg det inte i en riktad pensionsförsäkring utan spara regelbundet på ISK eller i en KF.  Då kan du bestämma att det här är mitt pensionssparande men OM olyckan är framme och du tex blir sjuk så kan du rent praktiskt komma åt pengarna när som helst.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-08 12:57:55 följande:

Är det en privat pension du börjat spara i? 

Eller är det en del av din tjänstepension du valt att lägga i Folksam?

Det är inte fel att spara vid sidan om den vanliga pensionen, och 400 kr räcker långt eftersom du börjar så tidigt. Se bara till att pengarna ligger i en fond med låg avgift. Då hinner det växa till en riktigt stor summa på 45 år. 

Hur vet jag om det är privat? när jag går in på sparandet står det fondspar kapitalförsäkring med fondförvaltning

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-08 13:04:48 följande:
    Hur vet jag om det är privat? när jag går in på sparandet står det fondspar kapitalförsäkring med fondförvaltning

Då är det nog privat. Men ring och fråga. Vad är det för fond, ser du det?

Är det privat kan du alltid avbryta sparandet. 
  • Anonym (Pellerin)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-08 13:04:48 följande:

Kapitalförsäkring i sig är ingen dålig sparform. Den beskattas per schablon årligen så du vill gärna ha en avkastning så att du inte bara betalar skatt.
    Nu lättar man i och för sig på skatten så att du ska nog kunna spara i din kapitalförsäkring i ganska många år innan du kommer behöva börja skatta men bara så att du förstår konceptet.

Som sagt, ingen dålig sparform. Men det är inte säkert att Folksam är det bästa alternativet beroende på kostnader till exempel. Eller att de fonder som de valt är de bästa för dig.
    Du kan lika gärna börja spara i din egen bank som du redan är kund hos.
    Eller öppna ett konto hos Avanza. Till exempel.
    Det viktigaste är att du inte vill ha en fast avgift per år bara för att du har själva kontot. Och du vill inte betala jämförelsevis höga avgifter jämfört med andra.
Svar på tråden Pension Folksam?