• Anonym (A)

Hur hanterar jag denna situation?

Det har kommit till min vetskap att en kvinna som bara är några år yngre än jag har en relation ihop med min äldsta son. Min son är 24 år och kvinnan ifråga är 22 år äldre än honom. Det har tydligen pågått ett tag också och det finns kärlekskänslor med i bilden från bådas sidor, så det rör sig inte bara om en sexuellt orienterad relation heller. 

Jag är i dagsläget väldigt chockad och vet inte hur jag ska hantera allting. Jag jobbar alltså ihop med denna kvinna, även om vi som mest har sporadisk kontakt. Jag behöver hantera det professionellt eftersom jag på sätt och vis har en chefsposition (inte riktigt men nästan). 

Jag har aldrig haft något emot henne som så innan detta uppdagades. Hon är duktig i sitt jobb, trevlig, behandlar alla väl och det har inte varit några problem med samarbete eller något alls. Hon är omtyckt av de flesta. Men nu känner jag ett agg till henne. 

Jag fick reda på detta på omvägar och konfronterade min son som sa som det var. Han har undanhållit detta i ganska många månader och menar att det de har är seriöst och att han aldrig känt såhär för nån annan innan. Han har också berättat att han mer eller mindre alltid varit attraherad av äldre kvinnor och inte de i min ålder (jag har innan trott att han varit homosexuell). 

Jag behöver någon att diskutera detta med och vågar inte ta upp det med min man då han kommer att bli alldeles skogstokig. 

• Svar på tråden Hur hanterar jag denna situation?
  • Anonym (Man53)

Min far träffade en ny kvinna när jag var 14 
    hon var då 20 , han 43 
    idag är han 83 och hon 60 
    de håller ihop än 
    det har fungerat för dem men varit lite konstigt ibland för oss barn 

men faktum är att de har haft ihop det i över 40år och så kan det vara ?.

• Xenia
    Zoegazz skrev 2025-05-09 13:51:43 följande:

För ett annat perspektiv kan vi föreställa oss att chefen är man och ingår relation med sin underordnades hälften så gamla dotter. 

Jag skulle inte gillat det.

Men skillnaden är att dottern fortfarande kan få barn med den äldre mannen. Sonen kan inte få barn med den äldre kvinnan. han bryr sig inte nu men det kan ändras.

Jag skulle nog ta upp frågan om han tänkt på barn. Men han kanske inte bryr sig. Som förälder har man bara att acceptera det.

Tänk på president Macron, han fick aldrig några egna barn, bara styvbarn i sin egen ålder.
  • Anonym
    Xenia skrev 2025-05-11 01:20:30 följande:
    Jag skulle inte gillat det.

Men skillnaden är att dottern fortfarande kan få barn med den äldre mannen. Sonen kan inte få barn med den äldre kvinnan. han bryr sig inte nu men det kan ändras.

Jag skulle nog ta upp frågan om han tänkt på barn. Men han kanske inte bryr sig. Som förälder har man bara att acceptera det.

Tänk på president Macron, han fick aldrig några egna barn, bara styvbarn i sin egen ålder.
    En grabb på 24 tänker nog inte på barnfrågan ännu. Men det är ju mycket troligt att det en dag kommer och då har han valet att avstå från antingen sin kvinna eller framtida barn.

Jag är glad att mina söner har partners i sin egen ålder. Det skiljer bara ett år, ett år äldre för den ena och ett år yngre för den andra.

Själv har jag en partner som är runt 10 år yngre, men vi är för gamla för att skaffa barn så den frågan är inte aktuell. Eller iofs så kan män få barn långt upp i åldern, men min man har förstånd nog att inse att det kanske inte är en så bra idé att börja avla efter 50.
  • Anonym (Kim)

Kolla en annan tråd här med samma problematik men att det är sonen som inte vågar berätta för mamman. Kanske kan ge lite perspektiv. 

• Anonym (Stina)

Försök se bortom normen och se det positiva. Din son upplever besvarad kärlek och det är en av de bästa sakerna man kan få i livet. Det är inte alla som får det

• Anonym (Förstår)

Skrev att långt svar med det försvann pga nåt problem med FL. Kortfattat: relationer med så stor åldersskillnad är inte sunda kärleksrelationer. Läs psykologiforskning. DET skulle jag varit ledsen över - att jag som mamma inte lyckats ge min son en uppväxt så att han blivit en välfungerande vuxen man. Utan istället behöver en förälder/barn-relation för att må bra. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-11 08:11:03 följande:

Kolla en annan tråd här med samma problematik men att det är sonen som inte vågar berätta för mamman. Kanske kan ge lite perspektiv. 

Kanske är samma familj...
  • Anonym (Samma)

Jag har själv haft en lång relation med en 20 år yngre man. Fungerade bra sexuellt, men kanske inte optimalt för övrigt. Jag kunde inte ge honom egna barn så där sket det sig. Han var 25 när vi inledde vår relation. Vi är i dag goda vänner. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Drömmen om en kollega) skrev 2025-05-09 00:20:06 följande:
    Än mig heter det! 
    Nej, det heter det verkligen INTE! 
  • Anonym (4HChan)

Är ungen vuxen så är det inte upp till dig vem han faller för. Du kan inte välja hans partner. Låt dom få älska varandra tills dom inte gör det längre. All frustration du känner får du hålla till dig själv, förstör inte för han nu. Om du inte kan uppföra dig normalt så får du söka nytt jobb, det kan vara bra det med ibland. 

• Anonym
    Anonym (Drömmen om en kollega) skrev 2025-05-09 00:20:06 följande:
    Än mig heter det! 
    NEJ
  • Anonym (?)

Hur har man på sätt och vis en nästan chefsposition?

Svar på tråden Hur hanterar jag denna situation?