• Anonym (Stressad)

Vad händer när förskolan lägger ner?

Vi har fått besked om att förskolan lägger ner och att vi måste söka ny plats. Så långt är jag med, men hur funkar det rent praktisk? Vi lär ju stå längst bak i kön och inte alls få plats i närområdet. Kan det bli så att det blir ett glapp?

Någon som varit med om detta (helst i Stockholm)?

• Svar på tråden Vad händer när förskolan lägger ner?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-09 07:08:59 följande:
    Där lär det bli nej. Ingen är sjuk, varken barn eller ordinarie vårdare. Och inga läkarbesök är inblandade.
    Varför ska skattepengar gå till sånt?

TS lär bli erbjuden en plats. Det kanske inte är det närmaste eller det man önskar men platsgaranti har de flesta kommuner. Och här är barnet redan inskrivet i förskolan, då ska det inte bli glapp på 4 mån. Sen får man köa till det alternativ man hellre vill ha.
    Vab har oftast med sjukdom att göra, men det går att få det av andra skäl, t.ex. när den som egentligen skulle ta hand om barnet backar ur av olika anledningar. Dock vet jag inte vilka anledningar som godtas av fk.

Men förmodligen blir det ju, som du säger, att barnet får en plats någonstans i kommunen.
  • Agda90
    Anonym (Stressad) skrev 2025-05-08 20:19:23 följande:
    Det här är en privat förskola. Det är ju helt absurt om vi inte får plats på en gång. Vi har inte nog med föräldradagar kvar för att vara hemma en längre tid!
    Det är en av nackdelarna med privata alternativ.....

Men istället för att fråga här så ta kontakt med din kommun
  • Anonym (Stressad)
    Agda90 skrev 2025-05-09 08:49:17 följande:
    Det är en av nackdelarna med privata alternativ.....

Men istället för att fråga här så ta kontakt med din kommun
    Vi hade inte så mycket att välja på, det var den eller en förskola väldigt långt från oss.

Och vilken kommun tror du har öppet en torsdagskväll? Jag har självfallet kontaktat alla som går att kontakta så fort de öppnade i morse. Tyvärr finns ingen på plats förrän på måndag, så jag fortsätter söka vidare efter andras erfarenhet.
  • Anonym (Mini)

Hur gör kompisarna? Ni bör ju vara en föräldragrupp som kan gå ihop. 

Det jag menar är att ni är ju knappast ensamma om det. 

Skulle det strula riktigt till hösten så kan ni vara 5 föräldrapar som tar fem barn på varsin bestämd dag likt en dagmamma. Det är ingen optimal lösning, men det är en lösning. Du och din partner kan ju ta varannan vecka när det är er dag exempelvis. 

Som sagt var, det är en nödlösning, men även sådana är bra att ha i bakfickan när allt annat kanske skiter sig. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Alice) skrev 2025-05-09 08:43:00 följande:
    Vab har oftast med sjukdom att göra, men det går att få det av andra skäl, t.ex. när den som egentligen skulle ta hand om barnet backar ur av olika anledningar. Dock vet jag inte vilka anledningar som godtas av fk.

Men förmodligen blir det ju, som du säger, att barnet får en plats någonstans i kommunen.
    Fast här finns det alternativ. Det kanske inte är det alternativ TS önskar men vab är till för helt andra saker.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-09 11:04:31 följande:
    Fast här finns det alternativ. Det kanske inte är det alternativ TS önskar men vab är till för helt andra saker.
    Jag tror att vi har tolkat TS inlägg olika. Som jag förstått det så är ts orolig för att de inte ska få någon förskoleplats alls, eftersom kommunen garanterar en plats inom fyra månader men det är kortare tid än så tills den nuvarande förskolan stänger.

Får de en plats i tid, någonstans i kommunen, så är det förstås inte aktuellt med vab.
  • Agda90
    Anonym (Stressad) skrev 2025-05-09 09:19:32 följande:
    Vi hade inte så mycket att välja på, det var den eller en förskola väldigt långt från oss.

Och vilken kommun tror du har öppet en torsdagskväll? Jag har självfallet kontaktat alla som går att kontakta så fort de öppnade i morse. Tyvärr finns ingen på plats förrän på måndag, så jag fortsätter söka vidare efter andras erfarenhet.
    Saken är den att alla kommuner gör olika. Vissa har gemensamt kö system - privata och kommunala - medan andra kommuner rör inte privata aktörer med en tång ens. 

Därför är det ganska svårt att svara på hur det går till.

I en kommun som jag arbetade i hände just detta, en privat förskola beståmde sig för att lägga ner och dessutom med kort varsel. Skolchef och förskolesamordnare vände ut och in på sig att på 4 veckor hitta plats till alla barn. Det fick bli en tillfällig lösning under 6 månader och då fick vissa föräldrar köra ganska långt.

Jag vet ryktes väg att en annan kommun svarqde föräldrar att de helt enkelt fick ställa sina barn i kö och under tiden skaffa barnvakt.

Det är svårt att svara på din fråga då det finns många altrnativ. 
  • Anonym (Stressad)
    Agda90 skrev 2025-05-09 12:40:05 följande:
    Saken är den att alla kommuner gör olika. Vissa har gemensamt kö system - privata och kommunala - medan andra kommuner rör inte privata aktörer med en tång ens. 

Därför är det ganska svårt att svara på hur det går till.

I en kommun som jag arbetade i hände just detta, en privat förskola beståmde sig för att lägga ner och dessutom med kort varsel. Skolchef och förskolesamordnare vände ut och in på sig att på 4 veckor hitta plats till alla barn. Det fick bli en tillfällig lösning under 6 månader och då fick vissa föräldrar köra ganska långt.

Jag vet ryktes väg att en annan kommun svarqde föräldrar att de helt enkelt fick ställa sina barn i kö och under tiden skaffa barnvakt.

Det är svårt att svara på din fråga då det finns många altrnativ. 
    Vilket var anledningen till att jag specificerade just Stockholm. 
  • Agda90
    Anonym (Stressad) skrev 2025-05-09 12:41:13 följande:
    Vilket var anledningen till att jag specificerade just Stockholm. 
    Du vet väl att folk byter jobb och då förändras sättet man arbetar på?
    Så även om någon i Sthlm har varit med om något liknande så betyder inte det att det kommer att hanteras på samma sätt denna gången.
    Eftersom ingen är på plats förrän på måndag så finns det inte mycket du kan göra just nu.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Alice) skrev 2025-05-09 11:49:57 följande:
    Jag tror att vi har tolkat TS inlägg olika. Som jag förstått det så är ts orolig för att de inte ska få någon förskoleplats alls, eftersom kommunen garanterar en plats inom fyra månader men det är kortare tid än så tills den nuvarande förskolan stänger.

Får de en plats i tid, någonstans i kommunen, så är det förstås inte aktuellt med vab.
    4 mån garanti gäller den som söker plats för första gången.
    När man stänger en förskola och barnen redan har platser är det oftast andra regler. Så det är inte så att TS kommer få ett glapp på 4 mån. Det är kommunens ansvar.
  • Agda90
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-09 13:14:25 följande:
    4 mån garanti gäller den som söker plats för första gången.
    När man stänger en förskola och barnen redan har platser är det oftast andra regler. Så det är inte så att TS kommer få ett glapp på 4 mån. Det är kommunens ansvar.
    Om förskolan var kommunal ja. Den här är privat
  • CharlotteT

Hej! 

Jag arbetar själv på en privat förskola och där delar vi kösystem med kommunen. En del privata har egna köer (exempelvis Thoren), men en del samarbetar med kommunen. Jag tolkar det som att i ert fall, då ni inte aktivt valt en privat, att dem har samarbete med kommunen. 

Utgår jag ifrån samarbete är jag ganska säker på att alla barn som blir omplacerade från er förskola, kommer ha förtur i Stockholm. Där gäller inte kösystemet på samma vis, då ni hade en plats, men pga att förskolan stängdes, har ni förtur till en ny plats. Sen går det inte att veta exakt vart ni hamnar, men oftast försöker de ta hänsyn till vart man bor. 

Däremot tror jag ni har rätt att vabba om ni inte hinner få en ny plats när den gamla har stängt. Kolla med försäkringskassan. VAB är inte enbart om barnet är sjukt utan även om man tillfälligt inte har barnomsorg (som i detta fall där ni har men andra faktorer gör att ni inte har. Alltså inget ni kan styra över). 

Men jag är ganska säker att kommunen hinner lösa en plats till er. Annars får ni väl ringa de som är placeringsansvariga för ert område och höras. Det löser sig. 

• Anonym (Anna)
    Agda90 skrev 2025-05-09 13:17:40 följande:
    Om förskolan var kommunal ja. Den här är privat
    Det spelar ingen roll.
    Kommunen är fortfarande ansvarig för att alla barn har en plats. 
    Det är exakt som CharlotteT skriver gällande placering.

(Så är det för övrigt generellt med skola/förskola på de flesta platser, kommunen står för garantin. Och garanteras man plats är det på kommunal förskola, det har även Sthlm infört nu.  Sen kan man själv välja eller önska annat. Administrativt kan valet ske i kommunens kösystem eller vid sidan om, just det praktiska kan se  olika ut.
    Men sen är det den stora nackdelen med att vi släppt in privata aktörer att de går till 99% på ekonomiska faktorer. Om en skola/förskola inte bär sig så stänger man. Eller man säger att from HT 2025 kommer vi att köra F-3 samt åk 5-6 men vi har för få i åk4 så vi tar inte emot några i den kullen - kommunen måste lösa det. Så kommunen är alltid "garant" och måste ta emot).
  • Anonym (Stressad)
    CharlotteT skrev 2025-05-09 13:25:29 följande:

Hej! 

Jag arbetar själv på en privat förskola och där delar vi kösystem med kommunen. En del privata har egna köer (exempelvis Thoren), men en del samarbetar med kommunen. Jag tolkar det som att i ert fall, då ni inte aktivt valt en privat, att dem har samarbete med kommunen. 

Utgår jag ifrån samarbete är jag ganska säker på att alla barn som blir omplacerade från er förskola, kommer ha förtur i Stockholm. Där gäller inte kösystemet på samma vis, då ni hade en plats, men pga att förskolan stängdes, har ni förtur till en ny plats. Sen går det inte att veta exakt vart ni hamnar, men oftast försöker de ta hänsyn till vart man bor. 

Däremot tror jag ni har rätt att vabba om ni inte hinner få en ny plats när den gamla har stängt. Kolla med försäkringskassan. VAB är inte enbart om barnet är sjukt utan även om man tillfälligt inte har barnomsorg (som i detta fall där ni har men andra faktorer gör att ni inte har. Alltså inget ni kan styra över). 

Men jag är ganska säker att kommunen hinner lösa en plats till er. Annars får ni väl ringa de som är placeringsansvariga för ert område och höras. Det löser sig. 

Stort tack för ditt svar! Jag har också just fått bekräftat att staden kommer att försöka placera barn i samma åldersgrupp tillsammans på förskolorna. De äldre barnen går också före de yngre, vid samma kötid (vilket är bra för oss).
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Stressad) skrev 2025-05-09 14:04:40 följande:
    Stort tack för ditt svar! Jag har också just fått bekräftat att staden kommer att försöka placera barn i samma åldersgrupp tillsammans på förskolorna. De äldre barnen går också före de yngre, vid samma kötid (vilket är bra för oss).
    Låter toppen ju!!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad händer när förskolan lägger ner?