• Anonym (Skit)

”Bespara” honom lidande?

Jag kommer från ett destruktivt förhållande (pappan till barnen) där missbruk (spel om pengar) även psykisk och fysisk misshandel förekom.

Tog modet till mig och lämnade förhållandet med en skuld på 1,2 miljoner. 

Träffade en ny man för 5 år sedan och jag har inte varit ärlig med honom om min skuld. Vi har inte gemensam ekonomi och jag har precis gått runt så har inte sagt något. Men nu går jag inte runt längre och kommer hamna hos kronofogden, så nu måste jag antingen lämna honom utan att säga något om den egentliga orsaken för att bespara honom den ilska och besvikelse som kommer. Eller vara helt ärlig och ändå veta utgången?
    vad ska jag göra?

• Svar på tråden ”Bespara” honom lidande?
  • Anonym (Skit)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2025-05-09 08:25:23 följande:

Självklart ska du berätta.
    Låt honom få avgöra sina känslor.

Jag tror att han kommer mest bli besviken att du inte berättat förrän nu...samtidigt så har ni ju inte haft gemensam ekonomi...
    Gör det inte större än vad det är utan berätta som det är....att du hållit dig flytande men att det inte går längre och att du vilke att han ska veta det...

Och oavsett hur det blir med honom så råder jag dig att boka en tid hos kommunens budget och skuldrådgivare för att få hjälp med lösningar. (Ex Hållbara avbetalningsplaner eller skuldsanering)

Ta hand om dig och kom ihåg att inte slå på dig själv...
    Du har skulder men är ju kriminell eller dålig och det finns vägar ut ur det!

Tack för ditt svar. Det berörde mig. Hur menar du att de kan hjälpa med avbetalningsplaner när mina skulder inte är hos kronofogden än?
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-10 10:45:16 följande:
    Tack för ditt svar. Det berörde mig. Hur menar du att de kan hjälpa med avbetalningsplaner när mina skulder inte är hos kronofogden än?
    Jag har jobbat som budget och skuldrådgivare i över 10 år (bytte dock precis tjänst).
    Alla kommuner är skyldiga att erbjuda detta, det är gratis och rådgivaren har tystnadsplikt.

Skulder behöver inte ha hamnat hos kronofogden för du ska kunna förhandla om/diskutera förändringar.
    Det är dock viktigt att ha ett helhetsgrepp så att det blir hållbart men att du samtidigt faktiskt betalar av skulderna (och på sikt blir skuldfri).

En budget och skuldrådgivare hjälper dig att se möjliga lösningar för just din ekonomi och skuldbild.
    Det är mycket som påverkar...

Hen kan dels hjälpa dig med olika förslag och kan även stötta dig i kontakten med banker/inkassobolag och myndigheter.
  • Anonym (Skit)
    Anonym (d) skrev 2025-05-10 10:53:01 följande:

Bor ni ihop?

Ja vi bor ihop och är gifta. 
  • Anonym (Ehm)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-09 06:29:35 följande:
    ?Bespara? honom lidande?

Jag kommer från ett destruktivt förhållande (pappan till barnen) där missbruk (spel om pengar) även psykisk och fysisk misshandel förekom.

Tog modet till mig och lämnade förhållandet med en skuld på 1,2 miljoner. 

Träffade en ny man för 5 år sedan och jag har inte varit ärlig med honom om min skuld. Vi har inte gemensam ekonomi och jag har precis gått runt så har inte sagt något. Men nu går jag inte runt längre och kommer hamna hos kronofogden, så nu måste jag antingen lämna honom utan att säga något om den egentliga orsaken för att bespara honom den ilska och besvikelse som kommer. Eller vara helt ärlig och ändå veta utgången?
    vad ska jag göra?

Alltså, du måste ju söka hjälp. Inte passivt bara hamna hos kronofogden.
    Någon nämnde budget- och skuld rådgivning hos kommunen. Börja med det!
  • Anonym (d)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-10 11:17:16 följande:
    Ja vi bor ihop och är gifta. 
    Oj då.
    Ja du, han lär inte bli glad. Lindrigt uttryckt.

Kommer du till KFM så räknas hushållets inkomster ihop, så han kommer indirekt att få vara med och betala.

Det är din lön som utmäts och du lär inte få mycket kvar.
    KFM kan även utmäta saker i ert hem som inte kan bevisas tillhöra enbart honom.

Varför i hela världen gifte du dig utan att berätta detta???

Jag hade skilt mig i hans situation.
  • Anonym (Skit)
    Anonym (Ehm) skrev 2025-05-10 11:38:56 följande:
    Alltså, du måste ju söka hjälp. Inte passivt bara hamna hos kronofogden.
    Någon nämnde budget- och skuld rådgivning hos kommunen. Börja med det!
    Jag ska söka hjälp?
  • Anonym (Skit)
    Anonym (d) skrev 2025-05-10 11:51:39 följande:
    Oj då.
    Ja du, han lär inte bli glad. Lindrigt uttryckt.

Kommer du till KFM så räknas hushållets inkomster ihop, så han kommer indirekt att få vara med och betala.

Det är din lön som utmäts och du lär inte få mycket kvar.
    KFM kan även utmäta saker i ert hem som inte kan bevisas tillhöra enbart honom.

Varför i hela världen gifte du dig utan att berätta detta???

Jag hade skilt mig i hans situation.
    Dum nog trodde jag väl att jag hade kontroll men tyvärr inte längre?
  • Anonym (d)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-10 17:24:56 följande:
    Dum nog trodde jag väl att jag hade kontroll men tyvärr inte längre?
    Så vad tänker du göra?
  • Anonym (Ehm)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-10 17:22:18 följande:
    Jag ska söka hjälp?
    Ja, givetvis. Är det ett så.märkligt råd? Dom sagt, budget och skuldrådgivning så att du inte hamnar hos kronofogden till att börja med.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-09 09:16:14 följande:

När det kommer till relationen varar ju ärlighet alltid längst. Jag brukar säga att om man är ärlig, är hälften redan förlåtet. Berätta som det är men förklara att du inte sagt något tidigare för att du faktiskt har kunnat hantera situationen utan att dra in din partner i problemet I onödan. Nu har situationen ändrats och du behöver hans stöd eftersom din ekonomi kommer förändras framöver. Det behöver inte vara ekonomiskt stöd, utan en större förståelse för att du kanske inte kan leva på samma sätt som ni gjort innan. 

bra skrivet. så här tycker jag oxå du ska lägga upp det, TS!
  • Anonym (Skit)
    Anonym (Ehm) skrev 2025-05-10 18:24:45 följande:
    Ja, givetvis. Är det ett så.märkligt råd? Dom sagt, budget och skuldrådgivning så att du inte hamnar hos kronofogden till att börja med.
    Jag vet inte varför det blev ett frågetecken på slutet. Tack för ditt råd.
  • Anonym (Skit)

Jag har tagit era råd och berättat för honom nu..

• Anonym (d)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-11 09:14:18 följande:

Jag har tagit era råd och berättat för honom nu..

Hur reagerade han?
  • Anonym (Skit)

Chock, besvikelse, otroligt sårad, såklart.. jag har tagit fram papper på allt nu för han ville se allt. Det lutar mot skilsmässa och jag är helt införstådd med det. Även om det gör ont att ha en enorm skuld och känna att man drunknar så är känslan av att ha varit oärlig och sårat någon på detta viset ännu värre. Jag trodde jag skulle klara mig på egen hand utan att han skulle bli indragen men det kanske var naivt..

• Anonym (Gode)
    Anonym (Skit) skrev 2025-05-11 11:32:48 följande:

Chock, besvikelse, otroligt sårad, såklart.. jag har tagit fram papper på allt nu för han ville se allt. Det lutar mot skilsmässa och jag är helt införstådd med det. Även om det gör ont att ha en enorm skuld och känna att man drunknar så är känslan av att ha varit oärlig och sårat någon på detta viset ännu värre. Jag trodde jag skulle klara mig på egen hand utan att han skulle bli indragen men det kanske var naivt..

Du gjorde det rätta. Hoppas att han förlåter dig.
  • Anonym (d)

Det är lätt att vara efterklok, du hade nog känt likadant om det vore tvärtom.

Beklagar att det blev så illa.
  • Anonym (K)

Fast 1.2 miljoner är inte en enorm skuld, det är bra mkt mindre än dom flesta jag känner har i bostadslån. Förstår ju att det är mörkningen som är problemet men tycker att det borde gå att lösa? Kan du skaffa ett till jobb t ex?
Svar på tråden ”Bespara” honom lidande?