• Anonym (Hjälp)

Hur kompromissar man i ett förhållande?

Jag och min man har varit tillsammans i 15 år, två barn i skolåldern. Vi tycker olika om allt och det har ofta svårt att kompromissa. Vi har två områden som det ofta blir bråk kring där jag vill ha tydliga regler och mannen vill ha det flytande/fritt - skärmtid och läggdags. Han blir arg på mig när jag bestämmer och jag mår dåligt när det är utan regler. Att barnen (och deras pappa) bara sitter och spelar ipad/kollar telefonen hela helgerna känns inte bra. När han nattar är barnen uppe så pass sent att jag inte får någon tid för återhämtning och de blir (enligt mig) på dåligt humör dagen efter. Vi har med andra ord kört fast. Hur kompromissar man när man tycker så olika? 

• Svar på tråden Hur kompromissar man i ett förhållande?
  • Anonym (D)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-10 11:19:22 följande:
    I en relation kan man behöva kompromissa. Tycker ens partner att man ägnar för mycket tid åt sina fritidsintressen, oavsett om det är att sitta vid datorn eller spela golf då har man ju ett problem. Hade jag vetat för 15 år sen när ingen av oss hade smartphone att vi skulle hamna där vi är idag, att han kollar på telefonen från att han vaknar till han går och lägger sig vissa dagar, då skulle jag inte varit tillsammans med honom. Men nu är det så, han får sitta med sin telefon, jag är med barnen och sköter hushållssysslor. Problemet för mig blir när han har äldsta barnet uppe sent eller att han sätter på skärm till barnen så fort de vaknar eller kommer hem. Jag tycker inte lika som honom och i mötet oss emellan tänker jag att jag har "rätt" därav att jag säger till honom att gå och natta vilket gör honom arg. Men lösningen är inte att jag säger åt honom vad han bör göra, därav behovet från mitt håll att försöka förstå hur vi ska kunna kompromissa. 
    Hur vill du att dina barn ska lyssna om du tillåter dettta?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (D) skrev 2025-05-10 12:48:31 följande:
    Hur vill du att dina barn ska lyssna om du tillåter dettta?
    Vet inte hur just det skulle få barnen att inte lyssna?
    Jag vill inte vara chef i mitt hus. Jag kan inte förbjuda honom att spela dataspel, golf, mecka med bilen eller vad det nu kan vara män gör som avkoppling. Vi har svårt att kompromissa som du kanske märkt av mitt inlägg. 
  • Anonym (Mannen)
    Tow2Mater skrev 2025-05-10 00:07:31 följande:

Du vill styra hur han spenderar egentid med sina barn??

Kor varannan helg.

Tid för återhämtning kan du väl ta i sovrummet när du lämnar ansvaret for barnen till honom.

I detta fall handlar det nog mer om vad som är bra för barnen. Pappans slapphet är sannolikt dåligt för barnen.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (?) skrev 2025-05-10 11:27:22 följande:

Kör någon form av varannan vecka schema.  Varannan vecka bestämmer han skärmtid, nattar, sköter väckning, frukost, läxor mm

Varannan vecka du

Det är ju inte bra egentligen utan ska mer används som ett test för att visa att pappans metoder är dåliga.

Alla säger att man som föräldrar ska försöka vara överens och ha samma regler mot barnen 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-10 07:23:08 följande:
    Barnen är 6 och 8. Jag tror inte mannen skulle ta till sig forsknings argumentet då det i slutändan är jag som lagt fram forskningen och då jag som bestämt, det har skett i andra sammanhang. 
    Jag vill det bästa för mina barn, men har så svårt att förstå hur man kompromissar med sånt man tycker är viktigt både för barnens liv och vårt familjeliv. 
    Nu har vi kommit till en punkt när äldsta rusar upp på morgonen efter att ha sovit max 8.5h för att spela på paddan. Hur kompromissar jag gällande en situation som enligt mig inte är bra för barnet!?
    Jag tycker inte man ska kompromissa om saker som kan ha en stor negativ inverkan på barnens framtid.

Det är en annan sak om det handlar om detaljer. Exempelvis om det är 1 eller 2 timmars skärmtid per dag eller vilka skärmaktiviteter som är bra respektive dåliga.

Det är inte alls bra när en 8-åring sover så lite och dessutom rusar upp för att spela på paddan. Dels ska barnet sova 9-11 timmar och dels är beteendet ett tecken på spelberoende.

Jag skulle boka in en tid hos familjerådgivningen på din ort. Men först säga till din man att du kommer att göra det och varför.
  • Anonym (D)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-10 17:55:19 följande:
    Vet inte hur just det skulle få barnen att inte lyssna?
    Jag vill inte vara chef i mitt hus. Jag kan inte förbjuda honom att spela dataspel, golf, mecka med bilen eller vad det nu kan vara män gör som avkoppling. Vi har svårt att kompromissa som du kanske märkt av mitt inlägg. 
    Alltså TS. 
    Barn är inte dumma. De ser hur pappa beter sig och beter sig likadant. Nu är de rätt små vilket du kan vara glad för. Men så fort det blir lite äldre och du tillåter detta.... De kommer dessutom bli likadana mot framtida partners. 

Vad din partner gör kan du inte styra men du väljer att stanna och genom det godkänner du det, det livet och väljer även det livet åt dina barn. 

Riktigt katastrof. Skaffa lite självrespekt och lämna. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lady, sextiotalist) skrev 2025-05-10 09:27:04 följande:

Jag är för fri skärmtid, med undantag för när man äter tillsammans.
    Hade inte orkat med att leva med någon som talar om för mig hur mycket eller lite tid jag "får" tillbringa vid datorn.

Mina barn är äldre så jag hade inte detta "problem" när de växte upp. När yngsta föddes och en hel del år efter det hade vi en stationär dator i gillestugan, men uppringt modem. Då var tiden begränsad då det kostade pengar, det gör det iogs idag också men numera kan man ju surfa eller spela dygnet runt eller inte alls för samma kostnad.

Mina barnbarn som är sex och nio har mer eller mindre fri skärmtid och det har inte varit något som helst problem. Föräldrarna (min son och hans fru) ägnar mycket lite tid vid sina telefoner. Ungarna har varsin speldator, de själva har ingen utan använer vid behov, vilket är sällan, barnens.

Jag lät ChatGPT bedöma ditt inlägg.
    1. Användning av anekdotiska bevis
    Vad hon gör: Hon baserar hela sin hållning på sina egna upplevelser och sin familjs erfarenheter.
    Kritisk analys:
    Anekdoter är inte ett tillförlitligt underlag för generella slutsatser. Att hennes barnbarn inte haft problem med fri skärmtid säger inget om hur andra barn påverkas ? särskilt inte barn med andra temperament, sociala förutsättningar eller behov. Det finns omfattande forskning som visar att för mycket skärmtid kan påverka sömn, koncentration, impulskontroll och fysisk aktivitet negativt ? särskilt hos yngre barn.
    ---
    2. Överföring av vuxnas rättigheter till barn
    Vad hon gör: Hon jämställer vuxnas rätt till skärmfrihet med barns behov av detsamma.
    Kritisk analys:
    Det är en vanlig men problematisk tankefälla. Barn har inte samma impulskontroll, konsekvenstänkande eller självregleringsförmåga som vuxna. Att vuxna bör få styra sin egen skärmtid innebär inte att barn ska ha samma frihet. Tvärtom visar utvecklingspsykologi att barn mår bäst av tydliga men kärleksfulla ramar ? inklusive skärmvanor.
    ---
    3. Ignorerar förändrad teknikanvändning
    Vad hon gör: Hon jämför dagens situation med en tid då internet var långsamt och dyrt, och då skärmvanor såg helt annorlunda ut.
    Kritisk analys:
    Det är inte en rättvis jämförelse. Skärmar idag är byggda för att vara beroendeframkallande, med ständiga belöningsloopar (spel, YouTube, TikTok m.m.). Att tekniken var mer självbegränsande förr är sant, men irrelevant som argument för att inte sätta gränser i dag.
    ---
    4. Förenklad bild av orsak och verkan
    Vad hon gör: Hon kopplar barnbarnens goda skärmvanor till att föräldrarna använder sina telefoner sparsamt.
    Kritisk analys:
    Detta kan stämma ? barn påverkas starkt av vuxnas exempel. Men det är inte tillräckligt för att fri skärmtid automatiskt ska fungera. Många barn behöver aktivt stöd, alternativ till skärmar och en vardag där skärm inte alltid är det enklaste eller mest lockande alternativet.
    ---
    5. Undviker diskussionen om barns utvecklingsbehov
    Vad hon gör: Hon nämner inte alls barns behov av rörelse, lek, sömn, språk och socialt samspel.
    Kritisk analys:
    Detta är kärnan i hela debatten om skärmtid. Fri skärmtid kan fungera i vissa hem där balans uppstår naturligt ? men det är långt ifrån självklart. Att helt utelämna barns utvecklingsperspektiv blir därför missvisande.
    ---
    Sammanfattning:
    Det här är ett välformulerat men ideologiskt färgat inlägg som sätter vuxnas frihet och egna erfarenheter i fokus, men saknar stöd i forskning om barns utveckling. Det utgår från att det som fungerar i enskilda fall är överförbart till andra, och negligerar komplexiteten i dagens digitala miljö.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-10 12:23:41 följande:
    Har funderat på det! Såg nått tv-klipp för massa år sen där de delade på allt veckovis. Så har man liksom en vecka "ledigt" varannan vecka. Verkade så smart
    Det ska nog mer användas som test för att visa att bristande regler är dåligt. 
  • Vi är två

Min första tanke är att du är ensamstående med barn.
    Att vara förälder handlar om att sätta gränser för att värna om sina barns trygghet och uppväxt.
    Det larvas för mycket, det är ni som är föräldrar

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2025-05-10 11:27:22 följande:

Kör någon form av varannan vecka schema.  Varannan vecka bestämmer han skärmtid, nattar, sköter väckning, frukost, läxor mm

Varannan vecka du

Det blir oerhört svårt att få barnen att acceptera vad som inte är vana och rutin.
  • Tom Araya
    Vi är två skrev 2025-05-10 19:49:33 följande:

Min första tanke är att du är ensamstående med barn.
    Att vara förälder handlar om att sätta gränser för att värna om sina barns trygghet och uppväxt.
    Det larvas för mycket, det är ni som är föräldrar

Jag tänker också så. Om TS är den enda som engagerar sig i barnen och har deras bästa i ögonen, då är det också TS som ska bestämma... inte kompromissa med någon som inte bryr sig.
    Detta tycker jag TS ska samla argument för och lägga fram.
  • Anonym (Man 9)

Du kan väl sätta dig ner med barnen och förklara på ett bra sätt att de finns annat att göra än att titta på skärmar,

• Anonym (Lady, sextiotalist)
    Anonym (Man 9) skrev 2025-05-11 05:19:02 följande:

Du kan väl sätta dig ner med barnen och förklara på ett bra sätt att de finns annat att göra än att titta på skärmar,

Och det tror du att de är mottagliga för?
    Speciellt då med en far som mer än gärna låter ungarna få fyrkantiga ögon.
  • Tow2Mater
    Anonym (Man 9) skrev 2025-05-11 05:19:02 följande:

förklara på ett bra sätt = erbjud handfasta planerade roliga alternativ.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-10 18:53:47 följande:
    Jag tycker inte man ska kompromissa om saker som kan ha en stor negativ inverkan på barnens framtid.

Det är en annan sak om det handlar om detaljer. Exempelvis om det är 1 eller 2 timmars skärmtid per dag eller vilka skärmaktiviteter som är bra respektive dåliga.

Det är inte alls bra när en 8-åring sover så lite och dessutom rusar upp för att spela på paddan. Dels ska barnet sova 9-11 timmar och dels är beteendet ett tecken på spelberoende.

Jag skulle boka in en tid hos familjerådgivningen på din ort. Men först säga till din man att du kommer att göra det och varför.
    Ska och ska, många barn behöver faktist inte den lagstadgade sömnen på 9-11 timmar. Det är mycket individuellt. Sömnen kanske dessutom tas igen andra dagar. Att ett stackars barn ska välja att ligga kvar i sängen for det finns inget roligt att gora pa helgen är ju inte heller ett bra alternativ.
  • Anonym (Mannen)
    Tow2Mater skrev 2025-05-11 14:57:34 följande:
    Ska och ska, många barn behöver faktist inte den lagstadgade sömnen på 9-11 timmar. Det är mycket individuellt. Sömnen kanske dessutom tas igen andra dagar. Att ett stackars barn ska välja att ligga kvar i sängen for det finns inget roligt att gora pa helgen är ju inte heller ett bra alternativ.

Alla barn är olika. Så svårt att avgöra om det faktiskt är ett problem med 8,5h.

Dock visar forskning att sömnbrist inte kan tas igen.

Problemet är att barnet är så fokuserat på spelet. Det kan indikera ett beroende.

• Tow2Mater
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-11 21:16:40 följande:

Alla barn är olika. Så svårt att avgöra om det faktiskt är ett problem med 8,5h.

Dock visar forskning att sömnbrist inte kan tas igen.

Problemet är att barnet är så fokuserat på spelet. Det kan indikera ett beroende.

Forskning visar att barn gynnas av att flyttas till eget rum vid 4 månaders ålder, de sover bättre då.

www.mabra.com/halsa/ny-forskning-bebisar-sover-battre-i-eget-rum/6688112
Svar på tråden Hur kompromissar man i ett förhållande?