• Anonym (TS)

Trycka egen bok

Jag har i privat syfte skrivit en kort roman (under 100 sidor) som jag vill trycka som bok i två exemplar.

När jag googlar är det en djungel av företag som erbjuder hjälp med detta och jag blir överväldigad av allt och hittar dessutom inga recensioner som hade kunnat hjälpa mig att i alla fall välja bort några.

Jag kan ingenting om detta och när jag till exempel skrev ett meddelande till ett företag som inte hade priser på sin sida så fick jag svar att det skulle gå på 1500 för två böcker utan hjälp med framsida. Är det ett rimligt pris eller är det för mycket?

Är det någon här som tryckt en egen bok och som blev nöjd med kvalitén och priset?

• Svar på tråden Trycka egen bok
  • Freddie K

Tänker du trycka upp den i pappersform? Enligt min erfarenhet så trycker de flesta bokförlag inte upp bara två kopior, utan man måste trycka upp ett visst antal. Det kan bli en dyr historia. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-05-10 11:28:04 följande:

Tänker du trycka upp den i pappersform? Enligt min erfarenhet så trycker de flesta bokförlag inte upp bara två kopior, utan man måste trycka upp ett visst antal. Det kan bli en dyr historia. 

Ja, i pappersform. Om jag inte läst alldeles för slarvigt så är det olika ifall man måste trycka minst till exempel 100 exemplar. 

I många fall på de här hemsidorna så kan man fylla i hur många exemplar, storlek, osv och så får man ett ungefärligt pris och det är få gånger det "blivit rött" när jag fyllt i två exemplar.
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-05-10 12:18:24 följande:
    Ja, i pappersform. Om jag inte läst alldeles för slarvigt så är det olika ifall man måste trycka minst till exempel 100 exemplar. 

I många fall på de här hemsidorna så kan man fylla i hur många exemplar, storlek, osv och så får man ett ungefärligt pris och det är få gånger det "blivit rött" när jag fyllt i två exemplar.
    Ok, jag har själv publicerat några noveller/kortromaner på nätet. I form av e-bok. Det var det lättaste för mig och det var gratis. Det finns två sidor som du kan kolla upp om du vill. Jag är lite osäker på hur det är om man trycker i pappersform, men...

BoD och Publit. De två har i alla fall jag använt mig av.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Tecum

Men två böcker på under 100 sidor. då kan du lika gärna kopiera fram dem själv! Visserligen inte lika läsvänligt men 1.500 är inte en rimlig kostnad.

Har du inga vänner och bekanta som kan tänkas vara intresserade? Vad kostar t ex 20 ex? Eller 50? Har du hört med ett vanligt tryckeri?

• Anonym (TS)
    Tecum skrev 2025-05-10 14:52:32 följande:

Men två böcker på under 100 sidor. då kan du lika gärna kopiera fram dem själv! Visserligen inte lika läsvänligt men 1.500 är inte en rimlig kostnad.

Har du inga vänner och bekanta som kan tänkas vara intresserade? Vad kostar t ex 20 ex? Eller 50? Har du hört med ett vanligt tryckeri?

Klart jag kan skriva ut sidorna, men jag vill ha dem i bokform. Innehållet är en specifik sak mellan mig och den andra personen, så tjugo andra personer hade inte haft någon användning av det.
  • Anonym (Boken)

Har du testat att fråga Chatgpt eller liknande? AI är väldigt bra på att ta fram information om sånt här (för det mesta). Sedan verkar det vara något viktigt för er två och då kanske det är värt pengarna?

• Anonym (TS)
    Anonym (Boken) skrev 2025-05-10 16:40:27 följande:

Har du testat att fråga Chatgpt eller liknande? AI är väldigt bra på att ta fram information om sånt här (för det mesta). Sedan verkar det vara något viktigt för er två och då kanske det är värt pengarna?

Ja, den ger mig ju några exempel på de sidorna jag varit inne på. Jag betalar absolut om det är värt pengarna, men saken är ju att det inte finns recensioner. Det hade underlättat om jag kunde sålla bland alla alternativ.
  • Anonym (Boken)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-10 16:55:34 följande:
    Ja, den ger mig ju några exempel på de sidorna jag varit inne på. Jag betalar absolut om det är värt pengarna, men saken är ju att det inte finns recensioner. Det hade underlättat om jag kunde sålla bland alla alternativ.
    Va konstigt. Jag frågade konkret om recensioner och fick just det. Sålla vet jag inte man kan, men absolut få fram omdömen.
  • Anonym (T)

Det du är ute efter kallas Print on demand, googla på det. Det innebär att man själv trycker upp sin bok och i det antal ex man vill ha. Traditionella bokförlag behöver trycka ett visst antal exemplar för att det ska löna sig.

Det var länge sedan jag var i branschen så det finns säkert många, men på min tid var Vulcan först med print on demand.

Lycka till!

• Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2025-05-11 10:25:51 följande:

Det du är ute efter kallas Print on demand, googla på det. Det innebär att man själv trycker upp sin bok och i det antal ex man vill ha. Traditionella bokförlag behöver trycka ett visst antal exemplar för att det ska löna sig.

Det var länge sedan jag var i branschen så det finns säkert många, men på min tid var Vulcan först med print on demand.

Lycka till!

Ja, det är ju exakt det jag skrivit i trådstarten.
Svar på tråden Trycka egen bok