• Mammarebecca94

Första mensen 11 år

Hej!
    Min dotter har fått sin första mens och är väldigt orolig inför skolan imorgon. Jag har pratat med henne om ?menskit? som hon kan ha med sig för att veta att hon alltid har det hon behöver.  Hon vill verkligen inte till skolan, särskilt med tanke på att dom har idrott imorgon. Sa att hon kan skippa idrotten och att jag meddelar skolan varför men det ville hon inte heller.

Till slut så hittade jag menstrosor och visade henne dessa, dom vill hon ha! 
    Hon har lovat att gå till skolan på tisdag när hon har dom trosorna men hon vill stanna hemma imorgon.
    Hur ska jag göra? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Första mensen 11 år
  • Anonym (Inget att fundera över)
    Mammarebecca94 skrev 2025-05-11 19:33:20 följande:
    Första mensen 11 år

Hej!
    Min dotter har fått sin första mens och är väldigt orolig inför skolan imorgon. Jag har pratat med henne om ?menskit? som hon kan ha med sig för att veta att hon alltid har det hon behöver.  Hon vill verkligen inte till skolan, särskilt med tanke på att dom har idrott imorgon. Sa att hon kan skippa idrotten och att jag meddelar skolan varför men det ville hon inte heller.

Till slut så hittade jag menstrosor och visade henne dessa, dom vill hon ha! 
    Hon har lovat att gå till skolan på tisdag när hon har dom trosorna men hon vill stanna hemma imorgon.
    Hur ska jag göra? Hur hade ni gjort?

Är väl inget att fundera över. Låt henne vara hemma en dag. Att få mens är en ganska stor grej, så ge henne en dag.
  • Anonym (Ge en dag)

Ge henne en dag att låta henne känna efter när det är dags att byta binda m.m 
    Har hon otur så kan mensen bli väldigt riklig i morgon.
    Om hon har en necessär för extra trosor och bindor så lägg ner en avfallspåse/ hundbajspåse i necessären. Det är inte alla toaletter som har papperskorgar. Plus att kommer mensen som en överraskning så har hon en påse att lägga trosorna i. Nu när hag tänker efter, lägg ner en litet paket med näsdukar med.

• Anonym (Tessan)

Låt henne vara hemma. 

Svar på tråden Första mensen 11 år