• Anonym (Bättreförr?)

Är det inte väldigt mossigt här?

Jag ser trådar där det klagas på dagens unga och framhålls hur mycket bättre det var förr. Jag trodde först att detta var ett forum med blandade åldrar men här verkar vara mest äldre. Jag antar att här är många föräldrar med, kanske sedan länge, utflugna barn, för jag kan inte tänka mig att ni har den attityden till unga om ni själva har tonåringar boendes hemma. Man får åtminstone hoppas att ni gnäller "i hemlighet" på nätet, och att det inte är så ni pratar med era barn hemma, eftersom det kan ge en känsla hos barnen/ungdomarna om att de egentligen är oönskade.

• Svar på tråden Är det inte väldigt mossigt här?
  • Anonym (Ackis)

En del är nog gnäll ja, men det finns forskning på att bl.a. pandemin gjorde att ungdomar fick fel bild av arbetslivet och nu har svårt att anpassa sig vad gäller kläder och regler, bland annat.

Eftersom man får bete sig lite hur som helst i skolan idag så tror ju vissa att man kan stanna hemma från jobbet också om det är något roligt spel som släppts eller man bara känner sig lite osocial den dagen.

• Anonym (Börje)

Kan du visa en sån tråd?

• Mrs Moneybags
    Anonym (Bättreförr?) skrev 2025-05-12 02:24:15 följande:
    Är det inte väldigt mossigt här?

Jag ser trådar där det klagas på dagens unga och framhålls hur mycket bättre det var förr. Jag trodde först att detta var ett forum med blandade åldrar men här verkar vara mest äldre. Jag antar att här är många föräldrar med, kanske sedan länge, utflugna barn, för jag kan inte tänka mig att ni har den attityden till unga om ni själva har tonåringar boendes hemma. Man får åtminstone hoppas att ni gnäller "i hemlighet" på nätet, och att det inte är så ni pratar med era barn hemma, eftersom det kan ge en känsla hos barnen/ungdomarna om att de egentligen är oönskade.

Medelåldern här är nog ganska hög. Har svårt att tro att mammor i 20-årsåldern hänger på forum. Det är mest vi medelålders + som hänger på forum. "Facebook moms" som min son säger. 

De yngre är på tiktok och möjligtvis instagram. 

Forum är en ganska gammal och föråldrad företeelse. 

Själv har jag en 13-åring så en del av ämnena är fortfarande relevanta för mig.
  • Agda90

Vi pratar väkdigt mycket om hir samhället är med våra ungar för vi anser att på tok för många ungar får göra vad sjutton del vill. Föräldrarna verkar skita inatt uppfostra och låter ungarna ränna vind för våg.

Några exempel.
    En 13 årig grabb cyklar utan hjälm. Är med om en olycka och får en allvarlig hjärnskakning + andra skador. Så fortnhjärnskakningen är läkt är ungen ute på cykel utan hjälm igen.

Min sons klasskamrat (går in7:an) beter sig illa i klassrummet samt utanför (stör undervisnimgen genom att vara hotfull mot andra klasskamrater). Efter lektion hotar han min son. Det är inte flrstq gpngen detta händer. Det som sker på lektionstid får skolan lösa men eftersom jag känner föräldrarna sedan tidigare och den här grabben verkar tycka att han är cool när han hotar andra att.han ska slå dem så ringde jag mamman. Jag var noga med att hålla mig lugn och att inte brusa upp. Svaret på vad hennes son hade utsatt mitt barn för var "det är skolans ansvar"

Jag skulle kunna fortsätta med den här listan ganska länge till. 
    Jag är 45 och har 2 barn. Äldsta är 18 och går gymnasiet. Yngsta 13.

Våra ungar har fått en uppfostran. De kan skilja på rätt och fel och förstår begreppet handling och konsekvens. De vet också att alla kan begå misstag och om de gör det ska de komma till oss för hjälp kommer de att få oavsett. De har lärt sig att man hjälper andra som är i behov av hjälp.

Så på vissa punkter var det bättre förr. Och att jag säger så har mer att göra med dagens vuxna som intr tar sitt ansvar än dagens ungdomar. 

Svar på tråden Är det inte väldigt mossigt här?