• Anonym (Han som lämnar)

Avsluta relation på ett fint sätt

För några år sedan gick jag igenom en "smutsig" skilsmässa där min exfru inte betedde sig som en vuxen människa. Nu några år senare förstår hon att det var bäst för oss båda och vi har en fungerande relation när det gäller barnen.

Jag är sedan något år tillbaka i en ny relation med en kvinna som kommit att bli min bästa vän. Jag älskar henne och är attraherad av henne men vi vill olika saker i livet.

Jag har varit i relationer hela mitt vuxna liv och skulle vilja vara själv för att "hinna med" allt jag vill göra. Hur förklarar man det för någon man älskar och inte vill något illa. Hon kommer ta det hårt tror jag eftersom hon älskar mig och ser framtid, bröllop och annat på sin horisont.

• Svar på tråden Avsluta relation på ett fint sätt
  • Anonym (Andreas)

Svårt att säga egentligen för i slutändan handlar det om hennes reaktion på det du säger och hur pedagogisk och respektfull du än är kan uppbrottet bli lika smutsigt ännu en gång .. 
    Men jag skulle försöka lägga fokus på att ni vill olika saker och att du inte ser någon gemensam framtid just därför . Ni utvecklas år olika håll och kanske har du gått in i en relation lite för fort och utan att tänka efter. 

Vad du INTE ska göra är att leka diplomat med att försöka släta över och förminska er relation och komma med floskler och klyschor och "vi får se vad som händer i framtiden " och på så sätt få henne att tro att det ska bli ni igen eller antyda att ni kan ligga lite ändå.... Stå för hur du vill ha det och att slut betyder slut och utnyttja inte hennes känslor med att vara en rövhatt. 

• Fjäril kär
    Anonym (Han som lämnar) skrev 2025-05-12 11:09:18 följande:
    Avsluta relation på ett fint sätt

För några år sedan gick jag igenom en "smutsig" skilsmässa där min exfru inte betedde sig som en vuxen människa. Nu några år senare förstår hon att det var bäst för oss båda och vi har en fungerande relation när det gäller barnen.

Jag är sedan något år tillbaka i en ny relation med en kvinna som kommit att bli min bästa vän. Jag älskar henne och är attraherad av henne men vi vill olika saker i livet.

Jag har varit i relationer hela mitt vuxna liv och skulle vilja vara själv för att "hinna med" allt jag vill göra. Hur förklarar man det för någon man älskar och inte vill något illa. Hon kommer ta det hårt tror jag eftersom hon älskar mig och ser framtid, bröllop och annat på sin horisont.

Denna formulering är ett knytnävsslag mitt i ansiktet för en kvinna eftersom det alltid betyder att mannen vill ligga runt och leva oansvarigt och förmodligen har en medelålders kris .  
    Fair enough att du är ärlig och vill göra slut än att du är otrogen.  Men det är same same iallafall 

Fundera också på i förlängningen om dessa saker du vill hinna med kanske kan bli en fallgrop att hitta en ny relation när du väl kommer dit igen.  Få kvinnor vill ha en medelålders man som levt loppan och tror han är en Indiana Jones på 22 år .

Inte för att raljera men jag tror du fattar poängen...
  • Anonym (hej)

Vad är det du vill hinna med som inte funkar i en relation?

• Jesper f

Det är egentligen för lite information för att få hela situationen klar för sig. Det är tex ganska markant skillnad om ni bor tillsammans, eller om ni är ett par som bor särbo osv. Men bortsett från det.

Jag tror, både för din egen men även din partners skull - frågan VARFÖR kommer givetvis uppstå, och ska man göra en stor förändring i sitt liv är det också en fördel om man satt upp mål/syfte,

Förstår hur du menar, men just det argumentet kommer inte falla väl. Problemet om andra parten går med på att avsluta på fint sätt - hur engagerad har då motparten egentligen vart i relationen? Så om hon är så tight med dig, kommer det bli dramatiskt och chock artat. 

Det finns egentligen inte så mycket annat att göra än att vara ärlig. Prata om det. men som ovan säger utan att ta nödlösning och "softlanda" vi får se, osv. Och det är också som ovan säger, det blir inte lättare att hamna i relation desto äldre vi blir, kroppen är inte som förr, vi har lagt oss till med olater, vissa fyller sina almenackor till den grad att de knappt hinner gå på toa och tror de ska lyckas klämma in en relation däremellan.

Men i slutändan, det är absout bättre att leva singel än leva i en olycklig relation. Så är det absolut, för er båda. Men allt är frågan vad som hägrar på andra sidan "skranket" som du inte skulle kunna få in i relationen som du har idag?

• Tyra myra

Varför tror du att det inte är möjligt att "hinna med allt du vill" trots att du är i en relation?

• Anonym (Han som lämnar)
    Tyra myra skrev 2025-05-12 13:42:41 följande:

Varför tror du att det inte är möjligt att "hinna med allt du vill" trots att du är i en relation?

Med "hinna med allt jag vill" menar jag inte "ligga runt" som någon skrev tidigare i tråden. Skulle jag bara tänka på sex så skulle jag absolut vara kvar i denna relation. Egentligen så handlar det om att jag vill jobba mer. Inom min bransch finns det fina möjligheter som konsult och att arbeta internationellt. Jag hade möjligheter när jag var yngre att arbeta internationellt men var då inte redo. Sedan kom barnen och de var min största prio. Nu är båda mina barn utflugna. Min partners barn är några år yngre och hon är inte redo för "äventyr" på flera år. Jag åker då och då på jobbresor och det tycker hon är jobbigt därför att då försvinner hennes avlastning i hemmet. Dessutom är hon väldigt svartsjuk när jag åker bort, trots att jag förklarat flera gånger att jag knappt tittar åt en annan kvinna.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Han som lämnar) skrev 2025-05-12 16:04:40 följande:
    Med "hinna med allt jag vill" menar jag inte "ligga runt" som någon skrev tidigare i tråden. Skulle jag bara tänka på sex så skulle jag absolut vara kvar i denna relation. Egentligen så handlar det om att jag vill jobba mer. Inom min bransch finns det fina möjligheter som konsult och att arbeta internationellt. Jag hade möjligheter när jag var yngre att arbeta internationellt men var då inte redo. Sedan kom barnen och de var min största prio. Nu är båda mina barn utflugna. Min partners barn är några år yngre och hon är inte redo för "äventyr" på flera år. Jag åker då och då på jobbresor och det tycker hon är jobbigt därför att då försvinner hennes avlastning i hemmet. Dessutom är hon väldigt svartsjuk när jag åker bort, trots att jag förklarat flera gånger att jag knappt tittar åt en annan kvinna.
    Bara svartsjukan i sig är för mig  starkt skäl nog att göra slut.  Det kommer annars bara eskalera och bli värre ju längre ni är ihop. Plus att det tyvärr troligen kommer göra att ditt besked om att göra slut resulterar i smutsiga ord och pajkastning. 

Men mitt förslag ovan kvarstår. Fokusera på dom bitar som inte fungerar och stå på dig om hur du vill leva ditt liv.  
  • Anonym (H)
    Säg det till henne, att din plan är att börja jobba utomland och fråga hur hon ställer sig till det.
  • Anonym (Jo)
    Fjäril kär skrev 2025-05-12 11:49:57 följande:
    Denna formulering är ett knytnävsslag mitt i ansiktet för en kvinna eftersom det alltid betyder att mannen vill ligga runt och leva oansvarigt och förmodligen har en medelålders kris .  
    Fair enough att du är ärlig och vill göra slut än att du är otrogen.  Men det är same same iallafall 

Fundera också på i förlängningen om dessa saker du vill hinna med kanske kan bli en fallgrop att hitta en ny relation när du väl kommer dit igen.  Få kvinnor vill ha en medelålders man som levt loppan och tror han är en Indiana Jones på 22 år .

Inte för att raljera men jag tror du fattar poängen...
    Reagerade också på den meningen, håller med inlägget
  • Tyra myra
    Om du känner att ditt liv begränsas av er relation och att du upplever detta som ett problem ska du nog tala om detta för henne. Då kommer inte ditt uppbrott att komma som en överraskning för henne. 

Det brukar vara bäst att tydligt berätta för varandra vilka drömmar och ambitioner man har. När de inte längre kan kan kombineras brukar det vara enklare att bryta upp.  Hon kommer att förstå, då du varit öppen med vad du vill med ditt liv. 
  • AlterEgon
    Tyra myra skrev 2025-05-12 17:13:21 följande:
    Om du känner att ditt liv begränsas av er relation och att du upplever detta som ett problem ska du nog tala om detta för henne. Då kommer inte ditt uppbrott att komma som en överraskning för henne. 

Det brukar vara bäst att tydligt berätta för varandra vilka drömmar och ambitioner man har. När de inte längre kan kan kombineras brukar det vara enklare att bryta upp.  Hon kommer att förstå, då du varit öppen med vad du vill med ditt liv. 
    Instämmer till 100%.

Var ärlig med vad du vill göra och lyssna på din partner. Kanske det finns en kompromiss någonstans som funkar.

Men var ärlig från dag 1 med drömmar och ambitioner!
  • Anonym (Erika)

Vill du ALDRIG gifta dig igen? Varför kan du bara inte vänta om du älskar henne?

• Anonym (TuffBrud)

Var ärlig och ta samtalet. 
    Att du väntar gör inte bara ont för henne utan även för dig.
    Du har full rätt till dina drömmar och att utveckla ditt liv. 
    Det känns som att ni inte är i rätt tid för varandra. 

Sen under samtalet kan du undvika att just säga "jag vill hinna med annat". För det tolkas direkt som att du bara vill ligga runt. 
    Tänk genom hur du vill genomföra samtalet bara. 

Klart det kommer vara jobbigt och hon kommer ta det hårt. Men det är inte heller rätt att vara kvar i en relation där din partner känner att ni inte delar samma framtidsplaner. Man vill ju inte vara den som begränsar någon annans liv. 
    Så är jag iaf. Hade min partner sagt det så hade jag förstått. Sen kanske man hittar tillbaka till varandra när tiden är rätt. 

Har faktiskt i min närhet just ett sånt par. Dom lämnade varandra och levde helt olika liv i säkert 10 år. Hon gifte sig till och med, med en annan man. Men sen möttes dom igen och är nu tillsammans sen några år tillbaka och nu är dom helt rätt i tid. Båda accepterade att det var så vägen var för dom. Och nu lever dom ihop, och jag har aldrig sätt dom lyckligare. 

Svar på tråden Avsluta relation på ett fint sätt