• Anonym (Uppgivna föräldrar)

Hjälp! Bebis dålig tillväxt frekventa kräkningar

Hej! 

börjar bli desperat. Son 7,5 månader har sedan födseln kräks frekvent och ibland mycket stora mängder väldigt ofta. Han har senaste 3-4 månaderna haft svårt att växa som han ska. avplanade tillväxtkurvor och han är nu nere på -3 på längd och viktkurvan. väger ca 7 kg och är 64cm När han var 7 månader. 

Har pågående kontakt med sjukvården såklart. Han är redan välutredd där det bland annat har gjorts ultraljud för att utesluta pyloris stenos dock var det lite svårt för läkaren som gjorde ultraljudet att se då han var så gasig i magen men läkaren trodde till 90% att det inte är pyloris stenos. 

passageröntgen på tarmar är gjort för att se om det är malrotation på tarmar, vilket det inte heller är. 

flertalet prover är också tagna men de visar inget avvikande. 

han har fått helt mjölkproteinfritt under flera månader men han kräks ändå så det är inte det heller. 

han kräks även upp fastare föda som barnmat och gröt. Han kräks fast han sitter upprätt och vi har provat att ge mindre mängder mat och ofta men han kräks ändå. Så det känns som om vi provat det mesta. 

hjälp! Är det någon som varit i samma sits där bebis kräks så mycket att bebis ej växer som den ska? och sjukvården hittar ingen orsak utan tror det kan bero på reflux. Han får esomeprazol dagligen. 

någon som har tips på vad mer som kan göras? Eller något som varit med om liknande, när vände det? Vad gjorde ni för att det skulle bli bättre? 

känns som att ingen läkare vi haft kontakt med senast vet vad mer dom ska göra. 

i övrigt så är han en ganska glad kille. Kan sitta upp självständigt, har ej lärt sig vända sig från rygg till mage, kan vända sig från mage till rygg ibland Så eventuellt lite sen i utvecklingen men kanske är pga haft det tufft sen han föddes med dessa kräkningar

mvh

• Svar på tråden Hjälp! Bebis dålig tillväxt frekventa kräkningar
  • Anonym (K)

Min son kräkte mycket och det tog honom en månad att hämta igen det han tappade efter födseln. Jag fick höra att både att han bara kräkte överskottet och att jag skulle stödge ersättning så jag blev väldigt förvirrad. Efter en månad sa en klok äldre läkare att han skulle få så mycket ersättning han ville och då ordnade det sig med vikten. Däremot fortsatte han att vara lättkräkt. Han har inte haft så stora problem som ditt barn, men jag kände mig så lurad när vården sa "det blir bättre när han lär sig sitta/blir uppegående/äter fast föda". Det höll i länge, så varje gång han bytte förskola/skola fick vi lära upp lärarna att gå på allmäntillstånd och känd smitta, inte skicka hem varje gång han kräkte. Nu är han 16 år och är i stort sett ok. Jag tror helt enkelt att hans magmun varit svag. Nu vet han hur han ska hantera det.

Anonym (K) skrev 2025-05-15 09:49:04 följande:

Min son kräkte mycket och det tog honom en månad att hämta igen det han tappade efter födseln. Jag fick höra att både att han bara kräkte överskottet och att jag skulle stödge ersättning så jag blev väldigt förvirrad. Efter en månad sa en klok äldre läkare att han skulle få så mycket ersättning han ville och då ordnade det sig med vikten. Däremot fortsatte han att vara lättkräkt. Han har inte haft så stora problem som ditt barn, men jag kände mig så lurad när vården sa "det blir bättre när han lär sig sitta/blir uppegående/äter fast föda". Det höll i länge, så varje gång han bytte förskola/skola fick vi lära upp lärarna att gå på allmäntillstånd och känd smitta, inte skicka hem varje gång han kräkte. Nu är han 16 år och är i stort sett ok. Jag tror helt enkelt att hans magmun varit svag. Nu vet han hur han ska hantera det.

Tack för svar! Känns skönt att höra att de är någon som varit i liknande sits.  Det låter jobbigt för er! 

ja precis! Känner mig också ?lurad? när de säger att de skulle försvinna vid 6 månaders ålder ca och när han äter fastare föda. Har ju inte skett någon förbättring alls.
    Och så säger läkarna bara att han kommer göra en catch up i längd och vikt senare, men får aldrig något svar när senare de menar, han är snart 8 månader och ligger -3 på kurvorna fortfarande.

Får jag fråga om din son gjort någon catch up, eller om han är kortare än andra i hans ålder? 

• Anonym (Hm)

Vi hade exakt samma problem med vår yngsta. Hon är nu 2 år och det slutade väl helt runt 1.5 års ålder ungefär. Hon är dock fortfarande ganska känslig i magen och kräks lätt när vi åker bil eller buss. Men hon äter som vilken annan tvååring som helst och har ätit upp sig. Hon kräktes såna enorma mängder när hon var liten att det var läskigt. spelade Absolut ingen roll om det var ersättning eller gröt eller banan. Låg också nere på kurvan ett tag när kräkningarna var som värst. då kräktes hon även spontant nattetid så man var ju livrädd att hon skulle kvävas. Läkarna hittade aldrig något fel. Vissa barn verkar bara ha oturen, men jag tror och hoppas, att det lägger sig även hos er. Var beredd på att det kan ta ett bra jäkla tag dock. 

Anonym (Hm) skrev 2025-05-17 08:08:46 följande:

Vi hade exakt samma problem med vår yngsta. Hon är nu 2 år och det slutade väl helt runt 1.5 års ålder ungefär. Hon är dock fortfarande ganska känslig i magen och kräks lätt när vi åker bil eller buss. Men hon äter som vilken annan tvååring som helst och har ätit upp sig. Hon kräktes såna enorma mängder när hon var liten att det var läskigt. spelade Absolut ingen roll om det var ersättning eller gröt eller banan. Låg också nere på kurvan ett tag när kräkningarna var som värst. då kräktes hon även spontant nattetid så man var ju livrädd att hon skulle kvävas. Läkarna hittade aldrig något fel. Vissa barn verkar bara ha oturen, men jag tror och hoppas, att det lägger sig även hos er. Var beredd på att det kan ta ett bra jäkla tag dock. 

tack för svar! Okej va skönt att det blivit bättre för henne! då får vi lite hopp iallafall.

ja jag hoppas också att sonen ska sluta kräkas snart så han kan börja växa ordentligt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Uppgivna föräldrar) skrev 2025-05-17 05:03:26 följande:

Tack för svar! Känns skönt att höra att de är någon som varit i liknande sits.  Det låter jobbigt för er! 

ja precis! Känner mig också ?lurad? när de säger att de skulle försvinna vid 6 månaders ålder ca och när han äter fastare föda. Har ju inte skett någon förbättring alls.
    Och så säger läkarna bara att han kommer göra en catch up i längd och vikt senare, men får aldrig något svar när senare de menar, han är snart 8 månader och ligger -3 på kurvorna fortfarande.

Får jag fråga om din son gjort någon catch up, eller om han är kortare än andra i hans ålder? 

Han tappade inte på längden och tog igen vikten när han fick så mycket ersättning han ville (och kräka så mycket hsn ville.... ) Han är färdigvuxen mnu strax under 1.70 så kort, men det misstänker jag beror på en annan åkomma (eller slump)
    Anonym (K) skrev 2025-05-20 14:30:28 följande:
    Han tappade inte på längden och tog igen vikten när han fick så mycket ersättning han ville (och kräka så mycket hsn ville.... ) Han är färdigvuxen mnu strax under 1.70 så kort, men det misstänker jag beror på en annan åkomma (eller slump)
    Okej tack för svar🙏❤️
Svar på tråden Hjälp! Bebis dålig tillväxt frekventa kräkningar