• Anonym (Hur göra)

Sambon måste stanna hemma med storebror under förlossningen

Vi bor i Stockholm och har ingen familj i närheten. Jag börjar bli lite orolig inför förlossningen då vi har en 2-åring sedan tidigare och vi har inte någon barnvakt inom rimligt avstånd. Jag vill verkligen, verkligen ha med min sambo på förlossningen och skulle känna mig så utlämnad och väldigt ledsen över att han missar förlossningen om han inte kunde närvara för att han behöver vara hemma med storebror. En doula eller vän är inget alternativ att ha med istället för honom.

De personerna som vi är bekväma med som barnvakt och som bor närmast är min pappa som bor två timmar bort och min svärmor som bor lite mer än en timme bort (hon har däremot ingen bil). Min pappa skulle säkert kunna komma så fort han kan, men mycket kan ju hända under tiden det tar för honom att ta sig iväg och sen att åka bil i två timmar. Har ju hört att andra barnet kan komma mycket snabbare än första så det stressar ju lite extra. 

Är det någon som haft samma dilemma och hur löste ni det? Eller bara någon som har en bra idé om hur vi kan lösa situationen? 

• Svar på tråden Sambon måste stanna hemma med storebror under förlossningen
  • Anonym (E)

Det är ju tyvärr inte så mycket du kan göra, du får ringa din pappa så fort du känner att det börjar bli dags och hoppas att han hinner, visst kan det gå fort men det brukar ändå vara några timmar man är hemma med värkarbete, har du en kompis som skulle kunna passa någon timme om du behöver åka in innan din pappa kommer?

• Spucks

Har ni inga vänner som kan rycka in som barnvakt? I alla fall tills morfar eller farmor kommer? En granne? Betald barnvakt?

• Anonym (Hur göra)
    Anonym (E) skrev 2025-05-12 14:33:35 följande:

Det är ju tyvärr inte så mycket du kan göra, du får ringa din pappa så fort du känner att det börjar bli dags och hoppas att han hinner, visst kan det gå fort men det brukar ändå vara några timmar man är hemma med värkarbete, har du en kompis som skulle kunna passa någon timme om du behöver åka in innan din pappa kommer?

Ja det är sant, det tar säkert ett tag från första värken ändå så får ringa pappa så fort jag känner att det är på g. Ja har ett par kompisar som nog skulle kunna ta honom en stund medan pappa är på väg, däremot har de själva små bebisar så de har ju redan fullt upp. Men någon timme borde förhoppningsvis gå. 
  • Anonym (Hur göra)
    Spucks skrev 2025-05-12 14:42:20 följande:

Har ni inga vänner som kan rycka in som barnvakt? I alla fall tills morfar eller farmor kommer? En granne? Betald barnvakt?

Någon kompis kan nog ta honom en stund tills riktiga barnvakten kommer. Grannarna känner vi inte mer än att vi hälsar i trapphuset och betald barnvakt känns sådär när det är en helt okänd person. Vill bara lämna sonen med någon han känner och är bekväm med. 
  • Agda90

Vi tog med äldre syskonet till sjukhuset. En släkting mötte upp och hämtade syskonet där så fort det gick.
    Det är ett sätt....

Första förlossningen tog knappt 1 timme och ansra tog 7-8 timmar. Så man vet aldrig vilken unge som vill snabbast ut

• Anonym (Hur göra)
    Agda90 skrev 2025-05-12 15:00:55 följande:

Vi tog med äldre syskonet till sjukhuset. En släkting mötte upp och hämtade syskonet där så fort det gick.
    Det är ett sätt....

Första förlossningen tog knappt 1 timme och ansra tog 7-8 timmar. Så man vet aldrig vilken unge som vill snabbast ut

Jaså får man ta med barn in på förlossningen? Får pappan vänta utanför med barnet i väntrummet då? I så fall är det ju smidigaste alternativet medan morfar är på väg. 
  • Agda90
    Anonym (Hur göra) skrev 2025-05-12 15:23:43 följande:
    Jaså får man ta med barn in på förlossningen? Får pappan vänta utanför med barnet i väntrummet då? I så fall är det ju smidigaste alternativet medan morfar är på väg. 
    Det var.så vi gjorde. Vi kunde ju inte lämna en 4 åring ensam hemma direkt
  • Anonym (123)

Alltså, 1-2 timmar bort är ju inte speciellt långt. Mina föräldrar bodde en timme bort när vi fick andra barnet och det räknade jag som nära. Även om mina förlossningar gått väldigt snabbt när de väl satt igång (typ en kvart efter vattnet gått) så har jag haft värkar i några timmar innan så barnvakten har haft gott om tid Att hinna. 

En vän som hade sina föräldrar 5 timmar bort och där jag bodde nära sjukhuset vid tiden för förlossningen tog med sig äldsta barnet till sjukhuset Och jag mötte upp på parkeringen och tog med barnet hem till mig. Jag hade inte någon jättenära relation till barnet (överhuvudtaget ingen vana av treåringar då mitt ena barn bara var några månader) , men funkade jättebra. Är inte supersvårt att ha hand om ett barn man inte känner så kort tid, framförallt om man ser det som ett speciellt tillfälle där man struntar i regler och läggtider. Tog väl tre timmar för hans morföräldrar att komma och hämta. 

• Goneril

Kan inte  pappa komma några veckor innan och bo i gästrummet? Det vore väl mysigt! Jag utgår ifrån att pappa är pensionär eller kanske kan tänka sig att ta semester om han fortfarande arbetar. Kul för syskonet att umgås med farfar och på det sättet verkligen knyta an. Allt detta förutsätter att pappa orkar jaga en glad och nyfiken tvååring.

• Anonym (Hur göra)
    Goneril skrev 2025-05-13 10:35:53 följande:

Kan inte  pappa komma några veckor innan och bo i gästrummet? Det vore väl mysigt! Jag utgår ifrån att pappa är pensionär eller kanske kan tänka sig att ta semester om han fortfarande arbetar. Kul för syskonet att umgås med farfar och på det sättet verkligen knyta an. Allt detta förutsätter att pappa orkar jaga en glad och nyfiken tvååring.

Haha nej det vore verkligen inte mysigt att ha honom här i flera veckor, hade inte velat ha någon familjemedlem boende hos oss så länge. Han har även ett fullspäckat schema trots att han är pensionär så han skulle aldrig vilja det själv heller. Helst skulle jag vilja att min mamma är barnvakt under förlossningen för hon är den jag litar på mest med vår son, men hon bor sju timmar bort så det känns inte aktuellt. 
  • Anonym (R)

Be din pappa ha en väska packad och klar så han bara kan åka när det är dags. 
    Ett alternativ är att vänja sonen med en av dina kompisar, så han är bekväm med hen och kan vara där.

Svar på tråden Sambon måste stanna hemma med storebror under förlossningen