Sambon måste stanna hemma med storebror under förlossningen
Vi bor i Stockholm och har ingen familj i närheten. Jag börjar bli lite orolig inför förlossningen då vi har en 2-åring sedan tidigare och vi har inte någon barnvakt inom rimligt avstånd. Jag vill verkligen, verkligen ha med min sambo på förlossningen och skulle känna mig så utlämnad och väldigt ledsen över att han missar förlossningen om han inte kunde närvara för att han behöver vara hemma med storebror. En doula eller vän är inget alternativ att ha med istället för honom.
De personerna som vi är bekväma med som barnvakt och som bor närmast är min pappa som bor två timmar bort och min svärmor som bor lite mer än en timme bort (hon har däremot ingen bil). Min pappa skulle säkert kunna komma så fort han kan, men mycket kan ju hända under tiden det tar för honom att ta sig iväg och sen att åka bil i två timmar. Har ju hört att andra barnet kan komma mycket snabbare än första så det stressar ju lite extra.
Är det någon som haft samma dilemma och hur löste ni det? Eller bara någon som har en bra idé om hur vi kan lösa situationen?