• Anonym (Trötter)

Biverkningar SSRI / anti dep

Hej.
    Jag har varit med om en 'misstag' i vården. En läkare som inte visste så mycket om SSRI preparat (sertralin) sa åt mig att trappa ner sertralin ifrån 100 mg till 0 på 6 dagar. Det gjorde jag, sen satts det in 20mg flouxetin - jag fick fruktansvärda biverkningar i 3 veckor. Så pass att jag åkte till akut psyk för hjälp. Där fick jag ett neuroleptika preparat för att få sova och dom tog genast bort flouxetin för att sätta in sertralin igen. Några dagar senare hör en annan läkare av sig som säger att jag ska ta citaprolam istället. Byter ännu en gång ifrån 25mg sertralin till 10mg citaprolam, och efter en vecka gick jag upp till 20mg citaprolam. Fick igen fruktansvärda biverkningar i form av ångest, dessutom fick jag arytmier pga förlängd QT tid av citalopram. Utvecklade enorm dödsångest. Man säger att jag ska byta tillbaka till sertralin igen då det inte har en påverkan på hjärtats QT tid. Jag har 50mg sertralin nu (allt detta har hänt på 2 månader) och mår så fruktansvärt dåligt. Ingen aptit, konstant ångest, känner ingen glädje alls, ingen livs lust, kan inte jobba, kan knappt ta hand om mig själv. Känslan är att detta är en reaktion på all mix av alla mediciner på kort tid. Men hur länge står man ut? Jag känner ingenting. Ska jag anmäla vården för hur dom hanterade detta? Ingen känner igen mig längre, det är som att jag inte är jag längre. Har någon annan erfarenhet av liknande tillstånd? Är i stort behov av medmänniskor som har varit med om liknande och vet att det kommer att bli bättre. Är snart helt knäckt. 
    Tack ❤️

• Svar på tråden Biverkningar SSRI / anti dep
  • Anonym (SJ)

Hej, det var verkligen snurrigt för dig. Jag har inte den erfarenheten men jag har för ca 4 veckor sedan börjat med sertralin och mår skit. 

hur har det gått för dig?

Svar på tråden Biverkningar SSRI / anti dep