• Anonym (H)

Hur bete sig när en nära har fått cancer?

Ja nu verkar jag helt tafatt men min bästa vän har fått cancer men vet ännu inte hur omfattande det är. 

Det kan vara relativt lindrigt men också väldigt illa med spridning och så ev. 

Hon är inte den mest öppna personen jag känner. Och på senare år har vi haft lite mindre kontakt men ändå kontakt. Pratar aldrig i telefon för det gillar hon ej. Hon använder humor väldigt mkt när saker är jobbiga, är väldigt stöttande själv. Haft det tufft i livet. 

men när hon berättade detta sa jag att jag gärna följer med henne om hon vill. Och försökte vara lite peppande då många jag känner haft denna typ av cancer som det gått bra för. 

men nu har det gått ett par dar hon väntar fortfarande på remiss. har ej skrivit till henne. Vad gör man? Tänk om hon gör allt för att inte tänka på detta, då känns det så dumt att fråga. Vill fråga hur hon mår. Vi skrev som sagt mkt när jag fick veta det. Men eftersom hon inte är så öppen med att prata känslor med mig senaste åren så har jag ingen aning. 

Nån med tips hur ni själva gjort för att stötta så mkt det bara går? hade tänkt skicka lite saker till henne med. 

• Svar på tråden Hur bete sig när en nära har fått cancer?
  • Goneril

Allt är bättre än tystnad. Det kan inte bli "fel" så länge man håller kontakten. Det kan röra sig om ett enkelt SMS till ett erbjudande att komma hem till vännen och laga mat. Cancer är inte dödligt idag, det skiljer sig mycket från förr I tiden då många cancerformer inte kunde behandlas. Har vännen sällskap till behandlande läkare? Det kan kännas skönt att ha någon med sig fit

• Anonym (H)
    Goneril skrev 2025-05-13 00:12:23 följande:

Allt är bättre än tystnad. Det kan inte bli "fel" så länge man håller kontakten. Det kan röra sig om ett enkelt SMS till ett erbjudande att komma hem till vännen och laga mat. Cancer är inte dödligt idag, det skiljer sig mycket från förr I tiden då många cancerformer inte kunde behandlas. Har vännen sällskap till behandlande läkare? Det kan kännas skönt att ha någon med sig fit

Hon har haft sin man med sig dom två gånger som hon vart där. Men precis, det är ju mkt värre att inte höra av sig alls det håller jag med om. 

det är ju också frivilligt att svara. Tack för svar 

• Lynx123

Skicka ett sms typ varannan dag och skriv saker som "läget?", "promenad?", "bio?". Visa att du finns där men utan krav. Om ni ses så kan du också fråga henne rakt ut hur hon vill att du ska förhålla dig - och berätta inte för någon om hennes tillstånd.

• Queen81

Att bara höra av dig och säga att du tänker på henne. Det värsta du kan göra är att vara helt tyst. Hör av dig utan krav som gör att hon känner att hon måste svara. Bara förmedla att du finns där.

Det är iallafall vad jag hade önskat om jag var i den situationen. 

• Anonym (Har cancer)

Hor av dig, men inte for ofta. Kanske 1-2 ggr per vecka. Erbjud dig att komma och laga mat. Var lyhord. Svarar hon inte ar det for att hon inte orkar, och inte orkar leta upp gamla SMS, utan skicka ett nytt veckan efter. Fraga inte varje dag hur hon mar. Jag blir inte battre och det ar jattejobbigt med massor av meddelanden om hur jag mar, det ar olika varje dag och under dagen. Prata om dig sjalv i stallet. 

• Anonym (E)

Jag antar att hemmes man hjälper henne med det vardagliga, att skriva att du kan komma och laga mat tex är väl något han hjälper med och då kan det bli fel, så att hon känner sig helt hjälplös på något sätt, likaså läkarbesök är det väl han som ska följa med på

Jag blev sjuk för många år sen men är frisk idag, det jobbigaste var när alla skulle fråga om just sjukdomen och vad behöver jag hjälp med, jag ville bara stänga av och leva som vanligt, visst när jag behövde åka in akut så var det skönt att jag visste att folk gärna ställde upp men annars uppskattade jag mer det "vanliga" smsen och samtalen, typ, "hej, hur är läget? Vet du vad, det var en sån rolig sak som hände på jobbet idag som jag bara måste berätta om" jag var ju fullt medveten om att folk ville ha en uppdatering men om jag inte kände för det så behövde jag inte nämna något, pratade om annat helt enkelt, jag har väldigt svårt att prata om känslor öht

• Anonym

Precis som vanligt
    Ni är redan vänner, så hon gillar hur du är.
    När annat i livet skakar är det bra att det andra är som vanligt

• Anonym (l)

Vara som vanligt, att bara finnas där för henne.

• Grässtrå77

Många vill distrahera sig när de väntar på besked. Så hör om hon vill hitta på nåt. Föreslå några olika aktiviteter som du vet att hon brukar gilla. Erbjud dig att fixa med logistiken så hon bara behöver dyka upp om det är nåt ni behöver boka.

• Anonym (H)

Tack så mycket för alla svar och tips ❤️
    hade tänkt åka över med hennes favoritchampagne och lite godsaker. Hon har ej påbörjat behandlingen än. 

Svar på tråden Hur bete sig när en nära har fått cancer?