• Anonym (Ångrar mig)

Betala för journalkopior?

Jag kontaktade vår ivf-klinik och frågade om min journal fanns kvar och om det gick att få kopia på det. Det var några år sedan vi gjorde ivf. Fick svar att de fanns kvar och jag fick legitimera mig med bank-id och sedan kunde jag hämta filen via deras system. 

Men fick efteråt veta att de skulle komma en faktura. Journalen kom via fil och jag skrev ut dem själv. Och nu kom fakturan på 300kr

Hade jag vetat den hemska summan hade jag sagt nej  

• Svar på tråden Betala för journalkopior?
  • Anonym (Anna)

Hemsk summa?
    Jag håller med om att det borde kommuniceras att det kostar och hur mycket. Men så farligt kanske det inte var.
    Har själv beställt från andra vårdinrättningar (Danderyd exempelvis) och de tog också betalt.

• Anonym (Ångrar mig)
    Anonym (Anna) skrev 2025-05-13 15:35:59 följande:

Hemsk summa?
    Jag håller med om att det borde kommuniceras att det kostar och hur mycket. Men så farligt kanske det inte var.
    Har själv beställt från andra vårdinrättningar (Danderyd exempelvis) och de tog också betalt.

Kanske är så. Men kändes verkligen svindyrt. Fick ju skriva ut det själv hemma. 
  • Anonym (Per post)

Konstigt att dom skickade det med mail. Jag jobbar på en myndighet och vi får inte skicka journaler digitalt. Dom ska skrivas ut och skickas med rekommenderat brev till folkbokföringsadressen. 

• Anonym (Per post)

Nej, ser nu att jag missuppfattade och att du legitimerade dig via deras system, sorry my mistake.

• Anonym (E)

Jag antar att du behöver kopiorna av någon anledning och då tycker jag inte att det är orimligt med 300kr, jag hade dock inte betalat bara för att

Svar på tråden Betala för journalkopior?